تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۰۹۱۸۶
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون امور معدنی اردبیل خبر داد؛

تخریب ۲۰ کیلومتر مساحت اردبیل برای اکتشاف معدن

‌می‌متالز - معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: تنها ۲۰ کیلومتر از مساحت استان اردبیل برای اکتشاف مواد معدنی دچار تخریب و شرایط نابسامان هستند.

به گزارش می‌متالز، فریبرز شجاع اظهار کرد: ۱۷ هزار کیلومتر مساحت استان اردبیل است که از این تعداد تنها ۲۰ کیلومتر به خاطر اکتشافات معدنی دچار تخریب می‌شود که در این حوزه نیز نظارت‌ها بر بازسازی فضا‌های تخریبی معدنی و ساماندهی آن‌ها است.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه فعالان حوزه معدنی به دنبال تخریب محیط زیست و منابع طبیعی نیستند، اما امر اکتشاف و استخراج مواد معدنی ناگزیر از این فرآیند است و امیدواریم با سعه‌صدر مسوولان دستگاه‌های صادرکننده مجوز فعالیت‌ها در این بخش ادامه پیدا کند.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اهمیت مواد معدنی را یادآور شد و گفت: مواد اولیه اکثر کارخانجات نظیر سیمان، سفال، آجر و… مواد معدنی بوده و ما ناگزیر به استخراج آن هستیم که گاه با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل به محصولات با ارزش مصالح ساختمانی می‌شود.

شجاع افزود: قبل از صدور مجوز استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست انجام می‌شود تا کار‌ها فاز به فاز به پیش رفته و خسارت بیشتری به محیط طبیعی وارد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته برخی سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز نیز سرمایه‌گذاران در این حوزه را فراری می‌دهد و ضروری است تا بر اساس قوانین مصرح احیای ذخیرگاه‌های معدنی منابع مورد نظر اختصاص یافته و ۱۲ درصد درآمد حاصل از این بخش به بازسازی این حوزه اختصاص یابد.

شجاع اضافه کرد: به ازای هر تن ماده معدنی استخراج شده حقوق دولتی دریافت می‌شود تا با واریز به خزانه دولتی، ۱۲ درصد از آن برای بازسازی مناطق و محل برداشت معدنی اختصاص یابد.

وی بیان کرد: از ۱۷ هزار متر مربع مساحت استان اردبیل تنها ۲۰ کیلومتر برای برداشت مواد معدنی دچار تخریب می‌شود که سعی بر اصلاح و بازسازی این مناطق است.

شجاع توجه به ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی، ارزآوری و حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را در این حوزه یادآور شد و اظهار کرد: باید به صادرات محصولات معدنی نیز توجه کنیم که در این صورت می‌توان فرصت ارزآوری بیشتری را به کشور فراهم کرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ۸۰ درصد مواد معدنی استخراجی در استان اردبیل تحویل صنایع و واحد‌های فرآوری می‌شود، ولی همچنان ۲۰ درصد آن به صورت خام در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شجاع گفت: کارخانه تولید آهن که در حال احداث است، پیشرفت ۳۰ درصدی دارد و با ۱۱۰ میلیون یورو و اشتغالزایی ۴۰۰ نفر قرار بود در مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد که تاکنون این پروژه با تأخیر روبه‌رو شده است.

معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به پیشرفت ۳۵ درصدی واحد فرآوری مس نیز در مشگین‌شهر اشاره کرد و افزود: بیش از چهار هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده تا با اشتغال ۳۵۰ نفر کنسانتره مس تولید و روانه بازار مصرف شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده