تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۱۵۹۰۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

اراده و عزم انسان در نبرد با آتش و فلز

می متالز - انسان هرگاه اراده کرده است توانسته در برابر همه ناملایمات بایستد و از خاک، آب، آتش و باد برای پیشبرد اهدافش کمک بگیرد نمونه ای این دست انسانهای با اراده در جهان فولاد کرمانشاه کم نیستند که توانسته اند آتش را تسخیر کنند و فولاد را استخراج کنند
اراده و عزم انسان در نبرد با آتش و فلز

به گزارش می متالز، حدوداً ۲ ساعت و نیم از وررود مابه کارخانه گذشته کارگران و مهندسان انواع فولاد‌های ساختمان و آلیاژ‌ی را در دمای هزارو ۶۸۰ درجه سانتی گراد وارد خط تولید می‌کنند، مجتمع جهان فولاد کرمانشاه از سال ۱۳۸۷ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی فعالیتش را در ۳۵ کیلومتری کرمانشاه، و در شهرستان هرسین آغاز کرد.
با آقای کماسی سرپرست قسمت فرزکاری آشنا شدم او می‌گوید: چند سالی است با داشتن یک مجموعه کامل از نقشه طراحی و نیروی متخصص تولید قطعات بومی را آغاز کرده ایم، روشی موفق برای پاسخگویی به نیاز‌های اساسی صنعت.
این متخصص کرمانشاهی معتقد است بهترین راه برای بومی سازی، خود باوری و مهندسی معکوس است.
او به من گفت، قبلا برای تعمیر هر قطعه ایی آن را به خارج از کشورمی فرستادیم، اما حالا نیازی به آن‌ها نداریم و وقتی قطعه‌ای خراب می‌شود، خودمان می‌سازیم.
در قلب کارخانه فولادی‌ها آستین بالا زدند و گام‌های بلندی را برای رسیدن به خود کفایی بر داشته اند.


جهانبین شکری یکی از همان جوان‌هایی است که این مجموعه جوان دانش بنیان را مدیریت می‌کند.


او می‌گوید: ساخت ماشین آلات صنعتی، خطوط نورد و ذوب و فولاد را در کار خانه خود دارند یعنی قدم‌هایی برای مهندسی معکوس و بومی سازی تجهیزات را در داخل کشور برداشته اند.
مهندس این را هم گفت: فعالیت آن‌ها در زمان تحریم‌ها پررنگ شده وقتی خارجی‌ها نخواستند چرخ صنعتمان بچرخد ما دست بکار شدیم.
نمونه‌ها تولید شده را در کارخانه چیده اند.
مدیر عامل کارخانه جهان صنعت با خوشحالی می‌گوید: از پیج و مهره تا خطوط نورد؛ واتر جاکت اسلاید گیت، گاردان‌های صنعتی، گیر بکس‌ها، گیو تن‌ها و قیچی ها‌ی پروانه‌ای و ... را تولید می‌کنیم.
حیدریان قطع وابستگی را حاصل تلاش تیم بومی می‌داند که با یک سوم قیمت قطعات خارجی و حتی با کیفیت‌تر خودشان تولید می‌کنند بدون نیاز به کشور‌های ایتالیا، ترکیه، آلمان و چین، یعنی نهضت ساخت و داخل باید از مونتاژ کاری به بومی سازی تغییر کند.
همه آنچه را که گفتم حاصل تلاش مهندسان جوان برای تولید مقاطع فولادی نظیرتیر آهن و میلگرد است.
ایران حالا جز ۱۰ تولید کننده برتر فولاد جهان است.
از قلب کارخانه به واحد تولید تیر آهن رفتم، اولین تولید کننده تیرآهن فوق سبک در بخش خصوصی کشور  با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال.
احمدی پور مدیر عامل خط نورد تیرآهن می‌گوید، بازار هدف را برا‌ی صادرات به کشور‌های، افغانستان، عراق، حاشیه خلیج فارس، سریلانکا، عمان به دست آورده ایم.
تولید میلگرد‌های A۲ و A۳ در سایز‌های ۱۰ تا ۳۲ هم از دیگر تولیدات مجموعه جهان صنعت است، آنچه موفقیت آن‌ها را بیش از بیش کند ساخت صفر تا صد این واحد است.
به مدد جوانان ایرانی و با دو بال علم و تجربه، تحریم‌ها را زمین گیر کرده اند.
سعید خاص امیری مدیر این مجموعه هم از تولید ۲۰۰ هزار تنی میلگرد گفت که با افزودن میلگرد ۱۰ به سبد تولید، قدرت رقابتشان در بازار بیشتر شده است.

ساخت مجتمع ذوب آهن بیستون از سال ۹۵ در ۳ مرحله کلید خورد و چیزی نمانده تا کرمانشاه صاحب یک صنعت مادر فولادی شود.

مدیر عامل ذوب آهن بیستون می‌گوید مرحله اول تولید شمش فولادی به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن سال گذشته با حضور رییس جمهوربه بهره برداری رسید.
مرحله دوم تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن است.
جهاندار شکری این را هم اضافه کرد که مرحله دوم با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی ودر شرایط تحریم‌های ظالمانه در حال انجام است.
او می گوید از وقتی خارجی‌ها ارتباطشان را را با ما قطع کردند مجبور شدیم به خودمان تکیه کنیم به توانایی‌ها و دانش بومی جوانان ایرانی.
تولید آهن اسفنجی برای اولین بار در ایران به روش اس ال آر ان در این مجتمع تولید می‌شود.
مرحله سوم مجتمع ذوب آهن نیروگاه تولید برق ۱۲ مگاواتی است؛ که آلاینده را به انرژی تبدیل می‌کند. آنها از گاز خروجی مجموعه با گرمای بالا‌ی ۹۰۰ درجه سانتیگراد برای تولید برق استفاده می‌کنند که وجه تمایز آن با سایر پرژه‌های در حال انجام است.

مدیر عامل ذوب آهن بعد از تشریح عملیات اجرایی این طرح گفت، امیدواریم تا ۶ ماه آینده ۲ مرحله به بهره برداری برسد و استان کرمانشاه صاحب یک صنعت مادر در بخش فولاد شود و با این روند استان کرمانشاه یک زنجیره فولادی یک میلیون تنی خواهد داشت.


در این مجموعه عظیم صنعتی هزارو ۵۰۰ نفر مشغول به کارند، فرصتی بی نظیر که اشتغال پایدارجوانان منطقه را فراهم کرده است.
متخصصان این مجموعه بزرگ فولادی و دانش بنیان با تکیه بر توان داخلی و بومی ساز قطعات سالانه از خروج ۱۲۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری و در عوض ۸۰ درصد محصولات با کیفیت را روانه بازار‌های صادراتی می‌کند.
بومی سازی می‌رود تا از این رویداد مقطعی به یک رویداد همیشگی تبدیل شود.

عناوین برگزیده