به گزارش می متالز، «سپنتا دانشمند» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران در بین پنج تولید کننده شاخص سنگ تزئینی و نمای ساختمانی در جهان جای دارد، اما در زمینه صادرات تاکنون نتوانسته ایم جایگاهی متناسب با قابلیت ها و توانمندی های خویش بدست آوریم.
وی خاطرنشان ساخت: نزدیکی به مبادی صادراتی امروز از فاکتورهای مهم است و در دنیا هزینه های ترابری و حمل و نقل نقش تاثیرگذار در رقابت تجاری دارد.
این فعال بازار سنگ های تزئینی و ساختمانی خاطرنشان ساخت: بررسی ها نشان می دهد ارزش تجارت جهانی بازار این بخش سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار است، اما ایران متناسب با ظرفیت ها و توانمندی خود از این بازار بهره نمی گیرد.
آمارهای غیررسمی گویای ظرفیت ۳۰ میلیون تنی ایران در تولید سنگ های خام (کوپ) که اکنون حدود یک سوم ظرفیت تولید دارد.
دانشمند تصریح کرد: چین بزرگترین سهم را در بازار سنگ های تزئینی و نما دارد که افزون بر ۳۵ درصد است، اما برای ایران برآورد یک درصد شده است.
وزارت صنعت، معدن وتجارت آمار رسمی از ارزش صادرات سنگ تزئینی و نما ایران ارایه نداده، اما برآورد ارقام ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار می شود که در شرایط تحریم و کرونا این میزان هم کاهشی است.
دانشمند اضافه کرد: تنوع سنگ ایران از لحاظ رنگ و کیفیت آن همواره به عنوان یک فاکتور در بازارهای جهانی بوده، اما بدرستی از این قابلیت ها بهره گیری نشده و فرصت های پیش رو به رقبا واگذار شده است.
ایران دارای بیش از دو هزار معدن سنگ تزئینی و نماست که بیش از یک هزار و ۲۰۰ معدن فعال و بقیه بنابر دلایل مختلف تعطیل شده اند، ضمن اینکه شمار کارخانه های فرآوری سنگ هم حدود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد است که حدود ۱۵ درصد این واحدها بدلایلی از قبیل فرسودگی ماشین آلات و دیگر موضوع های مرتبط تعطیل شده اند.
دانشمند تصریح کرد: ایران توانایی دارد که سالیانه پنج میلیون متر مربع سنگ فرآوری به بازارهای جهانی عرضه کند، اما تحقق این مهم نیازمند بستر سازی که یکی از فاکتورهای مهم حمایت از سرمایه گذاری است.
وی گفت: لازمه رقابت در بازارهای بین المللی برخورداری از فاکتورهای مورد پذیرش دنیاست که از مهمترین آنها داشتن استانداردها و بهره گیری از ماشین آلات روز است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیش از این گفته بود: تدوین مشوق ها و بسته های ویژه سرمایه گذاری، کمک به بخش خصوصی و اعتماد به توانمندی سرمایه گذاران از اولویت های تعیین شده برای رسیدن به شاخص مطلوب در تولید کالای ایرانی است.
«مرتضی بانک» یادآور شده بود، ساختار و برنامه های مناطق آزاد به منظور افزایش تولید و توسعه صادرات عملیاتی خواهد شد و بکارگیری روش های نوین را موجب درآمدزایی پایدار در مناطق آزاد دانست.
وی، فاصله گرفتن از فروش زمین و چشم پوشی از دریافت عوارض با جایگزینی روش های نوین را موجب امنیت فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری ارزیابی کرد.
دانشمند پیرامون سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار توضیح داد: برنامه ریزی برای ایجاد کارخانه برش سنگ با ظرفیت سالیانه یک میلیون متر مربع که ۸۰ درصد آن به بازارهای صادراتی راه یابد و بقیه در داخل مصرف شود، سرمایه گذاری به میزان ۵۲ میلیون یورو با مشارکت طرف های ایتالیایی پیش بینی شده بود که در شهریورماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۹ هکتار زمین تخصیص یافت.
وی افزود: میزان اشتغال برای فعالیت این واحد ۱۲۵ نفر مستقیم در نظر گرفته شد و ۲۵۰ نفر غیر مستقیم بود که هدف تعریف شده برای جذب ۷۵ درصد نیروی بومی با مشخصه ۵۰ درصد بانوان بود.
دانشمند تصریح کرد: انتظار می رفت این واحد صنایع معدنی از زمان واگذاری زمین ظرف ۲۴ ماه تکمیل و به بهره برداری برسد، اما شرایط بین المللی موجب خروج طرف ایتالیایی از این طرح شد.
وی گفت: انتظار این بود که چابهار از دایره شمول تحریم خارج باشد و اتصال به سرزمین اصلی و فاکتور مهم حمل ونقل و ارتباط به اقیانوس از مزیت سرمایه گذاری برخوردار باشد، اما مشکلات تامین انرژی، موضوع سرمایه گذاری ارزی و بعد سرمایه گذاری از منابع داخلی و سلسله موانع پیش روی در این ارتباط بود.
این فعال صنعت سنگ تزئینی ونما اضافه کرد: قصد براین بود که وام این پروژه ارزی باشد و بازپرداخت آن نیز ارزی انجام گیرد، اما این مهم محقق نشد و ارجاع به تسهیلات منابع داخلی از جمله بانک صنعت و معدن پاسخگو نبود.
وی خاطرنشان ساخت: بروکراسی اداری برای تامین منابع از سوی سیستم بانک سبب شد زمان زیادی تلف شود و ابزاری برای شتاب بخشیدن به این مهم در اختیار نبود.
دانشمند گفت: اکنون با سپری شدن مدت زمان بیش از سه سال از زمان واگذاری زمین و به نتیجه نرسیدن این طرح شنیده شده که سازمان چابهار از فسق قرار داد، سخن به میان آورده، درحالی که مشکلات پدید آمده برای مجموعه تجارت تات مکران خارج از حیطه اختیار بوده و این واقعیتی است که پیش روی قرار دارد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیجفارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب جایگاه مهمی دارد. این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرارگرفته و فوریتهای مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.