تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۵۵۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افزایش قیمت نیکل در بازارهای جهانی ادامه دارد

باتری‌ها؛ امید بخش رونق بیشتر بازار نیکل هستند

می متالز - امروزه انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی بر کسی پوشیده نیست. این انقلاب که در مسیر تکاملی خود گام بر می‌دارد باعث رونق گرفتن بازار برخی فلزات - از آلومینیوم برای ساخت بدنه‌های سبک وزن تا کبالت مورد استفاده در باتری‌ها - شده است.
باتری‌ها؛ امید بخش رونق بیشتر بازار نیکل هستند

به گزارش می متالز، در حالیکه تب تند لیتیوم و کبالت در بازار باتری‌ها در سایت «فلزات آنلاین» بارها و از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است، نیکل نیز یکی از مهمترین اجزای باتری‌های نسل جدید را تشکیل می‌دهد. سه نوع این باتری‌ها عبارت‌اند از باتری‌های لیتیوم – نیکل – آلومینیوم اکسید (NCA)، باتری‌های لیتیوم – نیکل – کبالت – منگنز اکسید (NMC) و در نهایت باتری‌های لیتیوم منگنز اکسید (LMO).

نقش نیکل در باتری‌های وسایل نقیله الکتریکی به‌قدری برجسته است که ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل شرکت تسلا تاکید داشت که سلول‌های مورد استفاده در باتری‌ها باید نیکل – گرافیت نامیده شوند؛ چرا که جنس کاتد در این کالا، نیکل و جنس آند، گرافیت به همراه اکسید سیلیکون است. شایان ذکر است که در باتری‌های لیتیوم- یون مورد استفاده در شرکت تسلا، ترکیب 85 درصد نیکل، 10 درصد کبالت و 5 درصد آلومینیوم به‌کار رفته است.

طبق برخی ارزیابی‌ها، تقاضای جهانی نیکل در حوزه باتری‌ها در دهه آینده بیش‌ از 20 درصد افزایش خواهد یافت که به‌معنای تقاضای بیش از 500 هزار تن در سال تا سال 2027 است. اگر چه این رقم در مقایسه با تقاضای صنعت فولاد تنها یک‌سوم تقاضای این صنعت برآورد می‌شود، اما نرخ رشد در بخش باتری‌ها به مراتب بیشتر از تقاضای بخش فولاد است. این رشد پویا نیاز به توسعه مجدد صنعت معدن‌کاری نیکل و پروژه‌های سولفات نیکل را بیش از پیش نشان می‌دهد.

 

کاهش حجم عرضه نیکل نیز، حامی افزایش قیمت‎ها است

فرونیکل و نیز نیکل کم‌عیار (Nickel Pig Iron) 2 محصول مورد استفاده در صنعت فولادهای زنگ‌نزن هستند و بیش از 51 درصد از نیکل عرضه شده از سوی معادن جهان را به‌خود اختصاص می‌دهند. اتفاقات مداوم در بخش صنعت و معدن نیکل در فیلیپین و اندونزی (به‌عنوان 2 تولیدکننده بزرگ فرونیکل در جهان) اثر قابل توجهی بر میزان عرضه این فلز و قیمت جهانی آن دارد.

طی 2 سال گذشته، رودریگو دوترته (Rodrigo Duterte) رئیس جمهور فیلیپین، فعالیت بیش از نیمی از معادن کلیدی نیکل این کشور را به حالت تعلیق درآورد. این موضوع باعث شد تا حجم تولیدات نیکل فیلیپین از 347 هزار تن در سال 2016 به 230 هزار تن در سال 2017 تقلیل یابد. در سال 2018 نیز تاکنون دولت فیلیپین از حدود تعیین شده خود برای تولید نیکل خارج نشده است. گفته می‌شود این کار در راستای حمایت از محیط زیست انجام شد. این اتفاق باعث شد تا فیلیپین جایگاه نخست تولید نیکل جهان را به همسایه خود یعنی اندونزی واگذار کند. باید خاطرنشان ساخت که اندونزی اخیرا قوانین صادراتی فرونیکل خود را ساده‌تر کرده است.

شایان ذکر است که فرونیکل و یا نیکل کم‌عیار تولید شده توسط این کشورها برای تولید کاتد باتری‌ها مناسب نیست و تولیدکنندگان باتری به سولفات نیکل با عیار بسیار بالا نیازمند هستند. پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی سولفات نیکل در صنعت باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی، نگرانی نحوه تأمین این کالا را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. بی.اچ.بی بیلیتون (BHP Billiton) اخیرا واحد تولید سولفات نیکل را به مجموعه‌های خود اضافه کرده است که تا سال 2019 به بهره‌برداری خواهد رسید. اقداماتی از این دست باعث می‌شود تا اندکی از بار نگرانی‌ برای تولید کاتد باتری‌ها کاسته شود.

با توجه به افزایش تقاضای بازارهای سنتی مانند فولاد و یا بازارهای نوظهور مانند باتری‌ها و همچنین مشکلات ناشی از عرضه ناکافی نیکل، انتظار می‌رود که بازار این کالا همچنان شاهد رشد قیمت‌ها باشد. افزایش قیمت و نیز جابه‌جا شدن دورنمای مصرف نیکل بیان‌گر ایجاد فرصت‌های جدید برای سرمایه‌‌دارانی است که به سرمایه‌گذاری در زمینه این فلز علاقه‌مند هستند. نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل را از ابتدای سال 2018 تا ماه ژوئن این سال نشان می‌دهد؛ چنان که پیداست با وجود تمامی نوسانات، نیکل همچنان روند افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

عناوین برگزیده