تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۶۰۴۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

از بین رفتن تعادل بازار با تامین مالی دولت

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: تامین مالی سنگین دولت بواسطه کسری منابع و حرف و حدیث‌های مترتب بر آن بازار را از تعادل خارج کرده بود.
از بین رفتن تعادل بازار با تامین مالی دولت

تعادل بازار با تامین مالی دولت از بین رفت

به گزارش می متالز، مهدی قلی پور درباره رشد بازار در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: روز یکشنبه بازار متاثر از اعلام تصمیمات هشت‌گانه هیات مدیره سازمان و البته ادامه حمایت‌های سنگین حقوقی که در سهام شاخص ساز تا روز یکشنبه نیمی از خرید‌ها را انجام داده بودند مثبت شد و رشد ۵ درصدی دلار هم روند مثبت بازار را حفظ کرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: معتقدم بیش از اینکه رشد ارز موثر باشد، تعدیل نسبی انتظارات از کاهش نرخ ارز در ماه‌های آتی به بازار جانی دوباره بخشید، از سوی دیگر انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و نیز عملکرد دی ماه نیز موثر بود چرا که در عمده سهام بزرگ شاخص ساز فلزی معدنی و شیمیایی عملکرد خوبی ارائه دادند و معقول بودن P/E این سهام، ورود پول و رشد آن‌ها را موجب شد، البته شاخص هم وزن رشد زیادی نداشت، چون هم‌از نظر P/E و‌هم از نظر عملکردی و هم حمایت‌های نهادی سهام بزرگ وضعیت مناسب تری داشتند.

وی گفت: معدود کارشناسی را در بازار می‌توان یافت که با دامنه نوسان چه متقارن و چه نامتقارن موافق باشد، در بازار‌های دیگر مثل املاک و ارز و طلا و کامودیتی و حتی کالای مصرفی چنین دامنه نوسانی وجود ندارد و مشکل خاصی هم بوجود نیامده است.

قلی پور خاطرنشان کرد: دامنه نوسان مخصوصا نامتقارن، تعادل بازار را بواسطه تشویق بیش از حد لازم به سفته بازی به هم می‌زند البته حضور نوسان گیران لازمه یک بازار نقدشونده است، اما جریان بازار باید به دست بنیادگرایان و سرمایه گذاران باشد، با این حال در کوتاه مدت مشروط بر اینکه سازمان برنامه زمانبندی شده برای اصلاح و‌نهایتا حذف دامنه نوسان باید داشته باشد، بهتر است حتی در شرایط دامنه نوسان، به منظور سودآور بودن بازارگردانی و جان گرفتن آنها، در مواقعی که بازار با تعادل بنیادی فاصله دارد، دامنه نوسان را برای مدتی بردارد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دامنه نوسان نامتقارن بلافاصله باید برداشته شود، تصریح کرد: سال گذشته شاخص داوجونز از ۲۷ هزار تا ۱۹ هزار واحد سقوط کرد و با توجه به عدم وجود دامنه نوسان مشکلی به وجود نیامد و در حال حاضر بالای ۳۰ هزار واحد است.

وی تاکید کرد: بازار باید در ارزش بنیادی خود متعادل شود و در زمان‌هایی که انتظارات تعدیل اساسی دارد، بهتر است اجازه دهیم منطق بازار حکمفرما شود و سیاسی کاری صورت نگیرد، البته تامین مالی سنگین دولت بواسطه کسری منابع و حرف و حدیث‌های مترتب بر آن متاسفانه بازار را از تعادل خارج کرده بود که‌امیدوارم تکرار نشود.

عناوین برگزیده