تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۵۳۱۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
توسط یک رسانه بررسی شد:

آینده صنعت خودرو ایران و شرکای خارجی بعد از تحریم های جدید

می متالز - آثار خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران در صنعت خودرو و آینده مشارکت شرکای خارجی، توسط یک رسانه بررسی شد.
آینده صنعت خودرو ایران و شرکای خارجی بعد از تحریم های جدید

به گزارش می متالز، به نقل از فوربز، درحالی بسیاری از شرکتهای خارجی با نگرانی تبعیات تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را بررسی می کنند که بازار خودروی ایران در آستانه ورود به دوره جدید قرار گرفته است.

این وضعیت سبب خواهد شد برندهای معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار گیرند اما بدان معنا نخواهد بود که بازار ایران به تصاحب خودروسازان به نام داخلی درخواهد آمد، بلکه این شرکتها باید با خودروسازان چینی و رقبای نوظهور داخل رقابت کنند.

بر اساس آمارهای سازمان بین المللی تولید کنندگان وسائل نقلیه موتوری، ایران دوازدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان است و سال 2017 حدود 1.4 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده و بالاتر از کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه قرار گرفت. همچنین یکی از بازارهای پرشتاب از نظر رشد تولید خودرو را در اختیار دارد به نحوی که تولید خودرو در این کشور در سال گذشته 18 درصد افزایش داشت.

اولین تاثیر تحریم های جدید آمریکا، احتیاط بیشتر برخی شرکت های خودروسازی غربی نسبت به همکاری با ایران است. هرچند شرکتهای بزرگ آمریکایی نظیر جنرال موتورز و فورد فروش چندانی در ایران ندارند، اما برندهای اروپایی در چند سال گذشته در ایران خوب فروخته اند و برخی از آنها خود را برای ایجاد خطوط تولید آماده می کنند.

سال 2016، شرکت پژوسیتروئن قراردادهایی با ایران خودرو و سایپا و سال 2017 نیز رنو قرارداد 660 میلیون یورویی با ایدرو ایران و هلدینگ نگین برای ایجاد کارخانه مشترک جهت تولید 150 هزار خودرو در سال منعقد کردند. فولکس واگن هن سال گذشته فروش خودروهای مدل تیگوان و پاسات به ایران را آغاز کرد و شرکت آلمانی دایملر قراردادهایی با ایران خودرو دیزل و گروه ماموت بست.

میزان توانایی اتحادیه اروپا جهت حمایت از شرکتهای خود در مقابل تاثیرات تحریم های ثانویه آمریکا هنوز روشن نیست و به گفته مدیر موسسه مشورتی سولیدیانس، بسیاری از طرح های اعلام شده برای بازار ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری های شرکتهای غربی در ایران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، احتمالا توقف این همکاری ها تاثیر منفی چندان زیادی بر شرکت های غربی نخواهد داشت.

وی افزود: شرکت های فرانسوی اخیرا شروع به بررسی توقف فعالیت ها کرده اند اما هیچ کارخانه ای در ایران ندارند که تعطیل کنند. طی 3 سال گذشته بسیاری برای برقراری مجدد ارتباطات تجاری به تهران آمدند اما پول زیادی سرمایه گذاری نشده زیرا همه این سفرها برای برقراری مجدد ارتباطات و انجام تحقیقات در مورد بازار ایران بود نه سرمایه گذاری.

اگر شرکت های اروپایی از بازار خودروی ایران خارج شوند، زمینه برای زورآزمایی مجدد شرکت های داخلی فراهم خواهد شد. اما بازار ایران احتمالا به وضعیتی که در دوران تحریم های قبلی داشت باز نخواهد گشت. این بار شرکت های چینی که بسیاری از آنها همین الان هم در ایران حضور دارند، احتمالا تلاش خواهند کرد سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد