تاریخ: ۲۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۱۵۳۸۷۸
سرویس خبر : انرژی

نیروگاه های مقیاس کوچک ۸ ماه از سال خاموشند

می متالز - فرزین سوادکوهی درحالیکه بیش از ۶۰ درصد نیروی برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود و هرگونه مشکلی در این‌ چرخه کل ایران را دچار خاموشی خواهد کرد نیروگاه های مقیاس کوچک به دلیل انباشت طلب خود از وزارت نیرو و رقابت نابرابر با نیروگاه های بزرگ دولتی ۸ ماه از سال از فرآیند تولید محروم می مانند و با این وصف کمبود و قطعی برق در شبکه سراسری توزیع طی سال های نزدیک آتی کاملا محسوس خواهد بود.
نیروگاه های مقیاس کوچک ۸ ماه از سال خاموشند

به گزارش می متالز، احسان صدررئیس انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو،حرارت و برودت ایران پیش از ظهر امروز در بک نشست خبری با اشاره به چالش های بسیار جدی بخش خصوصی تولید کنندگان برق در نیروگاه های مقیاس کوچک اظهار کرد: تعداد پرشماری از همکاران ما اینک دیگر‌ صدای فعالیت‌ نیروگاه های خود را نمی شنوند و این در حالی است که طلب ۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نیروگاه های کوچک‌مقیاس  ادامه کار برای این فعالان صنعت تولید برق  را غیر ممکن ساخته است.

وی ادامه داد: کسب و کار در چنین شرایطی بسیار دشوار شده و هم اکنون حدود ۲۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه های کوچک‌مقیاس بخاطر بدقولی های وزارت نیرو کشور را از این منبع انرژی محروم ساخته است.

صدر اضافه کرد: تداوم این تولید برای کشور بسیار حیاتی است و در دنیا به این موضوع توجهی ویژه دارند و برای برون رفت از چنین مشکلاتی چاره هایرفراوانی اندیشیده اند که متاسفانه در کشور ما اراده ای برای بکار گیری این راهکارها و تجارب وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که در شرایط سخت اقتصادی فعلی کشور، فعالیت ارزش آفرین نیروگاه های مقیاس کوچک‌می تواند حکم نوشدارو را داشته باشد گفت : وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی‌صنعت نیروگاهی باید توجهی ویژه به این بخش داشته باشد اما متاسفانه این عنایت شامل حال فعالان این نیروگاه ها نمی شود.

صدر همچنین گفت: در شرایطی که کشور از دومشکل بزرگ  راکد ماندن پروژه های عظیم و عدم اشتغالزایی رنج می برد، فعالیت نیروگاه های مقیاس کوچک می تواند این مشکلات را به راحتی از پیش پای اقتصاد کشور بردارد.

این فعال صنعت تولید نیروی برق همچنین گفت: هم اکنون ظرفیت ۱۷۰۰ مگاواتی  نیروگاه های مقیاس کوچک بار بزرگی را از روی دوش نیازهای کشور برداشته است و این در حالی است که ۲۰۰ تیم نیروگاهی خبره و حرفه ای سرمایه گذاری در این بخش را به عهده دارند.اما اعتقاد وزارت نیرو بر این استوار است که احداث چنین نیروگاه هایی برای پیک تابستانی  و ساعات اوج مصرف صرفه اقتصادی ندارد که شاید حرف بی ربطی هم نباشد اما بی شک نیروگاه های مقیاس کوچک راه حل ساده ای برای رفع این معضل که عموما از ناحیه دستگاه های سرمایشی و کولرهای دوتکه است در دست دارد که به کار گیری آن می تواند بسیار موثر باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاه های مقیاس کوچک با تاکید بر اینکه موانع گسترده مقابل نیروگاه های مقیاس کوچک باعث شده تا این روزها و در فصل زمستان کشور با کمبود برق مواجه شود گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک با هدف کمک به شبکه سراسری برق و با وعده های دولت از ۱۰ سال پیش شروع به گسترش کردند اما موانع باعث شد تا امروز شاهد خاموشی CHP) ۲۲۰) مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و توقف تولید آنها باشیم.

