تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۵۳۱۴۶
سرویس خبر : زمین شناسی

توسعه اکتشافات نیازمند رفع موانع است

می متالز - پنل تخصصى چالش هاى فرا روى اکتشافات کانسارهاى فلزى غیرآهنى با حضور مسوولانى از شرکت ملى مس، وزارت صمت، سازمان زمین و یونیدرو برگزار شد.
توسعه اکتشافات نیازمند رفع موانع است

به گزارش می متالز، بهروز رحمتى معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملى مس، در پنل تخصصى چالش هاى فرا روى اکتشافات کانسارهاى فلزى غیرآهنى بیان کرد: مشکلات در بخش اکتشافات وجود دارد اماباید حل شود.

رحمتى ادامه داد: به نظر بنده دو مشکل اساسى کشور امروز خودتحریمى و سیاست هاى بین المللى اقتصادى است.
وى گفت: با رفع این موارد عمده مشکلات در بخش معدن و سایر بخش هاى اقتصادى حل خواهد شد.

رحمتى در ادامه با اشاره به جلسه اى بیان کرد: در جلسه اى در خراسان رضوى که وزیر وقت در آن زمان استاندار بودند، درآن جلسه بنده متوجه شدم هنوز هستند مسوولانى که قلبشان براى توسعه کشور مى تپد.

وى افزود: زمانى جایگاه شرکت ملى مس در حدى بود که شخص اول مملکت امضا می کرد. در آن زمان شرکت ملى مس در جایگاهى مشابه شرکت ملى نفت بود.

رحمتى بیان کرد: نگاه به درون راهى براى برون رفت از شرایط فعلى است.

وى اظهار کرد: معدن اسکوندیدا ١/٢ میلیون تن مس در کشور شیلى تولید مى شود. تاریخچه اکتشاف این معدن به بحث کشف ذخایر پنهان باز مى گردد.امروز این موضوع در شرکت ملى مس نیز در دست انجام است.

رحمتى افزود: امیدواریم مردم از برکات پتانسیل بخش معدن بهره مند شوند.

 

همه به یک قانون پایبند باشیم

محمدباقر درى معاون اکتشافات سازمان زمین شناسى نیز در این پنل گفت: باید یک قانونى تصویب شود که همه به آن اعتقاد و آن را اجرا مى کنند.

وى گفت: در نقشه راه معدن گفته شده بحث پی جویی و اکتشافات توسط سازمان زمین شناسى انجام شود البته بخش خصوصى منبع نشده اما نباید دولتى ها وارد شوند.

درى بیان کرد: متاسفانه ما دولتى ها به شکلى مانع خصوصى ها مى شویم و در آن سوى ماجرا خودمان هم کار را انجام نمى دهیم.

وى تاکید کرد: قوانین گاهى سد راه مى شوند. محیط زیست بارها با برخى موارد و همچنین منابع طبیعى مانع کار مى شوند.

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسى افزود: اگر قرار است بخش خصوصى سرمایه گذارى کند اما جلوى کار آن گرفته مى شود باید هزینه هاى آن پرداخت شود.

وى تصریح کرد: منابع طبیعى منطقه محور است اگر با ایمیدرو مخالفت مى کند دیگر نباید آن محدوده به سازمان زمین شناسى داده شود. با چنین موضوعى رانت ایجاد شده و مشکلات حل نمى شود.

درى اظهار کرد: ما به عنوان سازمان زمین شناسى برنامه کلى براى اکتشافات در اختیار داریم و امروز براى کار سطحى از تمام امکانات علمى استفاده مى کنیم.

وى در پایان افزود: ما باید به بخش داخلى متکى باشیم اما توجه داشته باشیم که دانش مرزى نمى شناسد.

 

موسسه یونیدرو هاب تحول معدن مى شود

امید اصغرى مدیر موسسه یونیدرو نیز در ادامه پنل بیان کرد:امروز برخى از ترندهاى معدنى در حال ایجاد تحول هستند که منجر به ارزش افزوده مى شود و به مدیران در بحث تصمیم گیرى کمک مى کند

وى ادامه داد: بخش اکتشاف نیازمند تحول است و باید دید تا چه میزان از سنسورهاى جدید استفاده مى شود. باید دید تا چه میزان از اطلاعات الکترومغناطیس اشتفاده مى شود.

به گفته اصغرى، این موارد به تنهایى می تواند در بخش اکتشاف تحول ایجاد کند.

وى تاکید کرد: به عنوان مدیر موسسه یونیدرو از مدیران شرکت هاى دانش بنیان دعوت مى کنم تا براى رفع نیاز شرکت هاى معدنى در کنار ما باشند.

به گفته اصغرى، امروز در کنار یک شرکت بزرگ معدنى جهان یک شرکت بزرگ IT حضور داشته و همکارى هاى مشترک دارند. ایرانسل یا همراه اول نیز مى توانند در چنین مواردى با شرکت هاى معدنى وارد همکارى شوند.

وى در پایان افزود: موسسه یونیدرو سعى دارد خود را به عنوان هاب تحول بخش معدن معرفى کند.

منبع: صنعت کار
عناوین برگزیده