به گزارش می متالز، صادق طاهری، مدیر پروژههای برق اظهار داشت: نوع کار این واحد همچون سایر واحدهای پروژه، ترکیبی از فعالیتهای طراحی، ساخت، اجرا، مالی و حقوقی را در برمیگیرد. همچنین پیگیری موضوعات متنوع ازجمله ساختمانی، برق، مدیریت مالی و غیره از کارهای روزانه و جداییناپذیر این واحد است.
وی افزود: از سالیان گذشته با توجه به سه عامل اصلی توسعه واحدهای زیر دست، تحول و پیشرفت فناوری تجهیزات فشار قوی در بخش کنترل و قدرت، افزایش انتظار تداوم برقرسانی به واحدهای تولیدی و کیفیت توان، ضرورت یک تغییر اساسی و تحول در بخش شبکه برق احساس میشد. از حدود هشت سال پیش بررسی جامعی به وسیله گروهی از کارشناسان واحد توسعه و بهرهبرداری به منظور نیازسنجی و تصمیم در خصوص شبکه برق شرکت انجام پذیرفت. حاصل آن تعریف مجموعه وسیعی از پروژههای توسعه و بهینهسازی در شبکه برق بود. بخش گستردهای از این پروژهها در دستور کار معاونت برنامهریزی و توسعه قرار گرفت و امروز به جرئت میتوان گفت با اصلاحاتی که بهوسیله این واحد در طرحهای اولیه انجام شده است با صرف هزینه به مراتب پایین و به ثمر رسیدن این پروژهها یکی از مهمترین گلوگاههای شرکت که شبکه برق آن است به طور کامل متحول خواهد شد.
این مدیر پروژههای برق در تشریح پروژهها افزود: از مهمترین پروژههای این واحد میتوان به پروژه پست برق ۴۰۰ اشاره کرد که این پروژه خود شامل سه بخش توسعه پست اهواز ۲، احداث خط دو مداره ۴۰۰ کیلو ولت و نیز احداث پست ۴۰۰ /۲۳۰ آرنا در جوار فولاد خوزستان است. هدف از این پروژه اتصال مستقیم شبکه برق فولاد خوزستان به رینگ سراسری برق ۴۰۰ کیلو ولت است که نسبت به شبکه برق ۲۳۰ پایدارتر است.
طاهری ادامه داد: این پروژهها توسط دو پیمانکار با مشارکت شرکت فولاد اکسین خوزستان در حال انجام است که در بخش خط، حدود ۹۰ درصد دکلهای مسیر نصب شده است و بخش اعظم هادیها تهیه و وارد شرکت شدهاند.
وی بیان کرد: از مسائل اصلی این بخش رفع معارض مسیر بود که با توجه به طول ۱۸ کیلومتری خط، انواع سازمانها و اشخاص حقیقی را در خود جای داده بود که با پیگیری مستمر برطرف شد.
مدیر پروژههای برق فولاد خوزستان عنوان کرد: در بخش توسعه پست اهواز ۲ و احداث پست مقسم آرنا نیز عملیات ساختمانی حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و بخشی از تجهیزات ازجمله ترانسهای قدرت در حال وارد شدن به سایت هستند. برنامهریزی به گونهای انجام شده که در سال 1400 شبکه برق فولاد از طریق این پروژه به شبکه سراسری ۴۰۰ کیلو ولت متصل شود.
طاهری اذعان کرد: پروژه دیگری که باید به آن اشاره کرد، احداث پست برق ۹-۱ است. طرح اولیه این پروژه توسعه پست ۹ از دو ترانس موجود به سه ترانس بود؛ ولی با تغییر مختصری در شرح کار موفق شدیم به طرح بسیار بهینهتری دست یابیم و طرح از توسعه پست قبلی به احداث پست جدید ۹-۱ تغییر داده شد و یکی از دغدغههای همیشگی همکاران بهرهبرداری و توزیع برق که انجام PM های پست ۹ بود به سادگی امکانپذیر خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژههای این واحد، احداث مسیر کابلکشی 33 کیلو ولت پست ۹ و ۱۱ از پست برق 230 است. از مشکلات شبکه برق شرکت میتوان به شبکه کابلی آن اشاره کرد که از سالهای گذشته اصلاحات مربوط به آن کلید خورده است، بخشی از این شبکه دفنی بوده و در بخشهایی نیز تداخل دو و سه فیدر مختلف در یک مسیر انجام فعالیتهای تعمیراتی را با مشکل مواجه میکند. از مهمترین این مسیرها کابلهای پستهای مهم برق ۱۱ ، ۹ و زمزم ۲ در احیاها است.
