تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۱۵۴۷۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعتبار 700 کارت بازرگانی فعال در آذربایجان شرقی/ تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال 99

می متالز - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به وجود 1940 کارت بازرگانی دارای اعتبار از فعالیت 700 مورد از دارندگان این کارت‌ها در حوزه صادرات و واردات استان خبر داد.
اعتبار 700 کارت بازرگانی فعال در آذربایجان شرقی/ تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال 99

به گزارش می متالز، غلامعلی راستی ضمن اعلام این خبر، حجم صادرات و واردات را در هربخش بیش از 800 میلیون یورو برشمرد و گفت: براساس رصد فعالیت تجار، عمده ترین مبادی صادراتی گمرکات استان وگمرکات مرزی می باشد.

وی ادامه داد: به استناد محل صدور کارت های بازرگانی در بحث واردات و بخش ثبت سفارش، از تمامی گمرکات کشور واردات به استان انجام می پذیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با بیان اینکه کالاها بسته به کشور مبداء از گمرکات مختلف و بنادر کشور قابلیت ترخیص دارد، گفت: فعالین این حوزه می توانند علاوه بر ترخیص کالا از بنادر نسبت به انتقال و ترانزیت کالا به گمرکات استان و ترخیص آن اقدام نمایند.

راستی با اشاره به اینکه فرآیند صدور کارت بازرگانی به استناد قانون برعهده اتاق بازرگانی و اتاق تعاون می باشد تصریح کرد: سازمان صمت به عنوان عضو ناظر در این فرآیند صدور کارت را تایید می کند.

وی گفت: اخیرا براساس ماده4 آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، فرایند صدور کارت بازرگانی و تمدید آن در سامانه جامع تجارت انجام می گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان، تصریح کرد: فرآیندها براساس استعلامات سیستمی بوده و نقش متقاضی به صورت فیزیکی حذف شده و این امر در روند صحیح احراز هویت و اهلیت، بررسی مدارک و نظارت بهتر ، اثربخش می باشد.

 

تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال جاری در آذربایجان شرقی

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی از تعلیق 125 فقره کارت بازرگانی در 9 ماهه سال جاری دراستان خبر داد.

هنربر با اشاره به بخشی از فرایندهای صدور کارت بازرگانی بر پایش و کنترل روند فعالیت دارندگان تأکید کرد و گفت: عمده دلیل تعلیق کارت های بازرگانی یاد شده عدم ایفای تعهدات ارزی در بازگردانی ارز حاصل از صادرات و واگذاری کارت به دیگر اشخاص بوده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی، افزود: بعد از صدور کارت ، براساس قوانین و ابلاغیه ها در قالب کمیته پایش کارت های بازرگانی و کمیته سوء رفتار تجاری تخلفات احتمالی بررسی و نتایج به سازمان توسعه تجارت جهت رسیدگی ارجاع داده می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که گزارش ارجاعی از مصادیق تخلف باشد براساس بند7 بخشنامه ابلاغی، کارت افراد متخلف تعلیق می گردد.

هنربر همچنین از برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی بیشتر با فرایند صدور و نحوه فعالیت و استفاده از کارت های بازرگانی برای متقاضیان خبر داد و گفت: واگذاری کارت بازرگانی به اشخاص دیگر تخلف بوده و تبعات قانونی و پاسخگویی قضایی در مراجع ذیصلاح برعهده واگذارکننده و صاحب اصلی کارت می باشد.

وی با بیان اینکه طبق قانون و مقررات صادرات و واردات در بند 6 ماه 10 ابلاغی مسدودیت و تعلیق کارت بازرگانی فرد متخلف به منظور جلوگیری از فعالیت از تکالیف مجموعه وزارت صمت می باشد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به تعهدات فعالین تجاری در حوزه صادرات بویژه بازگشت ارز حاصل از صادرات، افزود: دستگاه های متولی اعم از بانک مرکزی و گمرکات و سایر دستگاه های نظارتی بر روند صحیح اجرای تعهدات دارندگان کارت های بازرگانی نظارت کامل دارند.

عناوین برگزیده