تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۱۶۰۷۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک اعلام کرد:

«صندوق ضمانت» پناهگاهی برای«صنایع کوچک» در بحران کرونا/ اعمال تعویق در پرداخت اقساط و بخشش جرایم دیرکرد برای حمایت از بنگاه های تولیدی در روزهای سخت

می متالز - عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: در یکسال گذشته، کسب و کارهای خرد و صنایع کوچک از بحران اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کرونا فشار زیاد تری را تحمل کرده‌اند و ما به عنوان تنها نهاد دولتی متولی صدور ضمانت نامه برای این دسته از صنایع، تا حد ممکن به کمک آنها شتافته و از طریق تعویق در پرداخت اقساط و بخشش جرایم دیرکرد پرداخت، از تعطیلی بسیاری از آن‌ها پیشگیری کرده ایم.
«صندوق ضمانت» پناهگاهی برای«صنایع کوچک» در بحران کرونا/ اعمال تعویق در پرداخت اقساط و بخشش جرایم دیرکرد برای حمایت از بنگاه های تولیدی در روزهای سخت

به گزارش می متالز، محبوب پناهی در گفتگو با روزنامه اقتصاد ملی در خصوص تغییر اولویت‌های صندوق در زمان بحران‌گفت: کشور در هر مقطعی، سیاست تجاری متناسب و خاص خود را داشته است، به همین دلیل اولویت در سرمایه گذاری هم متناسب با ویژگی های همان دوره متغییر بوده است. برای نمونه کشور هم اکنون در جنگ اقتصادی است و سیاست های وارداتی و صادراتی بر مبنای همین محدودیت ها تدوین شده است، اما در صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، سیاست همیشگی، همواره حمایت از تولید بوده و هم اکنون، طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، واحدهای دانش بنیان و یا دارای محصولی با قابلیت صادرات و نیز واحدهای فعال و نیمه فعال در اولویت قرار دارند.

وی افزود: بخشی از اولویت های صندوق هم تابع مسئولیت های اجتماعی مثل کمک به صنایع آسیب دیده از سیل و زلزله و گسترش بیماری های همه گیر مثل کرونا است. به همین دلیل، برای بنگاه‌های آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و سیل استان های خوزستان و گلستان اولویت ها و تسهیلات ویژه ای قائل شدیم. برای مثال در ابتدای شیوع کرونا صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک یک فرصت سه ماهه به واحدهای تولید داد تا به تعهدات خود عمل کنند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: در واقع صندوق تسهیلات و خسارت پرداختی را برای مشتری تقسیط کرده یا اقساط واحدهای تولید را نقدا به بانک پرداخت کرده و بعد از آن بازگشت آن را در بازه زمانی طولانی از مشتری دریافت کرده است. اخیرا هم با تصویب هیات مدیره برخی جرایم دیرکرد در پرداخت اقساط بخشیده شده است. چراکه صندوق، نگاه درآمدزایی ندارد و رویکرد آن حمایت از تولید است. به همین دلیل خرسندیم که در این شرایط به عنوان پناهگاهی برای صنایع کوچک و آسیب دیده بوده ایم.

پناهی در پاسخ به این پرسش که در زمان کرونا چه واحدهای بیشتر در معرض آسیب قرارگرفتند، گفت: در شرایط کنونی شیوع کرونا منجر به رکود در صنعت گردشگری، صنعت غذا، هتل داری و … نیز شده است، اما برخی شرکت ها با بروز رسانی پلتفرم، همسو شدن با شرایط اقتصادی،استفاده از اینترنت و فناوری روز توانستند از محدودیت‌ها عبور کنند و این مساله فراتر از کوچک بودن یا بزرگ بودن واحد تولیدی است. البته در مجموع واحدهای کوچک به دلیل فقدان سرمایه گذاری و پس انداز، معمولا در این قبیل بحران ها، آسیب پذیر تر هستند.

وی خاطرنشان کرد: مسلما، با توجه به رکود اقتصادی، برخی واحدهای تولیدی نتوانسته اند خود را با شرایط اقتصادی و کرونا وقف بدهند به همین دلیل در پرداخت حقوق کارکنان خود هم با مشکل مواجه هستند. برخی از شرکت ها نیز با کشف واکسن کرونا امیدواری بیشتری پیدا کرده اند، زیرا با تولید انبوه این واکسن، صنعت گردشگری، واردات و صادرات رونق خواهد گرفت و همین چشم انداز باعث شده ارزش سهام برخی شرکت های بزرگ افزایش یابد و از آن طریق بر کسب و کارهای خرد و کوچک نیز تاثیر بگذارند.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در پایان در خصوص میزان تاثیر این بیماری روی صنایع کوچک دیگر کشورها گفت: در شرایط کنونی کشورهای توسعه یافته دنیا هم به خاطر کرونا آسیب دیده، اما هستند کشورهایی که با توجه به وضعیت به وجودآمده مدل های کسب و کاری را منطبق با شرایط طراحی و بکار بستند و آسیب کمتری دیدند.

عناوین برگزیده