به گزارش می متالز، «علیرضا صادق آبادی» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال ۹۶ تولید بنزین کشور ۵۹ میلیون لیتر بود و پالایشگاه ستاره خلیجفارس، ۳ میلیون لیتر بنزین در روز تولید میکرد، ادامه داد: در سال ۹۸ متوسط تولید بنزین به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید که نیازمند ۱۲۰ میلیون لیتر ظرفیت عملیاتی است.
وی افزود: از سال ۹۶ تا ۹۸ که به این عملکرد رسیدیم شرایط تحریم حکمفرما بود و این جهش تولید با اتکا به نیروهای بومی پالایش و پخش و توان داخلی اتفاق افتاده است.
معاون وزیر نفت، ایران در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمیشد، در سال ۹۸ واردات به ۴۰ میلیون لیتر در روز میرسید.
صادق آبادی تأکید کرد: با بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس، ایران در سال ۹۷ از واردات بنزین بینیاز شد و در شهریور سال ۹۸ بهعنوان صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه مطرح شدیم.
وی با اشاره به اینکه نهتنها ارزی برای واردات خارج نشد بلکه تأمینکننده ارز هم بودیم، افزود: اکنون پالایش و پخش بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر میکند.
معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه اگر کالایی داشته باشید که کیفیت مناسب نداشته باشد، قابلیت صادرات ندارد، گفت: یکی از دلایلی که کمک کرد بتوانیم در این بازارها حضور داشته باشیم این است که کالایی عرضه کردیم که رقبای ما قدرت رقابت نداشته باشند. اکنون از لحاظ کیفیت بنزینی که در کشور توزیع میشود و صادر میکنیم جزو بهترین بنزینهایی است که در منطقه تولید میشود.
صادق آبادی ادامه داد: ما عرضهها را از طریق بورس انرژی انجام دادیم و اکنون در این زمینه بیش از شرکت ۱۲۰ فعالیت میکنند. این در حالی است که اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت، این تعداد شرکت فعالیت نمیکردند و این حجم از فروش در کشورهای همسایه اتفاق نمیافتاد.
وی افزود: زمانی که کالایی در بورس انرژی عرضه میشود، فرصت برابر تجار داخلی و تجار خارجی منطقه متوجه آن شده و به قیمت واقعی به فروش میرسد. همچنین فرصتهای برابر ایجاد میشود و همین فرصتهای برابر باعث رشد شرکتها خواهد شد.
به گفته معاون وزیر نفت، همین رشد باعث رقابت شد تا با وجود شدیدترین تحریمها به بزرگترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شویم. معتقدم اگر بستر بورس انرژی وجود نداشت به این حجم از فروش نمیرسیدیم.
صادق آبادی تأکید کرد: همچنین ما بهعنوان نماینده حاکمیت باید مطمئن باشیم کالا به بالاترین قیمت فروخته شده است. این اطمینان حاصل نمیشود مگر اینکه بهواسطه مزایده و اطلاعرسانی عمومی تمام افراد امکان خرید داشته باشند. کالایی که در بورس فروخته میشود به بالاترین قیمت است.
وی گفت: امیدواریم بعد از تحریمها نیز عرضه فرآوردهها در بورس ادامه پیدا کند و این بستر تقویت شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه در سال ۹۶ بخشهای مختلف کشور در نامهنگاریهایی اعلام کرده بودند که تولید در پالایشگاه ستاره خلیجفارس باید متوقف شود زیرا قابلیت تولید بدون سرمایهگذاری ندارد، افزود: در بازدید اولیه ثابت شد که این پالایشگاه نیاز به این حجم از هزینه و زمان ندارد.
صادق آبادی با بیان اینکه این پالایشگاه در فاز یک نیازمند اصلاح بود، افزود: در فاز ۲ و ۳ از لحاظ پیشرفت فیزیکی تأسیسات چیز خاصی وجود نداشت.
وی با تأکید بر اینکه اتمام پروژه بیشتر از پول، عقل میخواهد، گفت: در آن زمان برخی مدعی بودند برای به تولید رسیدن پالایشگاه ستاره خلیجفارس، نیاز به ۲ میلیارد یورو سرمایه و ۳ سال زمان است اما با توان داخلی، با سرمایهای کمتر از ۲۰۰ میلیون یورو و زمانی یکساله تولید از پالایشگاه ستاره خلیجفارس آغاز شد و فازهای بعدی نیز به ترتیب به تولید رسید.
معاون وزیر نفت افزود: هیچکس باور نمیکرد ایران بتواند این پالایشگاه را به تولید برساند تا آنجا که در تمام گزارشهایی که در دنیا میدانند ایران را واردکننده بنزین میدانستند.
صادق آبادی با اشاره به اینکه ظرفیت اول این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز بود،ادامه داد: این به معنای ظرفیت عملکردی ۳۲۰ هزار بشکه ای بود اما اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۴۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت می کند و ۴۸ میلیون لیتر نیز بنزین تولیدی دارد. این نشان می دهد فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس عملا با اقداماتی نرم افزاری و ۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری در مدار تولید است.
وی تأکید کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد. در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین وارد میکرد. با درنظرگرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال ۸ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج میشد. این در حالی است که در آن سال کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: بنابراین اگر با همه محدودیتها به تقاضا برای ارز در کشور، بنزین را نیز اضافه میکردیم قیمت ارز بسیار بالاتر میرفت. از همین رو تاثیرهای جانبی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر از تأثیر مستقیم بود زیرا جلوی تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن و خودرو را در کشور گرفت. اهمیت این پالایشگاه آنچنان زیاد است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ستاره خلیجفارس تیری بر قلب دشمن بود.
صادق آبادی با بیان اینکه تمام آمارها و رکوردها در این پالایشگاه در صنعت نفت ایران بینظیر بود، افزود: پالایشگاه ستاره خلیجفارس را بدون حضور مشاوران و لایسنسورها راهاندازی کردیم و یک افتخاری شد.
وی با اشاره به اینکه در تولید کاتالیست های پالایشی به خودکفایی رسیدیم، ادامه داد: کاتالیست موردنیاز تمام واحدهای پالایشگاهی در داخل تولید میشود.
به گفته معاون وزیر نفت طبق آمار سازمان استاندارد در سال ۹۸ گوگرد بنزین توزیعی در کل کشور زیر ۵۰ پیپیام بوده و این شاخص در بنزن و الفین زیر حد استاندارد است.
صادق آبادی گفت: بنزین از لحاظ آلاینده گوگرد با اطمینان در حد استاندارد است و از همین رو حتی در آلودهترین روزها نیز شاخص آلودگی اکسید گوگرد در حد مجاز قرار دارد.
ویادامه داد: ستاره خلیجفارس بیشترین سهم را داشته زیرا گوگرد آن ۰.۵ پی پی ام و الفین آن صفر است بنابراین این بنزین در داخل کشور هر انحرافی که در ۹ پالایشگاه دیگر داشته باشند را خنثی میکند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به استانداردهای آِمو برای توزیع نفت کوره کم گوگرد بهعنوان سوخت کشتیها از ابتدای سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: ممکن بود این سختگیری را به عراق و امارات نگیرد اما چون به دنبال سختگیری به ایران بودند ناوگان ایران را به دلیل نبود سوخت کم گوگرد توقیف کنند اما توانستیم در کمتر از یک ماه سوخت کم گوگرد را در پالایشگاه اراک تولید کنیم.