تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۲
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۵۹۳۱۴
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل امور مناطق سازمان محیط‌زیست:

صدور مجوز برای معادن جدید ممنوع است/ تلاش وزارت صمت برای خارج کردن معادن از حوزه استحفاظی محیط‌زیست!

می متالز - مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست می‌گوید، سازمان محیط‌زیست در داخل مناطق استحفاظی به معادن جدید مجوز فعالیت نمی‌دهد و صدور مجوز برای معادن جدید ممنوع است.
صدور مجوز برای معادن جدید ممنوع است/ تلاش وزارت صمت برای خارج کردن معادن از حوزه استحفاظی محیط‌زیست!

به گزارش می متالز، رضا اقتدار، در رابطه با تلاش برخی از سودجویان برای خارج کردن معادن از حوزه استحفاظی سازمان محیط زیست گفت: محدودیت‌ها و نظارتی‌هایی که بر روی معادن در مناطق چهارگانه صورت می‌گیرد، سنگین‌تر از مناطق آزاد است. به عنوان مثال  برای اینکه محدودیت‌ها در مناطق چهارگانه کمتر شود، وزرات صمت بر روی بازنگری محدودیت‌های چهارگانه تأکید می‌کند و منظور از این اقدام وزارت صمت این است که معادن از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست خارج شوند.

وی افزود: در برخی از مناطق نمی‌توان معدن را از منطقه تحت حفاظت خارج کرد چرا که بعضاً معدن وسط منطقه حفاظتی واقع شده و اگر آن منطقه از حوزه مناطق تحت حفاظت خارج شود، باید بسیاری از اراضی از منطقه حفاظت شده، خارج شود. لذا سازمان محیط زیست این اقدام را انجام نمی‌دهد و آنها را ملزم می‌کند که ضوابط زیست‌محیطی را انجام دهند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست ادامه داد: البته بسیاری از این معادن بزرگ مانند معدن چادرملو، اخیراً در شورای عالی محیط زیست مجوز فعالیت گرفتند. نکته قابل تأمل این است که وقتی معدنی مجوز فعالیت می‌گیرد به معنای انتزاع و خارج شدن آن از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست نیست، بلکه این معادن هم تحت نظارت سازمان محیط زیست هستند و باید براساس قوانین زیست محیطی فعالیت کنند.

اقتدار با تأکید براینکه معادن دارای مجوز فعالیت، از مناطق استحفاظی سازمان محیط‌زیست خارج نمی‌شوند، تصریح کرد: البته سازمان محیط‌زیست در داخل مناطق استحفاظی به معادن جدید مجوز فعالیت نمی‌دهد و صدور مجوز برای معادن جدید ممنوعیت دارد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت براساس ماده ۲۴ قانون معادن مکرر برای کسب مجوز فعالیت معدن جدید در داخل مناطق تحت حفاظت فعالیت می‌کند، تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست براساس تعاملاتی که داشت اجازه نداد این وزارت صمت از ظرفیت‌‌های ماده ۲۴ استفاده کند، البته به معادن دیگر هم که در این مناطق وجود دارند و فعالیت می‌کنند، اجازه نمی‌دهیم که از مناطق تحت حفاظت خارج شوند و به عنوان واحد صنعتی و تولیدی فعالیت کنند، این معادن براساس ضوابطی که وجود دارد باید به فعالیت خود ادامه بدهند.

اقتدار در مورد نحوه فعالیت معادن داخل حوزه استحفاظی سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: در حال حاضر سازمان محیط‌زیست بر روی فعالیت معادنی که در این مناطق هستند، نظارت می‌کند و در نظارت‌های خود تأکید دارد که آسیب آنها به طبیعت را به حداقل ممکن برساند. البته با رأی شورای عالی معادن دامنه فعالیت این دسته از معادن را محدود کردیم و تاکنون در مناطق استحفاظی به معدن جدیدی هم مجوز فعالیت ندادیم.

وی درباره وظیفه سازمان محیط‌زیست در برابر معادنی که خارج از محدوده استحفاظی این سازمان فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مورد فعالیت معادن خارج از حوزه استحافظی سازمان محیط‌زیست، از این سازمان استعلام گرفته نمی‌شود. براساس قانون جدید معادن، مخصوصا ماده ۲۴ این قانون، سازمان محیط‌زیست اطلاع ندارد که روزانه مجوز فعالیت چند معدن صادر می‌شود، وقتی سازمان محیط‌زیست نمی‌داند کجا و برای چه معدنی مجوز فعالیت صادر شده، چگونه می‌تواند بر فعالیت آنها  نظارت کند؟

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست در پایان یادآور شد: در حال حاضر جهت صدور مجوز برای معادن خارج از محدوده استحفاظی سازمان محیط‌زیست، نه تنها از این سازمان استعلام نمی‌گیرند بلکه از ادارات کل محیط‌زیست استانی هم استعلامی صورت نمی‌گیرد. اما نکته حائز اهمیت این است وقتی که همین معادن شروع به فعالیت می‌کنند، آلودگی به وجود می‌آید و اهالی منطقه شاکی می‌شوند، سراغ محیط‌زیست می‌آیند و می‌گویند محیط‌زیست جلوی فعالیت این معدن را بگیرد، اما وقتی از سازمان محیط‌‌زیست استان برای فعالیت این معدن استعلام صورت نگرفته و برای آن پروانه صادر شده، سازمان محیط‌زیست چگونه می‌تواند جلوی فعالیت معدنی که مجوز دارد را بگیرد و یا ضوابط زیست‌محیطی را به آن معدن دیکته کند؟

عناوین برگزیده