به گزارش می متالز، ارتقای سطح مراودات تجاری و سرمایهگذاری با کشورهای همسایه به عنوان اولویت برنامههای بینالمللی ایران به شمار میآید هرچند متأسفانه تا به امروز کارنامه قبولی در این حوزه دریافت نکردیم.
وجود قوانین دست وپاگیر و آماده نبودن محیط کسبوکار کشور برای برقراری روابط گستردهتر بین ایران و همسایگان در کنار سیستم حملونقل نامناسب از جمله موانعی هستند که تا امروز مانع موفقیت بخش خصوصی در افزایش بازارهای تجاری بین کشورهای منطقه و حضور پایدار در این بازارها شدهاند.
چندی پیش حسین پیرموذن، رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از توافقهای صورت گرفته با مقامهای جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد بندر خشک و اتصال خط ریلی در مناطق شمالی استان اردبیل به شهرهای جنوبی آذربایجان باهدف توسعه مراودات اقتصادی خبر داد؛ هر چند به اعتقاد او عملیاتی کردن این توافقهاست که میتواند منجر به بهبود سطح مناسبات بین دو کشور شود و صرف امضای تفاهمنامه کمکی نخواهد کرد.
بهطور کل از این دست تفاهمنامهها و توافقها بین ایران و بسیاری از کشورها به امضا رسیده؛ اما تعداد قابلتوجهی از آنها به دلایل مختلف اجرایی نشدهاند.
دوشنبه 29 دی مجدد شاهد امضای تفاهمنامه جدیدی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان باهدف گسترش همکاریهای ریلی بودیم که به امضای جاوید قربان اف، مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان و سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران رسید.
بر اساس این تفاهمنامه، دو طرف توافق کردند همکاریهای ریلی خود را تا سقف ترانزیت دو میلیون تن بار در سال گسترش دهند. همچنین روند توسعه همکاریهای ریلی را تسریع ببخشند.
سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) حجم جابهجایی و ترانزیت بار و کالا بین دو کشور با وجود شیوع بیماری کرونا تا سقف ۴۸۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.