به گزارش می متالز، جلیل رحیمی جهان آبادی در مورد آتش سوزی در پارکینگ گمرک اسلام قلعه افغانستان و مرز دوغارون گفت: روز شنبه 25 بهمن ماه در پارکینگ کامیونی گمرک اسلام قلعه افغانستان و همجوار با مرز ایران و گمرک دوغارون، انفجاری رخ داده و به سایر کامیونها نیز سرایت و آتش سوزی گستردهای را ایجاد کرد.
نماینده مردم تربتجام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود 400 الی 500 کامیون در این ماجرا آسیب دیدند که تعدادی از آنها ایرانی بودند، از این رو با همکاری مسئولان محلی و استانی تلاش کردیم به سرعت مرز را بازگشایی و کامیونها را از محدوده خطر خارج کنیم؛ بر همین اساس هم حدود 250 کامیون از محدوده خطر خارج و وارد کشور شدند. از طرفی قوای انتظامی و نظامی در مرزها توسط فرماندار تایباد با هدف ایجاد نظم تقویت شد.
وی افزود: همچنین امداد رسانی و از تربتجام، تایباد، فریمان و شهرهای اطراف منطقه انجام شد، اما به دلیل اینکه عمده کامیون ها حامل سوخت و مواد آتشزا بودند کنترل آتش عملاً امکان پذیر نبود و تنها کاری که میتوانستیم انجام دهیم، ممانعت از سرایت آتش به سایر بخش ها و مخازن عظیم سوختی که منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد، بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در حال حاضر مسیر تردد زمینی در مرز دوغارون بازگشایی شده اما بخش مربوط به حمل و نقل هنوز به دلیل خسارتهای جدی که به گمرک اسلام قلعه وارد شده امکان پذیر نیست؛ از این رو امیدواریم در چند رو آینده بتوانیم مرز را برای ایجاد ارتباط بازگشایی کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه احتمال تعمدی بودن حادثه گمرک اسلام قلعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرز دوغارون مرزی است که سالانه حدود 2.5 الی 3 میلیارد دلار برای ما تبادل تجاری داشته و البته منطقه ویژه اقتصادی فوق العاده فعالی هم دارد؛ در حال حاضر پرونده منطقه آزاد دوغارون توسط دولت و مجلس تصویب شده اما به دلیل وجود ایرادی توسط شورای نگهبان به کمیسیون اقتصادی ارسال شده تا به محض رفع ابهام تبدیل به منطقه آزاد شده تا زمینه جهش اقتصادی شرق کشور را فراهم کند.
رحیمی جهانآبادی ادامه داد: بند معتقدم این انفجار احتمالا تعمدی و علیه راه آهن خواف و دو گمرک دوغارون و اسلام قلعه بوده است، چرا که این مرز زمینی هنگام تحریم نقش بسزای در صادرات و واردت و ایجاد درآمد برای کشور داشته، از رو دشمنان با اینکار قصد ایجاد اختلال در تبادلات تجاری داشتند؛ در حال حاضر عمده حمل بار از طریق مرزهای زمینی انجام میشود ضمن اینکه بازار 30 میلیونی افغانستان نیز که بخش عمده آن توسط ایران تامین میشود؛ هدف دشمان قرار گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به اهمیت مرز دوغارون اظهار کرد: در شرایط فعلی که هنوز منطقه دوغارون آزاد نشده تا سقف 3 میلیارد دلار تبادل تجاری انجام میشود و اگر به منطقه آزاد تبدیل شود حجم تبادلات به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و تبدیل به یک دروازه عظیم صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان شده و همچنین اتصال مرز دوغارون به شمال افغانستان میتواند راه ایران را به تاجیکستان و آسیای میانه باز کند که مسیر جدیدی برای صادرات کالاهای ایرانی به آسیای میانه و تامین نیازهای آن منطقه است، درآمدها و فعالیتهای این مرز حسادت های زیادی را در منطقه ایجاد کرده از این رو بخشی از آسیب اخیر به گمرک اسلام قلعه به همین دلیل رخ داده است.
وی با بیان اینکه باید برای فعال کردن هرچه بیشتر مرز دوغارون تلاش کنیم، تصریح کرد: دولت و مجلس باید مساعدت کرده و لایحه سرخس و دوغارون را از مازندران جدا کنند، چرا که درخصوص این دو منطقه، نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم مثبت بوده و ما میتوانیم مجوز منطقه آزاد را از مجلس بگیریم و مرزهای شرقی خود را برای صادارات کالا و تبادلات تجاری به سمت آسیای میانه و افغانستان در اختیار داشته باشیم.
نماینده مردم تربتجام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در حال حاضر مرز زمینی در دوغارون باز گشایی شده و هیچ مشکلی وجود ندارد و طرف افغانستانی هم در حال تلاش برای بازگشایی هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم یادآور شد: در حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه تعدادی از کامیونها ایرانی هستند؛ لذا لازم است مسئولان بخش اجرایی برای بحث بیمه و پرداخت خسارت آنها کاری انجام دهد ، چرا که به دلیل وجود حادثه در خارج از کشور ممکن است بسیاری شرکت های بیمه پرداخت خسارت نکنند و خانواده هایی که از این طریق کسب درآمد کرده و زندگی میکنند، آسیب میبینند لذا باید برای تامین خسارت کامیونهای مساعدتهایی صورت بگیرد.