تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۵۵۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ارزیابی بازار به آینده سهام شرکت ملی مس

می متالز - شرکت ملی مس ایران سرمایه ای معادل با ۶۰۰۰ میلیارد تومان دارد. محصولات اصلی شرکت کاتد، مفتول و کنسانتره می باشد. اما با توجه به اکتشافاتی که انجام می دهد محصولات جانبی نظیر کنسانتره طلا و نقره و مولیبدن را نیز به فروش می رساند.
ارزیابی بازار به آینده سهام شرکت ملی مس

به گزارش می متالز، شرکت طی سال ۹۶ با توجه به تغییر تکنولوژی در بخش ذوب گاه با کاهش تولید ربرو بوده است بنابراین هزینه جذب نشده افزایش یافته و تولید کاتد کاهش یافته است. اما در مجموع با توجه به قیمت مناسب مس، عملکرد شرکت بد نبوده است. برای ۹ ماهه اول سال ۹۶، برای هر سهم ۲۸۸ ریال سود محقق شده است.

در شرکت مورد نظر هزینه سربار بخش اصلی بهای تولید را تشکیل می دهد. هزینه استهلاک و باطله برداری در کنار عوارض دولتی بخش های اصلی سربار را به خود اختصاص می دهند. همین ویژگی باعث می شود که با افزایش قیمت محصولات، سود بصورت اهرمی افزایش پیدا کند.

در بعد بین المللی نیز کشورهای چین، شیلی و ژاپن بیش ترین میزان تولید را به خود اختصاص می دهند؛ متقابلا کشور های چین، ایالات متحده و آلمان بیش ترین مصرف را دارا می باشند.

از بعد قیمت نیز پیش بینی شده ایت که تا سال ۲۰۲۱ تقاضا بر عرضه به صورت هم چنان پیشی داشته باشد. بنابراین انتظار بر این است که قیمت ها بالاتر از ۷ هزار دلار باشد.

در ارتباط با فملی کیفیت کاتد آن ۹۹.۹۹ درصد می باشد. بنابراین قیمت های آن با قیمت های جهانی هم راستا خواهد بود.

 

پیش بینی سودشرکت مس

مفروضات

تولید ۱۰۷۹۰۰۰ تن کنسانتره

تولید ۲۰۰ هزار تن کاتد

فروش ۱۷۵۰۰۰ تن کاتد

فروش ۴۷۰۰۰ تن مفتول

فروش۳۶۰۰۰۰ تن کنسانتره مس

نرخ ارز ۴۵۰۰ تومان

نرخ Lmeمس ۷۰۰۰ دلار

با در نظر گرفتن شرایط مذکور طی سال ۹۷ شرکت قابلیت تحقق سودی معادل با ۶۵ تومان را برای هر سهم خواهد داشت. با در نظر گرفتن قیمت فعلی سهم و سود تقسیمی سال ۹۶ پی به ای سهم در موقعیت مناسبی می باشد.

قیمت فعلی کاتد در محدوده ۷۳۰۰ می باشد. با قیمت مورد نظر سود شرکت مس حوالی ۷۱ تومان می باشد.

نکته آخر اینکه فعلا تاثیر تحریم ها در نظر گرفته نشده است. در واقع امکان آن نیز وجود دارد که هزینه های حمل و نقل کالا و ارز بیشتر بشود. ضمن اینکه بر فروش به لحاظ مقداری نیز تاثیرگذار است.

عناوین برگزیده