تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۵۵۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رشد سرانه مصرف آلومینیوم امارات، 15 درصد بیشتر از میانگین جهانی است

امارات متحده عربی، در تعقیب چینی‌ها برای سبقت در سرانه مصرف آلومینیوم

می متالز - امارات متحده عربی، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه است. به‌واسطه حجم تولید بسیار بالای آلومینیوم در این کشور، بخش‌های پایین‌دستی این صنعت نیز شاهد توسعه خوبی بوده است. هر چند که قسمت عمده‌ای از تولیدات بالادستی‌های این صنعت به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و کسر اندکی از آن در داخل این کشور به‌مصرف می‌رسد؛ اما همین میزان سرانه مصرف آلومینیوم، این کشور را در رده بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان، (یعنی چین) قرار داده است.
امارات متحده عربی، در تعقیب چینی‌ها برای سبقت در سرانه مصرف آلومینیوم

به گزارش می متالز، امارات متحده عربی در منطقه خاورمیانه با تولید حدود 2.5 میلیون تن آلومینیوم اولیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم از منابع معدنی در منطقه و در سطح جهان در رتبه پنجمین کشور از لحاظ حجم تولید قرار دارد. در گزارش بررسی تولید و مصرف آلومینیوم امارات متحده عربی در سایت فلزات آنلاین اشاره شد که رشد تولید آلومینیوم اولیه در امارات، نه‌تنها سبب رشد و توسعه بخش‌های پایین‌دستی این صنعت در این کشور شده، بلکه سبب افزایش تولید ثانویه آلومینیوم (تولید شده از منابع ثانویه و قراضه) در این کشور شده است. همچنین در این گزارش عنوان شد که طی 5 سال گذشته، حجم تولید آلومینیوم اولیه این کشور در هر سال، شاهد نرخ رشد 8.3 درصدی بوده که این میزان برای تولیدات ثانویه این کشور، در حدود 5.3 درصد برآورد شد. بدین ترتیب، کل تولید انواع شمش و بیلت‌های آلومینیومی امارات در سال 2016، به‌بیش از 2.69 میلیون تن رسید که از این میزان، بیش از 2.14 میلیون تن به اقصی نقاط جهان صادر شد.

هر چند که کشور امارات مقدار قابل توجهی از آلومینیوم را هر ساله تولید می‌کند، اما به‌دلیل بازار مصرف محدود آن، بخش قابل توجهی از این محصولات به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود. بدین ترتیب، به‌طور میانگین، در 5 سال گذشته میزان مصرف آلومینیوم این کشور (اولیه و ثانویه) در هر سال حدود 250 هزار تن بوده است. با این حال، به‌واسطه توسعه زیرساخت‌ها و همچنین ساخت‌و‌ساز در این کشور، به‌عنوان 2 صنعت مصرف‌کننده مهم فلز آلومینیوم در این کشور، مصرف این فلز طی 5 سال گذشته شاهد رشد 6.3 درصدی بوده است؛ به‌طوری که در سال 2016 به حدود 280 هزار تن رسید.

با وجود اینکه مقدار آلومینیوم مصرف شده در این کشور، تنها حدود 10 درصد میزان تولیدات آن را شامل می‌شود، اما باید اذعان کرد که این میزان از مصرف، با توجه به جمعیت این کشور، میزان سرانه مصرف آن را به بیش از 25 کیلوگرم به‌ازای هر نفر افزایش داده است؛ مقداری که آن را از لحاظ سرانه مصرف، هم سطح با بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم جهان (چین)، قرار داده است. نمودار 1، مقدار سرانه مصرف آلومینیوم امارات متحده عربی را در طی 5 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار نشان داده شده است، میزان سرانه مصرف آلومینیوم امارات نسبت به سرانه مصرف جهانی، حاکی از بیشتر بودن حدود 15 درصدی نرخ رشد مصرف در امارات متحده عربی نسبت به میانگین جهانی است. این میزان از رشد مصرف و تقاضا در کشور امارات، همراه با توسعه ظرفیت‌های پایین‌دستی در این کشور است.

عناوین برگزیده