تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۵۵۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 15 هزار تنی آلومینیوم در 2 ماه نخست سال جاری

ارز ارزان، بازار آلومینیوم را جذاب کرد

می متالز - 2 ماه پرهیجان بر بازار آلومینیوم کشور گذشت و بارها در محافل مختلف و گزارش‌های پیشین عنوان شد که به‌دلیل قیمت‌گذاری فلزات اساسی با ارز مرجع، رقابت برای خرید کالای ارزان به‌شدت افزایش می‌‎یابد و همین مسأله موجب شد تا برخلاف سال‌های گذشته شاهد رشد تقاضا و معاملات آلومینیوم در 2 ماه ابتدایی سال باشیم.
ارز ارزان، بازار آلومینیوم را جذاب کرد

به گزارش می متالز، قیمت آلومینیوم در 2 ماه ابتدای سال 1397 در بازارهای جهانی بعضا شاهد نوسانات چشم‌گیری بود. این نوسانات بیشتر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت رخ دادند. هر چند که جهش قیمت آلومینیوم در بازار بسیار سریع بود و در بازه زمانی بسیار کوتاهی رخ داد، اما ثبات در بازار آلومینیوم باعث شد که در بسیاری از بازارها معامله‌گران بتوانند قیمت این فلز را پیش‌بینی و بر اساس آن عمل کنند. البته برخی از فعالان بازار آلومینیوم معتقدند که این فلز هنوز به قیمت اصلی خود یعنی بیش از 2 هزار و 500 دلار در هر تن نرسیده است و این احتمال وجود دارد که به‌زودی قیمت هر تن آلومینیوم از 2 هزار و 300 دلار عبور کند.

در بازار ایران متأسفانه به‌جای پیروی از بازار آزاد و کنترل قیمت فلزات، قیمت‌گذاری به‌صورت دستوری انجام می‌شود و همین امر سبب شده که شاهد رشد بسیار چشم‌گیر تقاضا نسبت به عرضه در 2 ماه ابتدایی سال باشیم. در اوایل فروردین ماه سال جاری، به‌دلیل قیمت‌گذاری آلومینیوم با نرخ ارز آزاد و نیز تبعیت از بازارهای جهانی، شاهد رویه عادی بازار آلومینیوم یعنی مازاد ماندن بخشی از عرضه در بورس کالا بودیم. با این وجود، با تحولات رخ داده در بازار ارز، با ابلاغ یک بخش‌نامه، نرخ ارز تثبیت شد و صنایع موظف به عرضه کالا در بورس با نرخ ارز مرجع شدند. این در حالی است که در بازار آزاد، نرخ ارز بسیار متفاوت بود. همین اختلاف قیمت باعث شد که قیمت فلزات اساسی در بورس با بازار آزاد نیز بسیار متفاوت باشد و بنا به گفته فعالان بازار رانت بسیار بزرگی ایجاد شود. هر چند که بخشی از تقاضای موجود در بورس کالا واقعی و توسط تولیدکنندگان انجام می‌شود؛ اما به واقع بخش عمده‌ای از تقاضا کاذب و تنها برای خرید آلومینیوم ارزان از بورس صورت می‌گیرد. ضمن اینکه ارزان‌فروشی در بورس، واسطه‌گری در بازار آزاد را نیز افزایش می‌دهد؛ چرا که ممکن است خریدار آلومینیوم در بورس، آن را در بازار آزاد با نرخ ارز آزاد به فروش برساند و سود رانتی بسیار زیادی را کسب کند. ضمن اینکه در این شرایط حتی احتمال صادرات نیز وجود دارد.

نمودار 1 حاکی از آن است که در 2 ماه ابتدایی سال 1397، بالغ بر 16 هزار و 800 تن آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 34 هزار و 900 تن تقاضا وجود داشت که در نهایت 15 هزار و 200 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان شمش آلومینیوم به میزان 14 هزار و 100 تن در بازار عرضه شد که تقاضایی در حدود 31 هزار تن داشت و 13 هزار و 100 از آن به فروش رفت. بیلت نیز به میزان 2 هزار و 700 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 3 هزار و 600 تن داشت و از این میزان 2 هزار و 40 تن به فروش رفت.

عناوین برگزیده