به گزارش می متالز، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی از تستهای اولیه زیست محیطی خودرو شاهین در زمینه هوای پاک و مسایل زیست محیطی موفقیت آمیز بوده و این خودرو روند اخذ مجوز شمارهگذاری را طی خواهد کرد.
به گزارش روزنامه ایران، سید محمد مهدی میرزایی قمی درباره شماره گذاری خودروی شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: اساساً اینکه گفته میشود سازمان حفاظت محیطزیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روند اخذ مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکتهای خودروسازی این گونه است که بر اساس دستورالعملها، تستها و آزمونهای زیست محیطی را انجام میدهند و مدارک مورد نیاز را به شرکتهای بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال میکنند.
وی افزود: بعد از بررسیهای فنی و تطابق با استانداردهای زیست محیطی توسط شرکتهای بازرسی، گزارشها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال میشود و در صورت تایید رویه ها، طی نامهای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام میشود.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تمام گزارشهای فنی و مدارک مربوط به مسایل زیستمحیطی خودروی شاهین قرار است هفته آتی به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسیهای لازم صورت گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه در نتایج برخی از آزمون اولیه زیست محیطی خودروی شاهین که به صورت غیر رسمی دریافت شده، مشکل خاصی مشاهده نشده، به نظر میرسد، مجوزهای نهایی نیز برای پلاک گذاری صادر شود؛ قطعا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل میشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارایه مجوز یک فرآیند اداری است و شایسته نیست در فضای عمومی و رسانهای درباره ممنوعیت شماره گذاری یک خودرو صحبت شود، چرا که با این گونه خبرها تنها برای مردم نگرانی خاطر ایجاد میکنیم.
وی تصریح کرد: از طرفی وقتی هنوز مدارک به صورت کامل به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است، چرا باید پیش داوری و اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست با شمارهگذاری شاهین مخالف است.
میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین یا هر خودرو دیگری ندارد، تاکید کرد: خودروی شاهین یک پروژه ملی است و در این پروژه از نیروی انسانی، مهندسان ایرانی و دانش فنی داخلی استفاده شده، از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب قوانین، ضوابط و دستورالعملها در کنار پروژههای ملی است و قطعا حمایت از پروژه شاهین مستثنی از این رویکرد نیست.
وی گفت: مبنای ما در مسایل زیست محیطی قانون هوای پاک است و در ماده ۴ قانون هوای پاک به صراحت عنوان شده که تمام خودروهای تولید داخل (همچنین قبل از پیش فروش) و وارداتی باید استاندارد زیست محیطی داشته باشند و اگر خودرویی این مجوز را نداشته باشد نمیتواند مجوز شماره گذاری اخذ کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به توضیحات ارایه شده موضوع پیش فروش و ارایه مجوز شمارهگذاری فراتر از خودروسازان و مجموعه سایپا است؛ چرا که مجوز پیش فروش خودرو را کمیته خودرو وزارت صمت میدهد.
وی گفت: شرکتهای خودروسازی مجوز پیش فروش را از وزارت صمت دریافت میکنند و متاسفانه در این بین هیچ گونه استعلامی از سازمان محیط زیست در خصوص دارا بودن مجوزهای زیست محیطی مربوطه صورت نمیپذیرد؛ در این میان طی دو نوبت مکاتبه رسمی؛ یکی در سال گذشته و یکی هم اخیراً از وزارت صمت خواسته شده که قبل از ارایه مجوز پیش فروش محصولات خودرویی، حتما استعلام زیست محیطی خودرو را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کنند و سپس نسبت به پیش فروش خودرو اقدام کنند.
میرزایی قمی تصریح کرد: از سوی وزارت صمت تاکنون در مورد پیش فروش هیچ خودرویی از سازمان محیط زیست استعلام زیست محیطی گرفته نشده است و این موضوع صرفاً محدود به خودروی شاهین نیست.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تستهای مربوط به خودروی شاهین در حال تکمیل شدن است و ان شاالله در صورت احراز شرایط فنی و استانداردهای زیست محیطی مربوطه، مجوز خودروی شاهین جهت پلاک گذاری صادر خواهد شد.