تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۱۶۰۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ذوب سهمی که از رشد بازار بی نصیب مانده است/ فولاد افت هفته گذشته را جبران کرد

می متالز - بازار سرمایه این هفته شاهد رشد 3.5 درصدی شاخص کل بود، بیشتر نمادها از جمله ذوب نیز این هفته رشد کرد با این حال سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان نسبت به یک سال قبل کمتر از 50 درصد رشد داشته، در حالی که شاخص کل طی همین مدت 300 درصد افزایش داشته است.
ذوب سهمی که از رشد بازار بی نصیب مانده است/ فولاد افت هفته گذشته را جبران کرد

به گزارش می متالز، امروز که به نوعی آخر هفته بازارهای مالی شهر به حساب می‌آید تکاپوی قیمت‌ها پس از ثبات نسبی سه هفته گذشته شروع شده و دلار نقدی که ابتدای هفته را با ۲۴ هزار تومان شروع کرده بود در لحظه نوشتن این گزارش به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است.

بر اساس آخرین به‌ روزرسانی صرافی ملی به ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه امروز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه، نرخ فروش هر دلار ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به هفته گذشته رشد ۴۰۰ تومانی را نشان می‌دهد؛ اختلاف قیمتی میان دلار صرافی ملی و بازار آزاد منجر به تشکیل صف‌های خرید دلار شده، صف‌هایی که مدتی بود مشاهده نمی‌شد.

رشد دلار، افزایش قیمت طلا را به همراه داشت و سکه بهار آزادی را که مدتی بود در کانال ۱۰ میلیون تومان نوسان داشت یک پله بالاتر برده، هر قطعه سکه ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان رسیده است.

این هفته بازار سرمایه هم صعودی بود، شاخص بورس که طی دو ماه گذشته هر هفته ریزش داشت این هفته به لطف سبز شدن تابلو در سه روز اخیر، شاخص کل ۳.۵ درصد رشد کرد، بورس از بعد مرداد ماه هر بار رشدی داشته مقطعی بوده و نگرانی از ریزش، سهامداران را به سمت فروش سوق داده، باید دید این بار رشدی که با انتشار خبر تغییر برخی قوانین در بازار آغاز شده می‌تواند روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد یا نه.

فشار عرضه‌های حقوقی هضم شد

دوشنبه ۲۰ بهمن ماه؛ بازار تحت تأثیر روز قبل با تقاضای خوبی شروع به کار کرد و پس از مدتی با عرضه شدن صف خساپا و شپنا فشار فروش در کلیت بازار افزایش یافت، با وجود این طولی نکشید که این فشار فروش با افزایش تقاضا هضم شد و سهام بزرگ به سقف قیمت روزانه رسیدند.

شرایط در سهام کوچک‌تر متفاوت و فشار عرضه بیشتر از سهم‌های شاخص ساز بازار بود و این اتفاق باعث شد شاخص هم‌وزن بر خلاف شاخص کل با کاهش مواجه شود؛ شاخص کل با رشد ۱.۹۱ درصدی به ۱.۱۹۲ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن اما ۰.۲ درصد افت کرد و با منفی ۸۵۴ واحد به ۴۲۰ هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه؛ بازار در آخرین کاری هفته شرایطی مشابه روز گذشته داشت، تقاضا در ابتدای بازار مشهود بود و در کمتر از یک ساعت به رشد ۱۷ هزار واحدی رسید و وارد کانال ۱.۲ میلیون واحدی شد.

فولاد پس از فارس بیشترین تأثیر مثبت را بر رشد ۲۱ هزار واحدی و رسید شاخص کل به یک میلیون و ۲۱۴ هزار داشت، شاخص هم‌وزن با ۳۰۰ واحد افزایش به ۴۲۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید؛ عکس‌العمل بازار به تصمیمات جدید شورای عالی بورس مثبت بوده است و فعالان بازار سرمایه امیدوارند این روند ادامه داشته باشد.

