تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۱۶۲۵۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده خواف و رشتخوار در مجلس مطرح کرد؛

ضرورت احیای کشاورزی خراسان رضوی با انتقال آب دریای عمان/ کمبود آب گریبان‌گیر ظرفیت اشتغالزایی فولاد سنگان است

می متالز - حجت‌الاسلام اکبر احمدپور گفت: علاج بیماری اقتصادی کشور با فراهم‌سازی بستر صادرات غیر نفتی میسر می‌شود، از همین رو، بایستی در راستای توسعه صنعت کشاورزی اقدامات بنیادی تأمین آب در خراسان رضوی انجام شود.
ضرورت احیای کشاورزی خراسان رضوی با انتقال آب دریای عمان/ کمبود آب گریبان‌گیر ظرفیت اشتغالزایی فولاد سنگان است

به گزارش می متالز، حجت‌الاسلام اکبر احمدپور، نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تأمین آب صنایع خراسان رضوی از خلیج فارس اظهار کرد: انتقال آب خلیج‌فارس به خراسان رضوی برای توسعه صنعت و کشاورزی بسیار حیاتی است و می‌تواند، آثار مثبت اقتصادی برای منطقه به همراه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی در استان‌های مرکزی و شرقی نسبت به آمار جهانی و مواجهه با خشک‌سالی‌های ممتد، صنعت کشاورزی خراسان رضوی به‌عنوان یکی از زمینه‌های اصلی اشتغال در این استان با مشکل مواجه شده است.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تأثیر مثبت زیست‌محیطی انتقال آب از حوزه خلیج فارس به خراسان رضوی خاطر نشان کرد: با توجه به پدیده فرونشست زمین در این مناطق به دلیل استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی تنها راه مطمئن و قابل‌قبول برای رونق صنعت و کشاورزی انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به خراسان رضوی است.

رونق کشاورزی و دام‌پروری بدون شک راه حل بسیاری از مشکلات کنونی کشور است

وی با اشاره به وابستگی بالای درآمد خانوار‌های خراسان رضوی به صنعت کشاورزی و صنایع وابسته افزود: کشاورزی در سایه تأمین مطمئن و پایدار آب قدرتمندتر می‌شود و مردم با آرامش بیشتری نسبت به آینده فعالیت‌های خود را در حوزه کشاورزی و دام‌پروری ادامه می‌دهند.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاج بیماری اقتصادی امروزه در کشور با فراهم سازی بستر صادرات غیر نفتی میسر می‌شود، از همین رو، بایستی در راستای توسعه صنعت کشاورزی و دامپروری اقدامات بنیادی تأمین آب در خراسان رضوی انجام شود.

تنها راهکار تأمین آب پایدار برای صنایع خراسان رضوی، انتقال آب از خلیج‌فارس است

وی با اشاره این‌که عمده‌ترین مشکل توسعه صنایع فولادی و معدنی در این استان به‌ویژه منطقه سنگان تأمین آب است تأکید کرد: در منطقه خواف و رشتخوار آب مورد نیاز صنایع تأمین نمی‌شود، امکان استفاده از پساب شهرها و انتقال آن برای صنایع نیز با توجه به وجود مشکلات آب شهری در این منطقه وجود ندارد.

اکبر احمدپور تصریح کرد: همچنین اختصاص آب کشاورزی به این صنایع موجب سقوط اقتصاد کشاورزی می‌شود و نمی‌توان کشاورزی را قربانی توسعه معادن کنیم، ازاین‌رو تنها راهکار تأمین آب پایدار برای صنایع این منطقه انتقال آب از خلیج‌فارس است.

وی بابیان اینکه تاکنون همه‌ی کشورهای هم‌جوار خلیج‌فارس و دریای عمان به‌جز کشور ما از این آب بهره می‌برند افزود: اگرچه گذشتگان می‌بایست زودتر به فکر می‌افتادند و مقدمات کار را شروع می‌کردند اما به‌ هرتقدیر این تصمیم گرفته‌شده است، که به فال نیک می‌گیریم.

نماینده خواف و رشتخوار در پایان اذعان کرد: با توجه به زمان‌بر بودن طرح امیدواریم مسئولان سرعت عمل داشته باشند و زمان اجرای طرح کوتاه‌تر شود، تا مردم منطقه از آثار آن زودتر بهره‌مند گردند.

عناوین برگزیده