تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۱۵۵۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 810 هزار تنی فولاد در اردیبهشت

جذابیت به بازار فولاد کشور بازگشت

می متالز - بازار فولاد کشور در اردیبهشت ماه بسیار داغ بود و معاملات فولادی در بورس کالا بیش از ماه‌های گذشته انجام شد و برخلاف ماه‌های پیش تولیدکنندگان بسیاری در این بازار حضور داشتند؛ به‌طوری که 810 هزار تن انواع محصولات فولادی در این بازار معامله شدند.
جذابیت به بازار فولاد کشور بازگشت

به گزارش می متالز، اردیبهشت ماه برای بازار فولاد کشور بسیار خوب سپری شد و محصولات متنوعی در این بازار عرضه شدند. تولیدکنندگان نیز در سطح قابل قبولی حضور داشتند و در نتیجه، معاملات بسیار پررونقی را شاهد بودیم. محصولات متنوع بازار فولاد شامل محصولات طویل مانند میلگرد و تیرآهن، محصولات میانی مانند تختال و شمش و محصولات تخت مانند ورق‌ها توسط تولیدکنندگان عرضه شدند.

نمودار 1 حکایت از آن دارد که در اردیبهشت ماه، 812 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن یک میلیون و 194 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 810 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. همانند همیشه محصولات تخت پای اول معاملات بودند. شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات فولادی تخت در کشور، 553 هزار تن از این محصولات را روانه بازار کرد. در این میان ورق گرم به میزان 361 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 580 هزار تن داشت. ورق سرد نیز از سوی مبارکه به میزان 161 هزار تن عرضه شد که 163 هزار تن تقاضا داشت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود نیز هر یک به میزان 18 هزار تن و 11 هزار تن عرضه شدند. گفتنی است که تمامی محصولات عرضه شده فولاد مبارکه مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند.

محصولات میانی فولادی یعنی بلوم و تختال نیز به میزان 167 هزار تن عرضه شدند که در این میان 80 هزار تن تختال و 87 هزار تن بلوم عرضه شدند. تختال به میزان 135 هزار تن اما بلوم 145 هزار تن تقاضا داشت. فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد خوزستان عرضه‌کنندگان شمش بلوم در بازار بودند. ضمن اینکه فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان نیز تختال در بورس کالا عرضه کردند. نکته جالب توجه نیز، تقاضای بسیار و معامله شدن تمامی محصولات میانی عرضه شده در بورس کالا بود.

محصولات طویل نیز از سوی تولیدکنندگان این محصولات در بورس کالای ایران عرضه شدند و معاملات نسبتا چشمگیری انجام شد. در این میان ذوب آهن بیشترین میزان عرضه محصولات طویل یعنی میلگرد و تیرآهن را به‌خود اختصاص داد و 79 هزار تن از این محصولات شامل تیرآهن و میلگرد را روانه بازار کرد که با تقاضای 120 هزار تنی مواجه شد و همه این محصولات به فروش رفتند. دیگر عرضه‌کنندگان محصولات طویل (میلگرد) فولاد کرمان، نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد و فولاد آذربایجان بودند. با این حال میلگرد از سوی تولیدکنندگان محصولات طویل به میزان 31 هزار تن عرضه شد و 51 هزار تن تقاضا داشت و درنهایت 30 هزار تن از این محصولات به فروش رفت. تیرآهن ذوب آهن نیز به میزان 54 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 77 هزار تن داشت و این محصول هم به‌طور کامل معامله شد.

عناوین برگزیده