تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۶۰۰۱۲
سرویس خبر : محیط زیست
مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان در دستور کار دارد:

حفاظت و پایداری تالاب‌ها به عنوان گنجینه‌های زیستی زمین

می متالز - استاد مدعو دانشگاه علوم و تحقیقات تهران همزمان با پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون رامسر جهت انعقاد معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به برخی از فعالیت‎های این سازمان در استان گیلان اشاره کرد.
حفاظت و پایداری تالاب‌ها به عنوان گنجینه‌های زیستی زمین

به گزارش می متالز، پانته‌آ گیاهچی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به وظایف حاکمیتی خود در سال‌های اخیر اقدام به مطالعات گسترده و متنوعی بر روی پهنه‌های آبی کشور به ویژه تالاب‌ها کرده، گفت: تهیه و انتشار نقشه‌ها و گزارش ویژگی‌های ژئوشیمیایی رسوبی نهشته‌های سطحی تالاب انزلی و دریای کاسپین، تالاب استیل، تالاب‌های بین‌المللی امیرکلایه و بوجاق، همچنین تالاب 22بهمن واقع در پارک ملی بوجاق برخی از مطالعات مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان است.

به گفته وی، رسوب‌شناسی مانداب عینک یکی دیگر از مطالعاتی است که در نوع خود جالب توجه است زیرا منطقه عینک به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران شناخته شده است.

گیاهچی تصریح کرد: رسوب‌شناسی مانداب‌های گیلان در قالب طرح‌‌هایی از جمله رسوب‌شناسی تالاب سیاه‌کشیم، تالاب گمشده انزلی و رسوب‌شناسی سدخاکی سقالکسار از دیگر فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  بر پیکره تالاب‌ها است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کاسپین باختری (گیلان) از سال 1395 عضو زیرکمیته آبخیز "پروژه مدیریت اکولوژی تالاب انزلی" بوده و مشارکت فعالی در آن داشته، گفت: پروژه مذکور با هدایت تیم ژاپنی جایکا و سازمان محیط زیست و با همراهی دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفته است.

وی ضمن گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها خاطرنشان کرد:  اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کاسپین باختری (گیلان) با بهره از توانمندی‌های موجود از نظر دانش فنی و تجهیزات آزمایشگاهی، حفاظت و پایداری تالاب‌ها به عنوان گنجینه‌های زیستی زمین را در دستور کار خود دارد.

شایان ذکر است؛ تالاب‌ها از جمله مولد‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند که این پهنه‌های آبی زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری هستند و نقش مهمی در تامین کیفیت و سلامت زندگی بشر دارند.

ارزش اکولوژیک تالاب‌ها برای کشور‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی است که بر همین اساس در سال ۱۹۷۱ میلادی، برابر با ۱۳۴۹ خورشیدی و در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر مشهور شد.

گفتنی است؛ شرایط مساعد محیطی استان گیلان از نظر زمین‌شناسی و اقلیمی سبب شکل‌گیری تالاب‌های مهمی در این منطقه شده که از نظر منطقه‌ای، ناحیه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت هستند و تالاب‌های امیرکلایه، مجموعه تالابی انزلی و تالاب کیاشهر در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند.

لطفا برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

عناوین برگزیده