تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۴
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۱۶۰۲۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وضعیت ناامیدکننده "ستران" و سرمایه‌هایی که دود می‌شود:

خریداران "ستران" ۸.۴۰۰ تومانی، کجایند

می متالز - اینکه برخی سرمایه‌گذاران چگونه حاضر بودند برای سهمی که سودی عملیاتی ناچیزی دارد بیش از ۸.۴۰۰ تومان پول بدهند اتفاقی است که شاید بخشی از ریزش ۷۰ درصدی قیمت سهام این شرکت را در ماه‌های اخیر توجیه کند.
خریداران "ستران" ۸.۴۰۰ تومانی، کجایند

شرکت سیمان تهران+بورس نیوز

به گزارش می متالز، در شرایطی که در مردادماه سال جاری ثبت قیمت‌های بیش از ۸.۴۰۰ تومانی "ستران" بسیاری از کارشناسان بازار را متعجب و البته متأثر کرده بود، صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده این شرکت حاکی از تحقق سودی تنها ۳۱۰ ریالی به ازای هر سهم دارد که البته بیش از ۲۵۱ ریال هم سهم درآمد‌های غیرعملیاتی ناشی از فروش سهام و دارایی‌های ثابت است.

عملکرد ستران+بورس نیوز

اینکه برخی سرمایه‌گذاران چگونه حاضر بودند برای سهمی که سودی عملیاتی ناچیزی دارد بیش از ۸.۴۰۰ تومان پول بدهند اتفاقی است که شاید بخشی از ریزش ۷۰ درصدی قیمت سهام این شرکت را در ماه‌های اخیر توجیه کند.

اما اینکه با تحقق سود خالصی در حدود ۷۰۰ ریالی به ازای هر سهم که بخش عمده‌ای از آن نیز مربوط به درآمد‌های بی‌کیفیت غیرعملیاتی بوده، شاهد افت سنگین قیمتی در این نماد خواهیم بود یا خیر؟ سؤالی است که پاسخ به آن ساده و البته دردناک است.

بیش از ۷.۳۲۲ میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت و کوتاه‌مدت در صورت‌های مالی تلفیقی این شرکت‌های بی‌کیفیت مثالی آشکار از چرایی ورشکستگی بسیاری از بانک‌های کشور و نظام بانکی است.

بااین‌حال شاید افزایش ۱۱۳ هزار تنی انواع سیمان داخلی و رشد نرخ‌های فروش در سال جاری در مقایسه با سال گذشته را می‌توان به‌عنوان تأثیرگذارترین عوامل افزایش درآمد‌ها و شناسایی سود آن‌هم پس از سال‌ها دانست. رشد در حدود ۴۳ درصدی درآمد‌های حاصل از فروش را افزایش بیش از ۳۹ درصدی و ۴۵ درصدی بهای تمام‌شده و هزینه‌های فروش عمومی و اداری جبران کرد و اگر شناسایی بیش از ۴۴۱ میلیارد ریالی درآمد‌های بی‌کیفیت غیرعملیاتی نبود، مجدداً شاهد عدم تحقق سودآوری محسوسی از سوی این شرکت بودیم.

عناوین برگزیده