تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۵۳۳۵۵

راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین/ تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی

می متالز - سه مرکز مطالعات ناحیه‌ای و آمایش، گوهرشناسی و اکتشاف نفت و گاز در دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شد و علاوه بر آن با تاسیس مرکز نوآوری علوم زمین امکان استفاده مشترک از تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بخش خصوصی فناور در این حوزه فراهم شده است.
راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین/ تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی

به گزارش می متالز، با ایجاد شبکه همکاری های درون دانشگاهی، بین دانشگاه و صنعت و جامعه و توسعه ارتباطات بین الملل، از سال ۱۳۹۶ به طور جدی تدوین برنامه جامع نوآوری، کارآفرینی و اشتغال دانشکده علوم زمین مورد توجه قرار گرفته است. یکی از جدیدترین اقدامات این دانشکده ایجاد مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین است که با همکاری مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تجهیز و در کنار دیگر مراکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شده است.

دکتر فریبرز مسعودی، معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه در یک نظام جامع اقدامات متنوعی در دانشکده علوم زمین این دانشگاه انجام شده و در حال تکمیل است، گفت: با توجه به نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلان وزارت عتف و دانشگاه و از همه مهمتر نیاز جامع و توجه به توان و تجربه بیش از پنج دهه فعالیت دانشکده، محورهای اصلی کاربردی در دانشکده گردشگری، مخاطرات، مطالعات ناحیه‌ای و آمایش در بخش جغرافیا و سنجش از دور و همچنین آب، نفت، کانی‌ها و سنگ‌های صنعتی و گوهرشناسی در بخش زمین شناسی تعریف شده‌اند.

وی با بیان اینکه در راستای محورهای کاربردی تعیین شده ایجاد مراکز تخصصی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق مرکز سنجش از دور در انجام و ارائه خدمات کاملا تخصصی در راستای محورهای کاربردی سه مرکز مطالعات ناحیه‌ای وآمایش، گوهرشناسی و اکتشاف نفت و گاز، تعریف شدند و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت گرفتند.

مسعودی با بیان اینکه تهیه الگوی تجاری سازی از جمله اهدافی بود که مدنظر قرار گرفت، افزود: به منظور تجاری سازی، همگام با کارآفرینی و ایجاد اشتغال، الگوی تجاری سازی فعالیت‌های مراکز، تدوین و در مرکز گوهرشناسی به اجرا گذاشته شد. در این برنامه ایجاد شبکه ارتباطات داخلی و بین المللی، انجام تحقیق و توسعه و ارتقای توان علمی کاربردی در راستای محورهای تعریف شده پیش بینی شده است. نتایج مطالعات، هماهنگی و ارتباطات و تحقیق و توسعه توسط شرکت‌های دانش بنیان برای تجاری سازی و اشتغال‌زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این راستا یک شرکت دانش بنیان و شرکت توسعه دانش و هنر گوهرشناسی و یکی موسسه فناوری و کیفیت آب نیز به تازگی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

به گفته وی ایجاد مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین یکی از اقدامات اخیری است که به تازگی در کنار دیگر مراکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی هماهنگی و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های تازه تاسیس مرکز نوآوری را از اهداف راه اندازی این مرکز نوآوری دانست که با همکاری مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تجهیز شده است و ادامه داد: ایجاد این مرکز در دانشکده امکان استفاده مشترک امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بخش خصوصی فناور را فراهم کرده است.

مسعودی تاکید کرد: لازمه توسعه تجاری، ارتقای شبکه سازی است که در این راستا دانشکده علوم زمین بسیار فعال بوده است. اعضای هیات علمی در مراکز و انجمن‌های علمی مختلف عضو هستند و حضور فعال تاثیرگذار دارند. در بخش زمین شناسی خانه معدن ایران، انجمن زمین شناسی ایران، انجمن سنگ ایران در زمین شناسی و مطالعات شهری (برنامه ریزی) شهرداری، وزارت کشور و ....  در جغرافیا مثال هایی از این حضور است. در سال های اخیر علاوه بر نشست های تخصصی متعدد به طور متوسط یک همایش و نشست تخصصی ملی با حضور محققان بین المللی توسط دانشکده برگزار شده است. 

عناوین برگزیده