تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۶
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۵۳۴۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آزادسازی ۵۲۰ محدوده معدنی کرمانشاه در حال انجام است

می متالز - کارشناس اکتشاف معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، از آزادسازی ۵۲۰ محدوده معدنی در استان خبر داد و گفت: این آزادسازی همزمان با پنج استان دیگر در ۳۰ دی‌ماه اجرایی می‌شود.
آزادسازی ۵۲۰ محدوده معدنی کرمانشاه در حال انجام است

به گزارش می متالز، بیش از ۱۱ هزار معدن و پهنه معدنی غیرفعال در کشور وجود دارد که در راستای ایجاد فرصت‌ برای اشتغال و سرمایه‌گذاری مصوبه آزادسازی این معادن ابلاغ شده و براساس این مصوبه، مهلت فعال‌سازی معادن راکد به زودی تمام می‌شود و معادن غیرفعال توسط استاندار و شورای معادن برای فعال‌سازی به مزایده گذاشته می‌شوند.

براساس این گزارش، در استان کرمانشاه نیز در راستای تحقق سیاست کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی، ۵۲۰ محدود معدنی بلوک شده، آزادسازی خواهد شد و از طریق مزایده به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی دارای صلاحیت فنی و مالی واگذار می‌شود.

فرهاد رضا‌زاده، کارشناس اکتشاف معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه در خصوص این آزادسازی، اظهار داشت: در راستای دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی محدوده‌های بلوکه شده، در استان کرمانشاه نیز طی دو مرحله این آزادسازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست آزادسازی، کرمانشاه همزمان با پنج استان دیگر ۵۲۰ محدوده بلوکه شده که به دلایل مختلفی از جمله معارضین محلی متروکه شده راس ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه وارد مرحله آزادسازی می‌شود.

کارشناس اکتشاف معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: براساس نظر کارشناسان دادگستری ارائه اطلاعات خریدار قیمت‌گذاری و پس از انجام عملیات اکتشاف پروانه بهره‌برداری برای متقاضیان صادر می‌شود و در مرحله بعد در اواسط بهمن‌ماه ۴۰ محدوده معدنی و اکتشافی از طریق مزایده واگذار می‌شود.

وی در خصوص روند درخواست و ثبت‌نام متقاضیان، افزود: متقاضیان حقیقی و حقوقی ابتدا باید تعیین صلاحیت مالی و فنی متقاضیان شوند، طبق قانون معادن، معدن‌ها به افراد واجدالشرایط با سوابق تجربی و تحصیلی مرتبط واگذار می‌شود و همچنین برای ثبت محدوده حداقل آورده باید ۵۰ میلیون تومان باشد، البته این مبلغ در حساب شخص است که فقط به‌عنوان تضمین شرکت در ثبت محدوده اکتشافی است.

رضازاده ادامه داد: این روند و تشکیل پرونده تعیین صلاحیت از ابتدا توسط سازمان نظام مهندسی معدن انجام و برای تایید نهایی به سازمان صمت ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده‌های بلوکه شده معدنی در سرتاسر استان پراکنده هستند، گفت: بیشتر این محدوده‌های در سه شهرستان کرمانشاه، صحنه و هرسین متمرکز شده که عمدتا ۲۰ نوع ماده معدنی( انواع سنگ‌های تزئینی، سنگ گچ، مصالح ساختمانی و قیر طبیعی) که در استان وجود دارد را شامل می‌شوند.

رضازاده اشاره‌ای هم به بحث اشتغالزایی این پهنه‌های معدنی داشت و افزود: پیش‌بینی می‌شود در فاز اول آزادسازی ۵۲۰ محدوده در صورتی که حداقل ۱۰ درصد این موارد متقاضی داشته باشد بیش از ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بحث ارائه تسهیلات مشکل خاصی نداریم، گفت: حدود ۲۵۰ پروانه بهره‌برداری از معادن در استان داریم که بیش از دو‌سوم این تعداد فعال هستند و ۱۰۰ مورد هم غیرفعال هستند.

رضازاده به اشتغال ۲ هزار ۲۰۰ نفر در معادن استان اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در این دو مرحله آزادسازی و مزایده معادن حداقل ۵۰۰ مورد اشتغالزایی اضافه شود و رقم به ۲ هزار و ۷۰۰ مورد برسد.

عناوین برگزیده