تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۶۲۱۶۱
سرویس خبر : انرژی

تصمیم کمیسیون تلفیق برای LPG سوز کردن ۲ میلیون خودرو

می متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: با توجه به مزایای اقتصادی و زیست محیطی استفاده از LPG در خودروها، کمیسیون تلفیق دولت را مکلف کرد که در سال آینده برای LPG سوز کردن دو میلیون خودرو اقدام کند.
تصمیم کمیسیون تلفیق برای LPG سوز کردن ۲ میلیون خودرو

به گزارش می متالز، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰  با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق درباره گاز مایع LPG گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره یک لایحه بودجه جدید دولت، مصوب شد که دولت مکلف است، سال آینده برای دو میلیون تن LPG در بخش حمل و نقل اقدام کند و زیرساخت‌های لازم مثل احداث جایگاه‌های LPG را ایجاد کند.

وی ادامه داد: همچنین در شیوه قیمت‌گذاری LPG نیز تغییراتی انجام شد و قیمت LPG معادل دو سوم قیمت یارانه‌ای بنزین در نظر گرفته شد، یعنی اگر قیمت هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان است، قیمت هر کیلو LPG معادل ۱۰۰۰ تومان خواهد بود.

شریعتی تاکید کرد: درآمد حاصله از استفاده از LPG در سبد سوخت کشور و صادرات بنزین و گزوئیل معادل آن با قیمت بالاتر، فعلا تعیین تکلیف نشده است و در صورت حصول در سال اول به جیب وزارت نفت می‌رود تا بدین صورت این وزارتخانه بتواند از محل این درآمدها برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کند.

سرنوشت درآمدهای حاصل از توسعه اتوگاز و صادرات LPG به کجا رسید؟

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: در سال‌های آینده با توسعه صنعت اتوگاز و افزایش درآمدهای حاصل از استفاده از دو میلیون تن LPG در بخش حمل و نقل، درباره این درآمدها نیز تعیین تکلیف صورت خواهد گرفت و فعلا بهتر است وزارت نفت بر توسعه و تثبیت این سوخت در سال آینده متمرکز شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: درآمدهای حاصل از صادرات LPG که در سال‌های گذشته به دلیل خلا قانونی تمام به جیب وزارت نفت می‌رفت، در کمیسیون تلفیق مورد تجدیدنظر قرار گرفت و قرار شد به میزان ۷ هزار میلیارد تومان از این درآمدها به بودجه عمومی دولت تخصیص یابد که البته هنوز جای اصلاح دارد.

گام رو به جلوی مجلس برای تنوع‌سازی سبد سوخت محقق می‌شود؟

«بازگشت سرمایه توسعه اتوگاز در کمتر از ۴ ماه بخش خصوصی با اصلاح قیمت LPG زیرساخت ایجاد می‌کند» به بررسی مزایای اقتصادی و زیست محیطی توسعه اتوگاز و نقش آن در تنوع‌سازی سبد سوخت و تامین امنیت انرژی ناوگان حمل و نقل کشور پرداخته است.

طبق محاسبات در صورت ورود ۲ میلیون تن گازمایع به سبد سوخت کشور، به تعداد ۱۵۰ جایگاه‌ تحویل سوخت نیاز است که هزینه آن ۱.۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. با استفاده از ۲ میلیون تن اتوگاز در خودروها و صادرات بنزین و گازوییل معادل آزاد شده، درآمدی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان عاید دولت خواهد شد؛ که حتی در صورت انجام هزینه احداث جایگاه توسط دولت نیز این هزینه در برابر درآمد حاصله مقدار چشمگیری نخواهد بود.

البته در صورت اصلاح قیمت LPG (که انجام شده است) هزینه‌های احداث جایگاه می‌تواند تماما توسط بخش خصوصی انجام شود و مدت زمان بازگشت سرمایه آن حدود ۳.۵ سال است. طبق محاسبات درآمد سالانه بخش خصوصی جایگاهدار سالانه ۲.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

با توجه به اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی، مصوبه کمیسیون تلفیق در لایحه جدید بودجه با گذشته تفاوتی نکرده است. حال باید منتظر ماند که در صحن مجلس، نمایندگان چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت، آیا مجلس گام رو به جلویی برخواهد داشت؟

عناوین برگزیده