تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۱۵۵۲۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پورابراهیمی در جمع خبرنگاران:

ضعف‌های مدیریتی در حوزه بازار سرمایه کاملاً مشخص است

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ضعف‌های مدیریتی در حوزه بازار سرمایه کاملاً مشخص است، گفت: مقرر شد راهکارهای اجرایی و عملیاتی ساماندهی بازار سرمایه در نشست تخصصی دوم که فردا برگزار می‌شود احصاء شده و در قالب بسته پیشنهادی برای رونق و بهبود بازار سرمایه به اطلاع رئیس مجلس و رئیس جمهور برسد تا در اختیار بازار سرمایه قرار گیرد.
ضعف‌های مدیریتی در حوزه بازار سرمایه کاملاً مشخص است

محمدرضا پورابراهیمی داورانی

به گزارش می متالز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوعش که با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان بورس برگزار شد، گفت: کاهش شاخص بورس در هفته‌های اخیر آثار و پیامدهای منفی برای اقتصاد ملی کشور، مجموعه سهامداران خرد داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط بازار سرمایه در روزهای اخیر موجب شد که کمیسیون اقتصادی با تغییر دستور کار دیروز کمیسیون و برگزاری نشستی فوق‌العاده به وضعیت بازار سرمایه رسیدگی کند.

وی با اشاره به محورهای بررسی شده در نشست مذکور اضافه کرد: بخشی از وضعیت کنونی بورس که موجب ضرر و زیان قابل توجه سهامداران شده، می‌توانست با روش‌های مختلف توسط دولت مدیریت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح مطلب فوق توضیح داد: موضوع واگذاری دارایی دوم که در حال حاضر ارزش آن به یک دوم کاهش پیدا کرده در جلسه امروز کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کاهش ارزش این سهام ارتباطی با بازارگردانی یا عدم آن ندارد بنابراین برای رفع مواردی که به صورت مستقیم موجب تأمین مالی دولت شده مقرر شد دولت با تصمیماتی آن را جبران کند.

پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده بخش عمده‌ای از نرم افزارهای نظارتی گذشته بازار سرمایه به دلایل مختلف در طول این ماه‌ها حذف شده و عملاً گزارش‌های نظارتی و نرم‌افزارهای نظارتی عملیاتی نشده‌اند که این موضوع موجب اشکالات اساسی در نظارت بر بازار شده است.

وی با بیان اینکه افشای اطلاعات شرکت‌ها در قالب بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌ها در نشست امروز مورد بحث قرار گرفت تصریح کرد: بخش عمده‌ای از افشای اطلاعات به صورت ناقص انجام گرفته و این روند موجب تصمیم‌گیری‌های اشتباه شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنگری در تصمیم‌گیری‌ها در بازار سرمایه یکی از سرفصل‌های مهم نشست امروز بود، گفت: موضوع عدم قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت و اقدامات اخیر در حوزه فولاد یکی دیگر از دلایل التهاب بازار بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تعیین نرخ غیرمنطقی سود سپرده‌های بانکی بدون توجه به بازار سرمایه را یکی دیگر از دلایل وضعیت کنونی بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: تصمیمات باید به گونه‌ای مدیریت شود که پیامدها و آثار ناشی از آن صدمه‌ای به بازار سرمایه نزند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید توسط ابزارهایی مانند دامنه مجاز نوسان قیمت، حجم مبنا، بستن و باز کردن نمادها، بازار سرمایه را به مسیر درست بازگرداند، تصریح کرد: مقرر شد راهکارهای اجرایی و عملیاتی ساماندهی بازار سرمایه در نشست تخصصی دوم که فردا برگزار می‌شود احصاء شده و در قالب بسته پیشنهادی برای رونق و بهبود بازار سرمایه به اطلاع رئیس مجلس و رئیس جمهور برسد تا در اختیار بازار سرمایه قرار گیرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: دولت باید در برابر مردم که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پاسخگو باشد.

وی همچنین درباره اظهارنظرهای اقتصادی رئیس جمهور گفت: آثار و پیامدهای این اظهارنظرها را می‌توان در بورس دید. باید مشخص شود گزارش مربوط به حوزه ارز را چه کسی در اختیار رئیس جمهور قرار داده و مبنای این تصمیم‌ها چه چیزی بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف‌های مدیریتی در حوزه بازار سرمایه کاملاً مشخص است، اضافه کرد: اگر دولت در خصوص جبران حضور نیروهای موثر و توانمند تلاش کند مجلس نیز همراه است در غیر این صورت مجلس نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهد بود چرا که باید اعتماد مردم به بازار سرمایه ارتقاء یابد و کمیسیون اقتصادی در این راستا تمام توان خود را به کار می‌برد.

عناوین برگزیده