تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۱۶۰۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سال آینده بازارخودرو به کدام سو می‌رود؟

می متالز - کارشناس صنعت خودرو گفت: چنانچه در سال آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ها را داشت.
سال آینده بازارخودرو به کدام سو می‌رود؟

به گزارش می متالز،  این روز‌ها مصرف کنندگان دائما به این فکر می‌کنند که آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ آیا کاهش قیمت‌ها در راه است؟ آیا فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد کاهش خواهد یافت؟ چه زمانی می‌توان خودرو را تحویل روز یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کرد؟ آیا سال آینده واردات خودرو مجددا از سرگرفته می‌شود یا خیر؟

برای رسیدن به سوالات، ابهامات زیادی وجود دارد، امسال سال هیجانی برای بازار خودرو بود، از اول سال تاکنون شاهد نوسانات زیاد قیمتی بودیم، خودرویی که در اول سال ۷۰ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است، نوسانات ارز یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییرات قیمتی بود.

جدای از تغییرات نوسانات ارزی، سیاست های داخلی نقش زیادی در این تغییرات قیمتی داشت، قیمت گذاری دستوری نقش زیادی در این بازار داشت، حالا کارشناسان معتقد هستند بازار خودرو اکنون به ثبات قیمتی رسیده و خریداران می توانند اقدام به خرید کنند، اما اینکه سال آینده چه اتفاقی می افتد، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

نوسانات بازار خودرو در سال آینده

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آینده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. از این میزان درصد آمار خاصی در دسترس نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ولی داده‌ها نشان می‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالی که میزان تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با یک ضرب و تقسیم ساده در می یابیم این ضریب حتی در پروسه‌ای از زمان به کمتر از ۱ درصد رسیده و سهم خودرو‌های وارداتی ناچیز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بیش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس می‌توان دریافت که سهم خودرو‌های داخلی با افزایش دوباره‌ای روبه رو شده است. از طرفی افزایش قیمت نامتعادل خودرو‌های وارداتی سبب شده تا در طی ۳ سال اخیر بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نگاهشان به سمت خودرو‌های داخلی و چینی و گروهی دیگر خودرو‌های وارداتی کارکرده و قدیمی برود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل توجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقیاس کوچکی بدنبال خرید خودروی مورد نظر خود هستند.

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسی وب سایت‌های خرید و فروش خودرو نشانگر آن بوده که این روز‌ها فروشنده بیش از خریدار در بازار وجود دارد. این تفکر در بین مصرف کنندگان می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد از جمله امیدواری به کاهش قیمت در آینده (سال ۱۴۰۰) و جلوگیری از افت بیش از پیش ارزش کالا‌های سرمایه ایشان (یعنی خودرو) است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما یافتن پاسخ این پرسش که سال آینده قیمت خودرو‌ها، بویژه داخلی‌ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسی فاکتور‌های متنوعی است و قطعا پاشنه آشیل آن می‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زیرا داده‌ها نشانگر آن است که بخش مهمی از مواد اولیه تولید قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی، وارداتی بوده و در کنار افزایش قیمت فلزات در چند ماه اخیر سهم بزرگی در این زمینه داشته اند.

فرزانه افزود: این یعنی ارزبری تهیه مواد اولیه تولید قطعه فاکتوری کلیدی است. پس چنانچه در سال آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ها را داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودرو‌های وارداتی فاکتور‌های دیگری هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بیشتر بازار و مصرف کننده به خودرو‌های داخلی این سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارت خانه هایی، چون صمت و مجلس شورای سلامی در کنار شورای رقابت و خودروسازان خواهند بود که می‌توانند کمک بزرگی به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در این میدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قیمت در رونق خرید و فروش در سال پیش روی تاثیر بزرگی خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولی، تحویل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب‌تر و تکریم هرچه بیشتر مشتری است.

اثرات حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

نعمت الله کاشانی نسب نائب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، با اشاره به صحبت های وزیر صمت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: آزادسازی قیمت خودرو کمک به بازار ای کالا خواهد کرد در صورتی که تولید خودرو افزایش یابد. اگر تولید افزایش یابد آزادسازی هم به نفع مردم، هم مشتری و هم بازار خواهد بود.

نائب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو ادامه داد: حذف قیمت گذاری دستوری اگر تحقق پیدا کند می توان امیدوار بود که قیمت ها به تعادل بیشتری برسد به شرطی که نظارت بر آن وجود داشته باشد، در کنار آن تولید اضافه و باب صادرات هم باز شود، چرا که با افزایش تولید، می توان خودرو هم صادر کرد.

کاشانی نسب بیان کرد: کیفیت خودروهای داخلی اکنون در حدی است که بتوان آنها را صادر کرد و کشورهای دیگر از آن استقبال می کند، در نتیجه می توان گفت که آزادسازی قیمت ها اگر به خوبی تحقق پیدا کند، باعث افزایش تولید، افزایش صادرات و متعادل شدن قیمت ها خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور می توان قیمت خودرو را آزاد کرد تا به ضرر مردم نباشد؟، گفت: تنها راه دور زدن از ضرر، افزایش تولید است. اگر تولید ۵۰ درصد افزایش یابد به نفع همه خواهد بود. علاوه بر این بازار باید رقابتی شود در این صورت قیمت ها در بازار خواهد یافت و به دنبال آن مردم هم راضی می شوند، باید عرضه متناسب تقاضا باشد.

نائب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به آخرین تغییرات قیمتی در بازار، گفت: قیمت ها نوسان جزئی دارند و دیگر شاهد افزایش یا کاهش زیاد قیمت ها نیستیم  و نهایت در طول روز شاید یک تا ۲ میلیون تومان قیمت ها نوسان داشته باشد.

این نوسانات قیمتی در بازار خودرو، موضوعی شده که نشان می‌دهد بازار خودرو با وجود کاهش قیمت و احتمال تداوم آن در آینده، همچنان برای سوداگران جذاب است.

عناوین برگزیده