تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۹
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۵۸۴۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
امام‌جمعه مهریز:

معادن و صنایع در توسعه فرهنگی و اجتماعی مهریز سهیم باشند

می متالز - امام جمعه مهریز گفت: با وجودی که سال‌های متمادی است معادن و صنایع مختلفی در این شهرستان وجود دارد ولی آنها سهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی منطقه ندارند.
معادن و صنایع در توسعه فرهنگی و اجتماعی مهریز سهیم باشند

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی جمعه شب در نشست با اعضای انجمن‌های اسلامی مدارس شهرستان افزود: مهریز نام بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه را در مهدی آباد بهادران یدک می‌کشد اما فقط آلایندگی و ریزگرهای ناشی از فعالیت معادن سهم مردم می‌شود و مظلومیت فرهنگی در شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی معادن شن و ماسه در منطقه و استفاده از خاک و ذخایر آن هنوز به درستی و شفافیت برای پرداخت سهم آنها و مشارکت در کمک به مردم و نظام اسلامی در مسائل اقتصادی، عمرانی و فرهنگی اقدام علجلی صورت نگرفته و مطالبه مردم پیگیری و داشتن مسوولیت اجرایی است .

امام جمعه مهریز اظهار کرد: باید طبق قانون درصدی از سود خاصل از فروش معادن صرف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی ناشی از تهدید نرم و جنگ فرهنگی و اقتصادی دشمنان شود که در این خصوص مردم چیزی مشاهده نمی‌کنند.

محی‌الدینی بیان کرد: اینکه فقط سهم مردم از وجود معادن و صنایع، آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی باشد اصلا حتی در چارچوب مقررات کشور پذیرفته نیست و باید مسوولان به خصوص نمایندگان مجلس و نماینده مردم این شهرستان پیگیری و اقدام نماید.

وی گفت: اگر معادن و صنایع به وظیفه ذاتی اجتماعی و قانونی خود در قبال مردم و جامعه به درستی عمل کنند و سهم خود را کامل و شفاف بپردازند گره بسیاری از مسایل و مشکلات به خصوص در حوزه فرهنگی که توسط دشمنا علیه کشور و نسل جوان صورت می‌گیرد مرتفع می‌شود.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد آن فعال است و اکثر آنها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد.

 معدن سرب و روی مهریز دومین معدن جهان بعد از معادن استرالیا و اولین معدن در منطقه  خاورمیانه است.

معدن باریت مهدی‌آباد بهادران مهریز با داشتن ۱۱۳ میلیون تن بزرگترین معدن باریت کشور محسوب می‌شود.

شروع عملیات اکتشاف این معدن از حدود ۶۰ سال پیش آغاز شده  که باید نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و مفید و رونق اقتصادی داشته باشد.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

عناوین برگزیده