صدر در عین حال با اشاره به اینکه نگاه مسوولان به صنعت برق باید تغییر کند و به این بخش نه بعنوان بخشی خدماتی بلکه بعنوان یک “رونق دهنده” به کل اقتصاد نگاه کنند گفت: وقتی به صنعت برق یک نگاه اقتصادی داشته باشیم، نه تنها هزینه تمام شده و قیمت کالا اهمیت می‌یابد؛ بلکه مفاهیمی مانند بازار برق، بازار بورس و .. نیز معنا پیدا می‌کند.

تامین منابع یا کمبود نقدینگی، همواره یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد ایران است. این چالش در صنعت برق می‌تواند با توسعه CHPها (مجموعه‌ای از تاسیسات صنعتی که از آن‌ها برای تولید همزمان برق، گرما و سرما استفاده می‌شود)، تا حد فراوانی مرتفع شود؛ زیرا میزان سرمایه بری این نیروگاه‌ها، نزدیک به ۳۰ درصد از نیروگاه‌های بزرگ با راندمان مشابه کمتر است.

وعده های داده شده به تولید کنندگان هرگز عملی نشد

صدر با بیان اینکه نیروگاه‌های پراکنده (CHP) قادر هستند از طریق بازیافت حرارت و تبدیل آن به حرارت و برودت قابل استفاده، راندمان مصرف انرژی را تا ۷۵ درصد افزایش دهند، گفت: نیروگاه های مقیاس کوچک در حال حاضر و در طی ۱۰ سال گذشته، ۱۶۰۰ مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور را به خود اختصاص داده اند و از همان سالها برای افزایش تولید برق خیز برداشتند اما موانعی بر سر راه این نیروگاهها باعث شد تا این وعده ها عملی نشود.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک با بیان اینکه یکی از معضلات دولت، توسعه شبکه برق کشور همزمان با افزایش مصرف برق است اظهار داشت: همان طور که می‌دانید توسعه این بخش نیازمند صرف هزینه‌های فراوانی است که دولت در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قادر به تامین آن نیست. بنابراین توسعه نیروگاه‌های پراکنده (CHP) می‌تواند بخش بزرگی از نیاز شبکه را بدون صرف هزینه‌های فراوان پاسخ دهد.

وی ادامه داد: ۱۰ سال قبل وزارت نیرو مشوقی را برای نیروگاه‌های CHP در نظر گرفته بود و آن معافیت از پرداخت هزینه ترانزیت بود؛ اما هم اکنون نیروگاه‌های CHP بابت ترانزیت برق باید هزینه پرداخت کنند. اما بحث ما بر سر موضوعاتی است که به واقع باعث شده تا سرمایه گذاران نیروگاههای مقیاس کوچک که روزی با وعده های دولت، سرمایه های خود را وارد این بخش کردند به شدت به بانک ها بدهکار شوند.

صدر با اشاره به اینکه یکی از این موانع نرخ خرید تضمینی برق و تاخیر در پرداخت پول برق از سوی وزارت نیرو و توانیر است تاکید کرد: متاسفانه نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاههای مقیاس کوچک عادلانه نیست. نرخ های متفاوت خرید تضمینی برق از ۲۵۰ تومان تا ۵۲۰ تومان باعث شده تا برخی از نیروگاهها به شدت دچار مشکل شده و بعد از اتمام قراداد خود نیروگاههای خود را خاموش کنند.

وی گفت: قراردادهایی که بر اساس برنامه ششم توسعه بسته می شود هر کیلووات ساعت ۵۲۰ تومان است و قراردادهایی که بر اساس برنامه پنجم بسته شده است هر کیلو وات ساعت از ۲۵۰ تومان تا ۳۰۰ تومان است.

