به گزارش می متالز، محمد اسلامی ضمن مخالفت با درخواست شرکتهای هواپیمایی برای لغو محدودیت استفاده ۶۰ درصدی از صندلی پروازی به دلیل پروتکلهای بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت ۶۰ درصدی را مصوب و ابلاغ کرده و همچنان لازمالاجراست.
وی افزود: محدودیت ۶۰ درصدی را شرکتهای هواپیمایی باید فعلاً تحمل کنند، الان در شرایطی سخت کرونایی قرار داریم و باید مملکت را از این وضعیت عبور کند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه الان وقت چنین درخواستها و ملاحظات مربوط به آن نیست، تصریح کرد: باید بهگونهای دیگر برای ایرلاینهای داخلی تسهیلات ایجاد کنیم که جبران شود.
اسلامس افزود: تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۲ درصدی برای ایرلاینها تسهیلات تخصیص یافت که تمام شرکتهای هواپیمایی این تسهیلات را دریافت کردهاند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکتهای هواپیمایی زیانده هستند،گفت: اگر ایرلاینها زیانده بودند تا الان صورتهای مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی ارائه میکردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعا زیانده هستند برای آنها چارهای بیاندیشیم. این در حالی است که هیچکدام از ایرلاینها، صورتهای مالی حسابرسی شده، را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زیانده است، افزود: خیر هیچ ایرلاینی زیانده نیست. ما مهرماه از شرکتها خواستیم که صورتهای مالی خود را برای بررسی به وزارت راه ارائه دهند که تاکنون این کار را انجام ندادهاند.
وی تأکید کرد: البته نیازی به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده نیست، اما وقتی آنها ادعا میکنند زیانده هستند باید شواهد و مدارکی را برای این ادعا ارائه کنند که قابل رسیدگی باشد.
براساس این گزارش، انجمن شرکتهای هواپیمایی ۱۰ دیماه امسال طی نامهای به رئیسجمهوری با این ادعا که صنعت حملونقل هوایی کشور دچار آسیب شدید ناشی از محدودیت ۶۰ درصدی استفاده از صندلی پروازی و شیوع کرونا شدهاند، خواستار لغو این محدودیت شده بودند. ایرلاینها همچنین مدعی زیانده بودن هستند، در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مهرماه امسال خواستار شفافسازی صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی داخلی شده بود که به گفته وزیر راه و شهرسازی ایرلاینها تاکنون از این پیشنهاد استقبال نکردهاند.
از سوی دیگر چند وقتی است که صورتهای مالی سال ۹۷ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال انتشار است. صورتهای مالی که نشان میدهد ایرانایر سال مورد اشاره با ضرر و زیان به پایان رسانده است. اما صورتهای مالی این ایرلاین و سایر شرکتها در سال ۹۸ و نیمه نخست امسال هنوز نه به وزارت راه ارائه شده و نه در رسانهای منتشر شده است.