تاریخ: ۲۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۱۵۳۹۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مطالبات «شپدیس» باریسک‌ نقدینگی در جریان

می متالز - یکی از عوامل مهم در یک شرکت وجود نقدینگی کافی برای انعطاف‌پذیری است تا برنامه‌های شرکت در زمان پیش‌بینی شده اجرایی شوند. از جمله عواملی که موجب افزایش ریسک یک شرکت می‌شود، میزان مطالبات آن و احتمال وصول است. در این گزارش نگاه کوتاهی به میزان ریسک جریان نقد «شپدیس» که به وسیله مطالبات بیان شده است.
مطالبات «شپدیس» باریسک‌ نقدینگی در جریان

به گزارش می متالز، شرکت پتروشیمی پردیس یکی از شرکت‌های تولیدکننده اوره و آمونیاک در کشور است که در دو بازار داخلی و صادراتی به عرضه این محصولات می‌پردازد. سود سال مالی ۱۳۹۹ این پتروشیمی که در شهریورماه سال جاری به اتمام رسید با رشد ۱۴۵ درصدی به ۹.۶ هزار میلیارد ریال رسید که با توصیب مجمع عمومی سالانه سود نقدی هر سهم ۲,۰۸۰ ریال تصویب گردید تا سهامداران بر طبق زمان‌های تعیین شده مبلغ سود خود را دریافت نمایند.

این نتایج مثبت درحالی به دست آمد که نرخ‌های فروش فرآورده‌های پردیس به صورت تکلیفی ابلاغ می‌شد. با وجود مقررات آزادسازی نرخ ارز خوراک صنایع پتروشیمی از ابتدای مهر ۱۳۹۷، اعمال این نرخ تکلیفی اوره در شرایط افزایش قیمت گاز خوراک و افزایش قابل ملاحظه بهای سایر نهاددهای تولیدی شرکت‌ها، قابل توجیه نبوده و منجر به عدم صرفه و صلاح شرکت پتروشیمی پردیس شده است.

با پیگیری‌های انجام شده توسط سهامدار عمده برای اصلاح نرخ فروش اوره داخلی و صدور مصوبه هیات وزیران در ۷/۰۷/۱۳۹۸ مقرر شد تا قیمت کود اروه در کیسه‌های ۵۰ کیلیوگرمی درب واحد تولیدی به مبلغ ۳۹۸.۱۲۵ ریال تعیین شود. با وجود این ما به التفاوت قیمت تکلیفی و حداقل قیمت کشف شده در بورس کالا که به مبلغ ۲۱ هزار میلیارد ریال است، برای وصول از طریق شرکت پتروشیمی پردیس و سهامدار عمده در حال پیگیری است.

علاوه بر این، شرکت از فروش محصولات خود در بازارهای جهانی نیز همچنان مطالباتی دارد که طبق گزارشات آن تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ (شهریورماه ۱۳۹۹) به مبلغ ۵۲ میلیون درهم، ۱۷۷ میلیون دلار و ۳۰ میلیون یورو است که در صورت‌های مالی با نرخ‌های ارز قابل دسترس تسعیر شده است.

لذا این مطالبات درصورتی که به درستی و طبق پیش‌بینی‌های شرکت دریافت نشوند احتمال تأثیرگذاری بر نقدینگی در گردش اثرگذار باشند. همچنانکه می‌دانیم یکی از عوامل مهم در یک شرکت وجود نقدینگی کافی برای انعطاف‌پذیری است تا برنامه‌های شرکت در زمان پیش‌بینی شده اجرایی شوند. امیدواریم مطالبات این شرکت از دو خریدار داخلی و خارجی موجب افزایش ریسک عملیات آن نشود.

عناوین برگزیده