تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۵۸۴۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر سرمایه گذاری وزارت صنعت:

۳۷۵ شرکت صنعتی و معدنی خواهان تامین مالی از بورس هستند

می متالز - مدیرکل دفتر سرمایه گذاری وزارت صنعت با اعلام رشد ۳.۵ برابر انتشار اوراق توسط شرکت های صنعتی و معدنی در ۱۰ ماه گذشته از درخواست ۳۷۵ شرکت برای تامین مالی از بازار سرمایه خبر داد.
۳۷۵ شرکت صنعتی و معدنی خواهان تامین مالی از بورس هستند

به گزارش می متالز، نعمت‌اله شهبازی با اشاره به رشد  ۳.۵ برابری انتشار اوراق توسط واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به سال قبل به ایرنا گفت: طی۱۰ ماه سال، حدود ۸.۲ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده که با توجه به نیاز مالی این بخش برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باید حداقل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق برنامه‌های جهش تولید پرداخت می شد.

وی افزود: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در ۹ ماه، ۳۶۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده که ۷۴.۷ درصد آن برای سرمایه در گردش و ۲۵.۳ درصد برای تامین سرمایه ثابت بوده است. حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات هم به بخش های مختلف اقتصادی پرداخت شد که سهم بخش صنعت و معدن ۳۰.۱ درصد بوده که با توجه به افزایش چشمگیر نیاز این بخش به نقدینگی به هیچ عنوان پاسخ‌گو نیست.

این مقام مسوول ادامه داد: روزانه بیش از دو هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود اما در بخش تولید و سرمایه‌گذاری با کمبود مواجه هستیم.برای تامین نقدینگی مورد نیاز باید از دو راهکار همکاری بیشتر شبکه بانکی و اختصاص درصد بیشتری از تسهیلات به بخش تولید و تسهیل استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه اقدام کرد.

شهبازی گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی منتشر شده که فقط دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان نزدیک به ۲.۵ درصد صرف تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی شده که با توجه به سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی، بسیار ناچیز بوده است.

وی افزود:‌ تاکنون نزدیک به ۱۴۰۰ واحد طرح حدود ۸.۳ هزار میلیارد تومان از منابع را در قالب تسهیلات از بانک‌های صنعت و معدن، آینده، ملی، سپه، تجارت، پست بانک، توسعه تعاون و کارآفرین دریافت کرده‌اند. ۳۷۵ واحد صنعتی و معدنی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه یا انتشار اوراق اعلام آمادگی کرده اند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده