تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۱۶۱۸۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مصائب معدن ممنوعه/ بلاتکلیفی دوساله آلبلاغ

می متالز - بلاتکلیفی معدن سرب و روی آلبلاغ و وقوع حوادث و کشته شدن افرادی که به صورت غیر قانونی اقدام به برداشت سنگ های با ارزش از این معدن می کنند، «آلبلاغ» را به پای ثابت تیتر رسانه های استان تبدیل کرده است.
مصائب معدن ممنوعه/ بلاتکلیفی دوساله آلبلاغ

به گزارش می متالز، قرار گرفتن این معدن در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین باعث شده تا تعیین تکلیف آن تاکنون بی نتیجه بماند اما درجه بالای خلوص این معدن همه روزه تعداد زیادی از افراد را همراه با چهارپا به این منطقه می کشاند که تخریب منطقه حفاظت شده ساریگل را به همراه داشته و به دلیل عدم بازدارندگی قانون همه روزه بر تعداد برداشت کنندگان غیر قانونی از این معدن اضافه می شوند.

برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز مواد معدنی از آلبلاغ اقدامات مختلفی همچون استقرار ایست و بازرسی در منطقه انجام شده و بنا به گفته طاهر رستمی، فرماندار اسفراین، ۷۰ درصد انرژی شورای تامین شهرستان در سال گذشته درگیر معدن آلبلاغ شده اما همچنان شاهد حضور برداشت کنندگان غیرمجاز در منطقه هستیم.

سود حاصل از برداشت سنگ های معدنی سرب و روی در این منطقه به حدی است که حتی کشته شدن 6 نفر در حوادث ریزش معدن و دستگیر شدن چندصد نفر به جرم تخریب مناطق حفاظت شده و معرفی متخلفان به مراجع قضایی و حتی صدور حکم زندان برای تعدادی از دستگیر شدگان طی دوسال گذشته، نتوانسته است مانعی برای برداشت کنندگان غیرقانونی از این معدن باشد.

در سفر حسن روحانی، رئیس جمهور در تابستان سال گذشته به خراسان شمالی، مقرر شد تا ایمیدرو به این مساله ورود کند و امر پی جویی و اکتشاف را انجام دهد.

حالا با گذشت یک سال از صدور گواهی اکتشاف در این معدن به علت حضور مردم در معدن برای برداشت غیرمجاز، ایمیدرو نتوانسته اقداماتی از جمله انفجار را در منطقه انجام دهند و در همین راستا موضوع استقرار تیم حفاظتی در منطقه مطرح شده است.

به گفته امان الله حسین پور، نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی 31 میلیارد تومان برای برای بکارگیری تیم حفاظتی و احداث راه دسترسی به معدن آلبلاغ، اختصاص یافته و یک شرکت حفاظتی در منطقه حاضر شده و کار را شروع کرده است و در حال گزینش نیروهای خود است.

طاهر رستمی، فرماندار اسفراین هم از واگذاری معدن آلبلاغ به ایمیدرو خبر داده و اعلام کرده است، تاکنون بیش از ۱۰ مرحله پاکسازی معدن آلبلاغ در این شهرستان انجام شده است و به زودی مرحله آخر آن انجام و منطقه به سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) تحویل داده می‌شود.

با این حال رستمی به تغییر شیوه های سودجویان، برای فرار از چنگال قانون اشاره کرده و گفته است، دلالان، انبار و محل دپوی مواد معدنی سرب و روی را به سایر شهرستان ها کشانده اند که اخیرا انباری در شهرستان جوین در استان خراسان رضوی شناسایی شد. 

حال باید منتظر ماند و دید آیا ایمیدرو به تعهدات خود در باره معدن آلبلاغ عمل خواهد کرد و آیا تکلیف معدن ممنوعه پس از گذشت دو سال به نحوی مشخص خواهد شد که مردم منطقه از آن نفع ببرند یا اینکه همچنان دلالانی که روزی سرقت هایشان به صورت خورجینی بود حالا به قاچاق کامیونی خود ادامه خواهند داد.

منبع: عصر اترک
عناوین برگزیده