به گزارش می متالز، باوجود حضور پرتعداد سهامداران خرد و حقیقی در بازار سرمایه، این گروه سهمی در تصمیمات مهم بازار ازجمله انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ندارند.
حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه در این خصوص بیان کرد: طبق قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار توسط شورای عالی بورس و در دو مرحله (پیشنهاد و انتخاب) اتفاق میافتد. متن قانون صراحت دارد که ریاست سازمان بورس به پیشنهاد و تصویب اعضای شورای عالی بورس تعیین شود.
وی ادامه داد: پس مرحله پیشنهاد را از مرحله تصویب تفکیک کرده و درواقع یک انتخاب دومرحلهای را پیشبینی کرده اما؛ متأسفانه از ظرفیتهای قانونی قانون بازارسرمایه در سالهای اخیر، کمتر استفاده کردهایم.
اسدی افزود: اعضای شورای عالی بورس میتوانند مرحله پیشنهاد را در یک جلسه و مرحله تصویب را در جلسه دیگری انجام دهند و در مورد تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهارنظر و تصمیمگیری داشته باشند و این، اولین نکتهای است که مغفول مانده است.
این حقوقدان بازارسرمایه تاکید کرد: سازمان بورس از سال ۱۳۸۴ تاکنون، ۵ رئیس به خود دیده که با پیشنهاد و تصویب شورای عالی بورس انتخابشدهاند، اما خوب طبیعتاً نظر وزیر اقتصاد در شورای عالی بورس بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و دلیل اینکه نظر وزیر اقتصاد در شورای عالی بورس مهم هست، یک مبنای نسبتاً قانونی دارد و آن مبنا هم این است که قانون بازار اوراق بهادار، وزیر اقتصاد را رئیس شورای عالی بورس میداند و مصوبات این شورا باید به تائید وزیر برسد؛ لذا طبیعتاً نظر وزیر اقتصاد در شورا از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اسدی ضمن تأکید بر جای خالی نماینده سهامداران خرد و حقیقی در تصمیمگیریهای شورای عالی بورس گفت: در حال حاضر با خلع نقش سهامداران خرد و حقیقی بازار سرمایه در انتخاب رئیس سازمان بورس مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: در این مورد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه اینطور استنباط میکنند که نماینده کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایهگذاری (که یک نماینده در شورای عالی بورس دارند) بازتابدهنده نظر سهامداران خرد نیز هست و این نماینده، نظرات سهامداران خرد را هم اعلام میکند؛ که درواقع اینطور نیست.
اسدی با اشاره به جایگاه اعضای شورا، تصریح کرد: هر یک از اعضای شورای عالی بورس، جایگاه خاص خود را دارند و به همین دلیل هم ممکن نگاههای متفاوتی به تصمیمگیریها داشته باشند. برای تعبیه نظر سهامداران خرد و حقیقی در انتخاب رئیس سازمان ما قطعاً نیازمند اصلاح مقررات و قوانین بازار سرمایه هستیم؛ چراکه این مساله در قالب دستورالعمل و آییننامههای فعلی نمیگنجد و قبل از اصلاح این قوانین، نیازمند تشکیل کانون سهامداران حقیقی هستیم تا این کانون حداقل دو عضو در شورای عالی بورس داشته باشد. با شرایط و قوانین فعلی، نمیتوان نظر سهامداران خرد و حقیقی را در انتخاب رئیس سازمان بورس دخیل کرد.