تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۵۳۴۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
چین برای نیروگاه‌هایش با کمبود زغال‌سنگ روبه‌روست

خاموشی سراسری در چین به دلیل اختلاف با استرالیا

می متالز - به گفته تحلیلگران چین مایل است تمام تلاش خود را برای آسیب رساندن به استرالیا انجام دهد. البته این در حالی است که مقامات چینی خاموشی‌ها را به تنش با استرالیا یا کمبود زغال‌سنگ مرتبط نکرده‌اند.
خاموشی سراسری در چین به دلیل اختلاف با استرالیا

به گزارش می متالز، برق چندین شهر بزرگ چین قطع‌شده است، چراکه مقامات این کشور به دلیل کمبود زغال‌سنگ مصرف برق را محدود کرده‌اند. سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به این مسئله پرداخته است.

به گفته تحلیلگران، قیمت این کالا در چین به دلیل بحران‌هایی با افزایش مواجه شده است. به دنبال افزایش تنش‌های تجاری بین پکن و کانبرا این وضعیت رقم خورده است. چراکه چین زغال‌سنگ کمتری از استرالیا وارد کرده است.

روابط میان چین و استرالیا سال گذشته پس‌ازاینکه استرالیا از تحقیق بین‌المللی در مورد نحوه شیوع ویروس کرونا در چین حمایت کرد، تیره‌وتار شد. این در حالی است که درنتیجه این اختلافات به وجود آمده، زغال‌سنگ تنها یکی از کالاهای درون لیستی است که چین درباره استرالیا مورد هدف قرار داده است.

سال گذشته چین به نیروگاه‌های خود دستور داده بود که واردات زغال‌سنگ از سایر کشورها را به دلیل ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها محدود کنند.

گزارش‌شده که پکن بعداً این محدودیت را لغو کرده است، اما محدودیت واردات زغال‌سنگ از استرالیا همچنان باقی مانده و حذف نشده است. همچنین گزارش‌شده که چین به کارخانه‌های فولادسازی برای جلوگیری از واردات زغال‌سنگ استرالیا اخطار داده است.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ در جهان است و بزرگ‌ترین منبع وارداتی‌اش زغال‌سنگ استرالیا است.

زغال‌سنگ منبع انرژی دومین اقتصاد بزرگ جهان است و چین به‌طور عمده‌ای به آن وابسته است، حتی بااینکه چین به برنامه استفاده از انرژی تجدیدپذیر متعهد شده است. چین همچنین دومین خریدار بزرگ زغال‌سنگ حرارتی استرالیا است، نوعی از زغال که برای تولید برق استفاده می‌شود.

محدودیت‌های واردات زغال‌سنگ منجر به خاموشی می‌شود؟

درنتیجه کمبود این کالا، قیمت زغال‌سنگ در چین افزایش‌یافته است. شرکت تحقیقاتی Wood Mackenzie پیش‌بینی کرده است که قیمت‌ها در اوج دوره تقاضای زمستان همچنان بالا باقی بماند.

در گزارش‌ها آمده است که به دلیل کمبودها، سهمیه‌بندی برق در استان‌های هونان و چجیانگ از قبل آغازشده و گستره عمل کمی برای افزایش تولید تولیدکنندگان وجود دارد.

نگرانی در مورد دسترسی برق چینی‌ها در ماه دسامبر افزایش یافت. گفته می‌شود خاموشی‌ها برنامه‌ریزی‌شده است و در مناطق مختلف محدودیت استفاده وجود دارد.

برای بعضی شهرها، در درجه اول کسانی که در جنوب چین ساکن هستند، محدودیت‌هایی برای استفاده برق خارج از پیک مصرف اعمال شد. برای یکسری کارخانه‌ها هم از اواسط ماه دسامبر این محدودیت‌ها شروع‌شده است. طبق گزارش‌های مختلف در مرکز فناوری شنزن، در مناطق مختلف یک هفته خاموشی اعمال‌شده است.

به گفته تحلیلگران چین مایل است تمام تلاش خود را برای آسیب رساندن به استرالیا انجام دهد. البته این در حالی است که مقامات چینی خاموشی‌ها را به تنش با استرالیا یا کمبود زغال‌سنگ مرتبط نکرده‌اند. در عوض محدودیت‌های استفاده از انرژی را ناشی از تقاضای فوق‌العاده زیاد و تعمیر و نگهداری‌های معمولی نیروگاه‌ها عنوان کرده‌اند.

چین در ماه دسامبر سال 2020، 11 درصد بیشتر از سال گذشته برق مصرف کرد. در مقابل استرالیا گزارش داده است که واردات زغال‌سنگ چین از این کشور در ماه نوامبر 44 درصد کاهش‌یافته است. حالا اگر دمای هوا پایین‌تر آید، مصرف برق چینی‌ها هم بیشتر خواهد شد.

تغییر رویکرد

چین اکنون به منابع جایگزین زغال‌سنگ روی آورده است. به گفته تحلیلگران این روند جایگزینی می‌تواند منجر به تغییر جریان تجارت با استرالیا، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول شود.

اما کارشناسان دیگری هم معتقدند که این تحولات تأثیر محدودی بر تقاضای کلی استرالیا خواهد گذاشت، چراکه این کشور بازارهای دیگری برای محصولات خود پیدا خواهد کرد.

داده‌های تجاری نشان می‌دهد چین واردات زغال‌سنگ از مغولستان، کانادا و روسیه را افزایش داده است. ماه گذشته چین با اندونزی قراردادی برای خرید 1.5 میلیارد دلار زغال‌سنگ حرارتی امضا کرد.

عناوین برگزیده