«فولاد» افت هفته گذشته را جبران کرد

در بین نمادهای اصفهانی بازار سرمایه، این هفته نوبت پیشتازی شرکت‌های بزرگ بازار بود، فولاد مبارکه هفته گذشته از ۱۲۲۵ به ۱۰۷۸ تومان رسیده بود، این هفته از ۱۰۲۵ به ۱۱۸۷ تومان افزایش داشت، فولاد در طول هفته یکی از مؤثرترین نمادها بر شاخص کل بود.

شرکت پالایش نفت اصفهان امروز ششمین نماد به لحاظ تاثیرگذاری بر شاخص کل بود، شپنا ۲۳۳ میلیون حجم خورد و بارها صف خرید عرضه شدن با این حال با تقاضای چند ده میلیون به کار خود پایان داده، هر سهم شپنا به ۱۲۲۰ تومان رسیده، عددی که آخرین بار ۱۳ دی ماه دیده بود و پس از آن روند نزولی داشت.

 

«ذوب» سهمی که از رشد بازار بی نصیب مانده است

ذوب‌آهن اصفهان هم این هفته روند صعودی را تجربه کرد، ذوب امروز شاهد جابجایی ۱۰۰ میلیون سهم بود و در نهایت ساعت ۱۲ ظهر به صف خرید رسید تا دومین صف خرید را در دو روز اخیر به ثبت رسانده باشد، پیش از این ذوب یک هفته در منفی معامله و وارد کانال ۳۰۰ تومان شده بود.

سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان با افزایشی که امروز به ثبت رساند به عدد ۴۳۴ تومان رسید، این در حالی است که ذوب‌آهن یک سال قبل و زمانی که شاخص کل یک سوم عدد فعلی بود در حدود ۳۰۰ تومان معامله می‌شد که نشان می‌دهد ذوب از میانگین رشد بازار عقب مانده است.

 

ثبات ۹ ماهه «غشصفها»

غشصفها از جمله سهم‌هایی بود که امروز از منفی شروع کرد و پس از یک رنج مثبت به صف خرید نشست، نکته جالب در خصوص شیر پاستوریزه پگاه اصفهان ثابت ماندن قیمت سهام این شرکت است، با این که از اردیبهشت تا به امروز، بورس فراز و نشیب زیاد را طی کرد و بیشترین صعود و سقوطش را به ثبت رسانده، شرایط برای غشصفها تقریباً ثابت بوده است.

هر سهم شیر پاستوریزه پگاه اصفهان در تاریخ‌های ۲۰ اردیبهشت، ۲۰ تیر، ۱۲ مرداد، ۱۵ شهریور، ۱۶ مهر، ۲۷ آبان، ۲۴ آذر، ۲۰ دی و امروز ۲۱ بهمن حدود ۳ هزار تومان قیمت داشته، به عبارت دیگر محدوده نوسانی غشصفها کمی پایین و کمی بالاتر از ۳ هزار تومان بوده و عملاً نه رشد قابل توجهی را تجربه کرده و نه افت جدی داشته است، قیمت پایانی این سهم امروز با ۳ درصد افزایش به ۲۹۲۴ تومان رسید.

شپلی در بین نمادهای گروه محصولات شیمیایی بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص داد، با این حال عموم معاملات این سهم در صف فروش انجام شد، البته تقاضا برای سهام شرکت پلی اکریل وجود داشت و صف فروش چندبار جمع شد اما باز هم فروشندگان قدرت بیشتری داشتند تا سهم ۰.۶ درصد افت قیمت را تجربه کند.

پتروشیمی اصفهان که مانند پلی اکریل در بازار پایه فرابورس فعال است، این هفته جزء معدود سهم‌هایی یود که روند نزولی داشت، شصفها هفته گذشته را با ۱۲ هزار تومان به پایان رسانده بود امروز با کاهش حدود یک درصدی روی عدد ۱۱.۶ هزار تومان متوقف شد.

عناوین برگزیده