تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۱۶۲۱۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام فروشی عاملی در کاهش بهره‌وری معادن شده است

می متالز - خام فروشی عاملی است که باعث شده معادن بهره وری کافی را نداشته باشند و یکی از مهمترین دلایل در این زمینه نبود قوانین صیانتی کافی است.
خام فروشی عاملی در کاهش بهره‌وری معادن شده است

به گزارش می متالز، معادن یکی از نعمات‌های خدادادی است که ارزش افزوده بسیار زیادی را می‌تواند به یک کشور برساند. اما این موضوع مستلزم استفاده و بهره‌برداری درست و صحیح از معادن است.

این موضوع متأسفانه در کشور به خوبی صورت نگرفته است و بیشترین اکتشافات معدنی به صورت خام به دیگر کشورها صادر می‌شود و ارزش افزوده‌ای عاید ایران نمی‌شود و این موضوع نشان از بی‌تدبیری در حوزه معادن کشور است.

روح‌الله ایزدخواه با بیان اینکه مدیریت کلان معادن در کشور عقب مانده است، اظهار داشت: حقوق، صیانت، فناوری‌ها، صنایع مرتبط، خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و بومی‌گرایی معادن مسائلی است که به آن هنوز ورود اساسی پیدا نکردیم.

وی ضمن اشاره به خام فروشی و حیف و میل معادن کشور افزود: در برخی نقاط معادن هنوز خوب کشف نشده و یا در نقاطی که کشف شده است، صیانت کافی از آنان صورت نگرفته و برداشت‌های غیرصیانتی انجام شده و با خام‌فروشی ارزش افزوده به دیگر کشورها می‌رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید یک اصلاح اساسی در شیوه حکمرانی معادن کشور باید صورت پذیرد، ابراز داشت: بحث اصلاح قانون معادن در کمیسیون معادن مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است اما بالاتر از قانون نیز لازم است اقداماتی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اصلاح قانون معادن از تاراج و حیف و میل معادن جلوگیری شود، گفت: مشکل اصلی امروز معادن ما خام فروشی و عدم بهره‌وری کافی در از این نعمات خدادادی است و امیدواریم تا با اصلاح قانون معادن از این اقدام جلوگیری شود.

ایجاد تحول در عرصه معادن با افراد متخصص



سیدجواد ساداتی نژاد نیز پیش تر اظهار داشت: حوزه معادن ظرفیت اشتغال بسیار زیادی را نیز دارد، اما متأسفانه در کشور ما هنوز این موضوع به حد نهایت خود از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه معادن یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده سرمایه‌گذاری و تولید ارز به شمار می‌رود، افزود: مشکل آن است که خیلی از افراد معادن را ثبت اما از آن بهره‌برداری نمی‌کنند در حالی که در چند وقت اخیر مشاهده شده با وجود عدم بهره‌برداری نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری اقداماتی صورت گرفته است.

ناظر شورای عالی معادن استان اصفهان با بیان اینکه خلع ید معادن راکد و واگذاری به افراد متخصص می‌تواند تحولی را در عرصه معادن در کشور ایجاد شود، ابراز داشت: اگر معادن راکد کشور فعال شود می‌تواند اشتغال خوبی در این حوزه ایجاد و ارزش افزوده قابل توجهی را نیز عاید کشور می‌کند.

زمینه جذب سرمایه باید مهیا شود

 

عزت‌الله اکبری نیز با بیان اینکه دولت باید با پیش‌بینی مشوق‌های مناسب، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن را افزایش دهد، اظهار داشت: دولت از نبود بودجه برای توسعه بخش معدن سخن به میان می آورد اما می‌توان از اعتبارات بخش خصوصی داخلی و خارجی در این زمینه استفاده کرد.

وی ضمن اشاره به مسیرهای استفاده از منابع بخش خصوصی در حوزه معادن افزود: از این اعتبارات می‌توان در راستای تجهیز بخش معادن، بهره برداری از پتانسیل موجود در معدن و جایگزین کردن آن به جای درآمدهای نفتی استفاده کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است زمینه جذب سرمایه بخش خصوصی برای توسعه معدن فراهم شود، ابراز داشت: لازم است دولت تصدی‌گری در این حوزه را رها کند و با واگذاری به بخش خصوصی زمینه شکوفایی در حوزه معادن را شاهد باشیم.

عناوین برگزیده