صدر ادامه داد: متاسفانه مانع دیگری که باعث شده تا نیروگاههای مقیاس کوچک به شدت دچار مشکل شوند این است که پول برق به خزانه رفته و هر زمان که توانیر و یا وزارت نیرو صلاح می دانند پول برق فروخته شده را پرداخت می کنند. در حال حاضر ۷ ماه است که پول برق نیروگاههای مقیاس کوچک از سوی توانیر پرداخت نشده و به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک با تاکید بر اینکه در این شرایط که گفته می شود شبکه سراسری برق با کمیود برق مواجه شده و احتمال خاموشی وجود دارد گفت: اگر وعده های وزارت نیرو و دولت بابت حمایت از نیروگاه های مقیاس کوچک محقق می شد بدون شک امروز این مشکلات را نداشتیم.

وی افزود: اگر حمایت های لازم از نیروگاهای مقیاس کوچک صورت می گرفت الان به جای ۱۶۰۰ مگاوات باید سه برابر این عدد توسط این نیروگاه های مزبور، برق تولید می کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نیروگاه مقیاس کوچک از وزارت نیرو و توانیر طلب دارند گفت: ۲۰ نیروگاه مقیاس کوچک از وزارت نیرو طلب دارند و از ۷ ماه پیش بارها وعده داده شده است که این مطالبات پرداخت می شود اما متاسفانه هر بار به فراموشی سپرده می شود.

صدر با تاکید بر اینکه پیشنهادات خوبی توسط انجمن نیروگاههای مقیاس کوچک به اتاق بازرگانی و برای تصویب به مجلس داده شده است تا این مشکلات برای همیشه برطرف شود گفت: چهار پیشنهاد الحاقی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شد و به دلیل دقیق بودن این پیشنهادات به راحتی در اتاق بازرگانی به تایید رسید و به مجلس برای تصویب و قانون شدن ارسال شد.

وی افزود: دو پیشنهاد مهم ما یکی مربوط به این بود که بندی در بودجه اضافه شود که بابت برق فروخته شده به شبکه سراسری برق ما از خزانه طلبکار شویم. چرا که وقتی پول برق به حساب خزانه واریز می شود توانیر و وزارت نیرو مشکلات عدیده ای دارند و این پول ها به نیروگاههای مقیاس کوچک با تاخیر طولانی پرداخت می شود.

نیروگاه های مقیاس کوچک را در فروش برق به ماینرها آزاد بگذارند

رئیس هیات مدیره انجمن نیروگاه های مقیاس کوچک ادامه داد: وزارن نیرو توان این را ندارد که نرخ عادلانه برق را بدهد بنابراین پیشنهاد بعدی ما این است که به دلیل بالا بودن راندمان نیروگاه های مزبور و تلفات پایین تر نسبت به سایر نیروگاه ها به ما پاداش عددی پرداخت می شود . ما اعلام می کنیم که ما این پاداش عددی را نمی خواهیم بلکه ما را در فروش برق به ماینرها آزاد بگذارند تا بخشی از هزینه ها جبران شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر چه میزان برق به ماینرها فروخته می شود؟ گفت: طبق آمارهای منتشر شده حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات به شکل زیر زمینی به ماینرها انرژی فروخته می شود. پس اگر وزارت نیرو ما را آزاد می گذاشت می توانستیم با شناسایی ماینرها به راحتی هزینه های خود را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: هزینه های احداث یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی ۴ میلیون یورو است. اما سیاست های پریشان و انقباضی جای خود را به سیاست های تشویقی داده است و این نیروگاه ها با این وضعیت عدم پرداخت مطالبات ورشکسته شده و تولید برق متاسفانه در برخی از نیروگاه ها متوقف و خاموش شده است.

