تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۴:۲۳
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۵۹۵۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان:

توجه به تکنولوژی سطح چهارم الزامی است

می متالز - اسدالله فرشاد مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در هفتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس اظهار کرد: باید به تحولاتی که در تکنولوژی سطح 4 صنایع معدنی رخ می دهد توجه ویژه داشت.
توجه به تکنولوژی سطح چهارم الزامی است

به گزارش می متالز، فرشاد با اشاره به دو پتاسیل اصلی در بخش فولاد، بیان کرد: فولاد ایران در دو محور در سال 1344 در بخش دولتی با مقدماتی که‌ از ذوب آهن شروع شد و در بخش خصوصی هم در اهواز گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال 1342 تاسیس شد، شکل گرفت. مجموعه ذوب آهن 1350 با اولین کوره بلند 600 هزار تنی تولید خود در همین مرحله آغاز کرد و امروز 55  سال از عمر فولاد ایران در این دو محور بخش خصوصی و دولتی سپری شده، یک راه طولانی طی شده و ما از تکنولوژی نسل 2 شروع کردیم در بخش صنعت فولاد و معادن همزمان با ذوب آهن، کار اکتشافات ابتدایی چادرملو از 1319 شروع شد و در گل گهر از سال 1342 کار خود را کنسرسیوم خارجی انجام شد.

وی ادامه داد: ذوب آهن نیزهم همزمان با شروع کار خود در ایران مرکزی و سنگ آهن مرکزی کار استخراج را شروع کرد.

فرشاد تصریح کرد: ما در بخش معادن یک  تاریخی را سپری کردیم و در بخش فولاد هم  یک راه طولانی سرشار از موفقیت را طی کردیم که در این 40 سال اخیر گام های بلندتری برداشته شد.

مدیر عامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان اضافه کرد: دغدغه هایی امروز اعلام شد. انجمن های آهن و فولاد ایران به عنوان یک مجموعه ای که رسالت نمایندگی از تولیدکنندگان بخش صنایع آهن را به همراه دارد، همیشه دغدغه هایش ملی بوده و حاشیه نگری نداشته است.

به گفته فرشاد، تلاش انجمن فولاد تلاش این است که به عنوان بازوی پاسخگوی انتظارات در کنارمعاونت های معدنی، سازمان ایمیدرو و وزارت صمت باشد و در کنار آن خانواده بزرگی که از سنگ آهن شروع و به محصول نهایی ختم می شود بتوانند رسالت تاریخی خود را ایفا کنند.

وی افزود: رسالت انقلاب صنعتی از آلمان با هوشمند سازی صنایع از 2011 با تشکیل فدراسیون نوآوری کار خود را شروع کرد. این رسالت را با ایجاد بتن های خلاقیت و با کار جمعی در بخش معدن و صنایع معدنی با روش های هوشمند اقدامات را سازماندهی کرد.

فرشاد گفت: فعالیت های نوظهوری که با استفاده از هوش مصنوعی شکل گرفت در خطوط تولید و انبارداری و جایگزینی ماشین به جای انسان شروع شد. این حرکت در یک دهه اخیر در بخش های دیگر نیز ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به پیش بینی های آینده در خصوص فناوری ها، بیان کرد: از سال 2022، اجباری شدن هوش کامپیوتری در خودروها، ربات های خدمتکار با توان کارهای سخت و ظهور ربات های انسان نما در سال 2038 پیش بینی مرکز خلاقیت های هوشمند است.

فرشاد درباره چالش های پیش رو نیز گفت: دیجیتالی کردن کسب وکار در صنعت معدن از چالش های پیش رو است. زمانی که اولین مدول احیای مستقیم در فولاد خوزستان راه اندازی شد ما اتوماسیون سطح صفر را نداشتیم اما امروز با تحول رخ داده ما سیستم های یکپارچه در فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و... داریم و دائما سطوح اتوماسیون ارتقا پیدا کرده و در نهایت به بهبود شاخص بهره وری منجر می شود.

وی تصریح کرد: باید به تحولاتی که در تکنولوژی سطح 4 صنایع معدنی رخ می دهد توجه ویژه داشت.

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان اظهار کرد: تاثیر موج چهارم تکنولوژی بر صنایع معدنی باعث می شود تا به عنوان مثال کشتی های 70 هزار تنی در بندر شهید رجایی پهلو بگیرند. امروز در استرالیا کشتی های 400 هزارتنی و حتی کشتی های 600 هزار تنی به کار گرفته شده تا هزینه حمل سنگ آهن و کنسانتره را از 17 دلار به 4 دلار برساند. این موضوع حاکی از تاثیر موج چهارم تکنولوژی است.

وی بیان کرد: در ایران در سال 1392، معادل 1 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات سنگ آهن انجام گرفت اما در شرایط تحریم که به دنبال توسعه هستیم ضرورت بر این است که مناسبات صادرات فراهم شود، به همین دلیل است که برای توسعه صادرات کشور در همه زنجیره باید اتفاقات مهمی رخ دهد.

فرشاد اضافه کرد: مهم این است که ارتقای تکنولوژی را در متوسط  قیمت فروش مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان، ذوب آهن و... شاهد باشیم. زمانی که متوسط فروش برای 30 درصد محصول به هر تن بالاتر از هزار دلار برسد تاثیر تکنولوژی را شاهد خواهیم بود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده