تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۱۶۲۸۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی خبر داد:

هجوم سودجویان معدن آلبلاغ به دیگر مناطق معدنی خراسان شمالی/برداشت کنندگان غیر مجاز به دنبال سرب و روی هستند

می متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: سودجویان و برداشت کنندگان غیر مجاز معدن آلبلاغ به سوی دیگر مناطق معدنی استان برای برداشت سنگ های معدنی سرب و روی هجوم برده اند.
هجوم سودجویان معدن آلبلاغ به دیگر مناطق معدنی خراسان شمالی/برداشت کنندگان غیر مجاز به دنبال سرب و روی هستند

به گزارش می متالز، مهدی سجادی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در خراسان شمالی 253 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری هستند که 60 واحد آن مجوز بهره برداری شن و ماسه را دارند.

سجادی در ادامه با اشاره به معدن آلبلاغ در شهرستان اسفراین، عنوان کرد: این معدن، یک معدن قدیمی است که سابقه برداشت سنگ های معدنی از آن به حدود 300 سال قبل باز می گردد.

وی گفت: حدود چهار سال قبل عده ای از معدن کاران تقاضای ثبت این معدن را داشتند اما با توجه به اینکه این معدن در حریم منطقه حفاظت شده محیط زیست شهرستان اسفراین قرار داشت، اداره کل محیط زیست استان برای برداشت سنگ های معدنی از آن، مجوزی را صادر نکرد.

وی افزود: با این وجود، عده ای سودجوی آگاه به ذخایر معدنی در این منطقه نسبت به برداشت غیر مجاز سنگ های معدنی از این منطقه اقدام کردند و پس از آن، به مرور بر تعداد سودجویان و برداشت کنندگان غیر مجاز بومی و غیر بومی از سنگ های معدنی این منطقه اضافه شدند.

سجادی در ادامه به سفر دوم رییس جمهور دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله مصوبات این سفر، واگذاری انجام مطالعات اکتشاف، بهره برداری و حفاظت از این منطقه معدنی به سازمان ایمیدرو بود که با استانداری خراسان شمالی قرارداد منعقد شد.

وی گفت: پس از آن، در 14 اردیبهشت ماه امسال پروانه اکتشاف برای ایمیدرو صادر شد تا این سازمان بتواند در دو مرحله شامل انجام مطالعات مقدماتی شش ماهه و انجام مطالعات تفصیلی 12 ماهه را در این منطقه آغاز کند.

وی بیان کرد: ایمیدرو انجام مطالعات مقدماتی شش ماهه را انجام داده و به پایان رسانده، با این وجود، هنوز انجام مطالعات تفصیلی در این منطقه را آغاز نکرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی علت تاخیر سازمان ایمیدرو در انجام مطالعات تفصیلی این معدن را نبود امنیت لازم در این منطقه عنوان کرد.

وی افزود: به علت حضور سودجویان و برداشت کنندگان غیر مجاز در این منطقه، امنیت لازم برای انجام مطالعات تفصیلی 12 ماهه توسط ایمیدرو وجود ندارد.

وی به نزاع و درگیری میان سودجویان و برداشت کنندگان غیر مجاز در این منطقه معدنی در 29 بهمن امسال اشاره کرد و گفت: حضور آنان موجب بروز آشفتگی در این منطقه شده است.

سجادی عنوان کرد: هر چند اراده لازم از سوی مسوولان ذی ربط برای پایان دادن به حضور این سودجویان در این منطقه وجود نداشت، با این وجود، با وقوع درگیری اخیر در این منطقه سرانجام 360 نفر نیرو شامل نیروهای انتظامی، محیط زیستی و منابع طبیعی استان همچنین یک تیم حفاظتی در این منطقه مستقر شدند و منطقه را از حضور آنان پاکسازی کردند.

وی خاطر نشان کرد: ایمیدرونسبت به وظیفه خود برای برقراری حفظ امنیت این منطقه ضعیف عمل کرده است.

وی خواستار شد: ایمیدرو هر چه سریعتر مطالعات تفصیلی 12 ماهه این منطقه را آغاز کند تا هر چه زودتر وضعیت بهره برداری از این معدن تعیین تکلیف شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تاکید کرد: مسوولان اجرایی و انتظامی در برقراری حفظ امنیت این منطقه اهتمام لازم را بکار گیرند.

در عین حال، وی در بخش دیگری از سخن خود از هجوم اخیر سودجویان و برداشت کنندگان غیر مجاز سنگ های معدنی در آلبلاغ به دیگر مناطق معدنی استان از جمله منطقه معدنی آق بخش (دارای پروانه اکتشاف)، منطقه معدنی در سست (دارای پروانه بهره برداری) و منطقه معدنی در قلی خبر داد.

وی گفت: تصور می شود که آنان رگه های معدنی شبیه سرب و روی را برداشت می کنند.

سجادی تاکید کرد: درصورتیکه جلوی این اقدام سودجویانه گرفته نشود علاوه بر اینکه برداشت های غیر مجاز معدنی به تمان نقاط استان سرایت خواهد کرد، به مرور عمل به قانون معادن در استان نیز بی اهمیت خواهد شد.

منبع: عصر اترک
عناوین برگزیده