بنا به این گزارش همچنین بیات عضو هیات مدیره انجمن نیروگاه های مقیاس کوچک نیز در این نشست خبری گفت:شرایط به گونه ایست که وزارت نیرو به جای حمایت و دفاع از بخش خصوصی زیر چترش، عملا آنها را وادار به پرداخت یارانه به صنعت برق می کند.

وی افزود: مشکلات فعلی بالاخره می گذرد و کشور ان شا… به زودی وارد چرخه رونق اقتصادی می شود ولی اگر روند فعلی ادامه پیدا کند شوربختانه در آن زمان، سرمایه گذاران اعتمادی برای سرمایه گذاری در تولید برق نخواهند داشت و این بار نه به خاطر تحریم بلکه به خاطر عقب افتادن صنعت برق، سرعت توسعه کشور، کند خواهد شد.

نیروگاه های مقیاس کوچک در بن بست ورشکستگی

این فعال صنعت نیروگاهی اضافه کرد: بن بستی که امروزه این نیروگاه ها را به سمت ورشکستگی سوق داده نیازمند اقدام فوری در حوزه های مانند: تدوین مقررات و ضوابط فروش مستقیم برق توسط این نیروگاه ها به کلیه مصرف کنندگان مشروع و قانونی کشور (اعم از صنعتی، تجاری، مسکونی و …) ،اصلاح ضوابط ترانزیت برق. (مصرف کنندگانی که برق خود را از نیروگاه های مقیاس کوچک خریداری می کنند به این علت که در بلندمدت باعث کاهش هزینه های توسعه شبکه می شوند لازم است در هزینه های ترانزیت، تخفیف های قابل توجهی دریافت کنند)، انجام سیاست گذاری برای این حوزه در تهادی بالاتر از شرکت توانیر (بخش هایی از شرکت توانیر با نیروگاه های مقباس کوچک تضاد منافع ذاتی دارند) و منظم کردن پرداخت مطالبات نیروگاه ها از طریق گشایش اعتبار اسنادی، بیمه پرداخت و…) د- اعطای بانه خرده فروشی و توزیع به نیروگاه های مقیاس کوچک بر اساس ضوابط موجود است.

وی تاکید کرد:متاسفانه تاخیر در پرداخت مطالبات نیروگاه ها، نفس های این صنعت را به شماره انداخته است. شرایط به گونه ای شده که انگار وزارت نیرو به زور از نیروگاه ها وام می گیرد.

بیات اضافه کرد: نیروگاه ها بعد از گذشت ۵ سال اول بهره برداری بلاتکلیف هستند. ۴ ماه از سال با نرخ هایی که به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارند برای عرضه برق به شبکه، فرا خوانده می شوند و ۸ ماه دیگر سال مجبور به تعطیلی و خاموشی هستند. جالب است که برای برق آنها مشتری هم وجود دارد ولی اجازه فروش برق ندارند. این در امر سرمایه گذاری، یک فاجعه است. سرمایه گذار معمولا حدود ۵ سال را صرف گرفتن مجوزات، تامین مالی و احداث نیروگاه می کند، ۵ سال اول بهره برداری نیز معمولا صرف بازپرداخت اقساط می شود. یعنی بعد از ده سال حرف انرژی و سرمایه، درست در زمانی که سرمایه گذار باید حلاوت زحماتش را بچشد، ناگهان مجبور به تعطیلی و توقف تولید می شود.

بیات افزود: جالب تر آنکه اخیرا سرمایه گذارهایی که با دل شکستگی و با هدف کاستن از زیان به فکر تعطیلی می افتند از طرف وزارت تیر و تهدید به جریمه و تنبیه می شوند.

وی در خاتمه گفت: متاسفانه نرخ خرید برق از نیروگاه ها کفاف هزینه های تولیدشان را نمی دهد. تورم و نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر باعث افزایش شدید هزینه های تولید شده و ادامه حیات نیروگاه ها با نرخ های فعلی امکان پذیر نیست.

عناوین برگزیده