تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۵۳۴۱۳
سرویس خبر : انرژی
نخستین گفتگوی وزیر نفت سعودی پس از شگفتی‌سازی در بازار نفت؛

برگ زیتون بن‌سلمان برای بایدن

می متالز - عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت سعودی، یک روز پس از شگفتی‌آفرینی در سیزدهمین نشست اوپک پلاس، در گفتگویی با بلومبرگ به سوالات مطرح در این زمینه پاسخ داد.
برگ زیتون بن‌سلمان برای بایدن

به گزارش می متالز، بن سلمان امروز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه در گفت‌وگو با «بلومبرگ» اظهار کرد: کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت کشورش در دو ماه آینده، هدیه‌ فوق العاده به صنعت و بازار نفت است. به گفته عبدالعزیز بن‌سلمان، عربستان با این کاهش تولید قصد دارد از صنعت نفت حمایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به همان میزان کاهش تولید، صادرات هم در این دو ماه کاهش خواهد یافت و یا از ذخایر برای صادرات استفاده خواهد شد؟ پاسخ داد: این کاهش هم در صادرات خارجی و هم در فروش داخلی اعمال خواهد شد.

از عبدالعزیز بن‌سلمان پرسیده شد موضع شما در گذشته این بود که همه اعضای اوپک پلاس باید در کاهش تولید همراهی کنند و نباید بار این تحمل فقط بر دوش عربستان گذاشته شود، چه شد که اکنون به تنهایی نسبت به کاهش تولید اقدام کرده‌اید؟ وزیر سعودی پاسخ داد: تغییری در این موضع ایجاد نشده است.

وزیر نفت عربستان ادامه داد: ما همین مسیر را دنبال می‌کنیم؛ اما این بار در اوپک پلاس با کسی مشورت نکردیم؛ ما احساس کردیم که صنعت نفت اکنون به این حمایت نیاز دارد‌ و درخواست اعضا برای کاستن از محدویت‌های توافق شده بسیار طاقت فرسا بود.

وی افزود: بنابراین ما این انتخاب را برگزیدیم و این ساده‌ترین گزینه‌ای بود که می‌توانستیم داشته باشیم؛ این فقط برای دو ماه است به‌علاوه اینکه ذخایر بسیاری اکنون در انبارها داریم که در صورت لزوم می‌توانیم از آنها برداشت کنیم.

او توضیح داد: در نشست سیزدهم گزینه‌های متعددی برای تصمیم‌گیری ارائه شد. عده‌ای می‌خواستند هیچ تولید اضافه‌ای انجام نگیرد و سطح تولید کنونی حفظ شود؛ اما در مقابل، برخی اعضا بر افزایش تولید تاکید داشتند. در این میان، این عربستان سعودی بود که داوطبانه تصمیم به کاهش تولید گرفت البته این تصمیم تکان دهنده یا تعجب‌آور نبود اما دلالان بازار را در شگفتی فرو برد.

خبرنگار بلومبرگ در اینجا سخن را به صفر شدن واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی در هفته منتهی به ۱ ژانویه پس از ۳۵ سال کشاند و پرسید آیا این کاهش تولید با این قضیه ارتباط دارد؟ وزیر سعودی پاسخ داد: چنین قراری نیست؛ روشن است که تولید نفت در ایالات متحده باعث می‌شود که به‌تدریج از واردات نفت خام روگردان شوند. او تاکید کرد که این یک موضوع تجارتی و اقتصادی است نه سیاسی.

خبرنگار بلومبرگ در نهایت پرسید آیا این سیاست تازه نفتی شما برگ زیتونی به رییس جمهور منتخب ایالات منتحده، جو بایدن نیست که سیاست‌های سخت‌تری را نسبت به ریاض برگزیده است، عبدالعزیز گفت: من نمی‌توانم رابطه‌ای بین این دو رویداد ببینم ما همیشه با هر دولت ایالات متحده گذشته، حال و آینده صمیمانه و مهربان بوده‌ایم.

عناوین برگزیده