مدیر پروژههای برق فولاد خوزستان گفت: این مشکل انجام تعمیرات را با توجه به همجواری کابلهای معیوب با دیگر فیدرهای برقدار و با توجه به لزوم رعایت نکات ایمنی غیرممکن میسازد. از این رو یک مسیر جدید با امکان ایجاد فاصله بین فیدرها به صورت کاندویت بانک در این پروژه در حال انجام است. مجوزهای اجرایی بخش زیادی از مسیر دریافت شده است و بخشهایی از مسیر نیز اجرا شده، همچنین کل هادیهای مورد نیاز سفارشگذاری و حدود ۵۰ درصد آن وارد شرکت شده است، امید است اواسط سال آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد.
طاهری تصرسح کرد: این پروژه همانند پست ۹ و در بخش گندلهسازی در حال انجام است و با افزایش ظرفیت این بخش باعث تفکیک برقرسانی گندلهسازی ۱ و ۲ خواهد شد.
مدیر پروژههای برق فولاد خوزستان بیان کرد: در این پروژه با توجه به افزایش ظرفیت بارهای بخش فولادسازی، افزایش ظرفیت این پست از دو ترانس به سه ترانس ضرورت یافت، بنابراین نصب ترانس جدید و توسعه بخشهای ۳۳ و 6.6 کیلو ولت سویچ گیر آن در این پروژه تعریف شده و هم اکنون ترانس مطابق مشخصات پروژه خریداری و نصب شده است. تابلوهای برق مورد نیاز در حال ساخت میباشند و مراحل پایانی را سپری میکند.
طاهری مطرح کرد: به منظور امکان تامین بارهای ضلع جنوبی فولادسازی از جمله کولینگ تاور در حال احداث ۲۷۸، ساخت یک پست 6.6/33 در جنوب شرقی سایت فولادسازی تعریف و در حال اجرا میباشد. بخش طراحی، حدود 50 درصد پیشرفت داشته است و ترانسهای قدرت وارد شرکت شده و فعالیتهای ساختمانی در حال انجام میباشد.
مدیر پروژههای برق فولاد خوزستان اظهار کرد: این پروژه به منظور افزایش ظرفیت پست برق ۲۳۰ کیلو ولت در بخش بارهای غیرکورهای تعریف شده است. دو ترانس ۳۳/ ۲۳۰ کیلو ولت با ظرفیت ۹۰ مگا ولت آمپر در سال گذشته به بهرهبرداری رسید. البته در این پروژه بخش اصلی آن DCS و مدرنسازی تجهیزات حفاظت و کنترل پست اصلی نیز انجام شد که با توجه به برقدار بودن و در حال کار بودن پست در نوع خود، پروژهای منحصر به فرد بود که بخش دوم آن تکمیل و انتقال تمامی دستگاههای حفاظتی پست را در برخواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: از دیگر مشکلات دیرینه پست اصلی برق، مشکل سویچگیر قدیمی ۳۳ کیلو ولت است، کلیدهای این سویچگیر بسیار قدیمی بوده و نوع سویچگیر نیز از نوع باز میباشد به شکلی که همواره مشکلات عدیدهای برای واحد بهرهبرداری ایجاد میکند در این بخش یک سویچگیر بسیار مجهز و با تابلوهای جدید از سالها پیش احداث شده است ولی با توجه به عدم امکان کابلکشیهای سایتهای برقدار پایین دستی امکان انتقال بار به این سویچگیر تاکنون میسر نشده است. با انجام این پروژه که با توجه به برنامهریزیهای انجام شده تا اوایل سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید، بخشی از بارهای حساس واحد احیاها و چند واحد پایین دستی دیگر به این سویچگیر جدید و مطمئن منتقل خواهد شد.
طاهری اذعان کرد: در بخش فولادسازی حفظ تداوم بار از ضروریات سیستم بهرهبرداری به منظور خنکسازی کوره و ریختهگری است بنابراین مجهز بودن سایت فولادسازی به یک سیستم برق اضطراری مدرن و یکپارچه ضروری است. شبکه از سوی دو واحد دیزل ژنراتور و دو واحد توربین گازی تغذیه میشد که یکی از توربینها سالها قبل به دلیل عدم وجود قطعات یدکی از کار افتاده بود، همچنین به دلیل مشکل در فشار گاز طبیعی در فصل سرما امکان راهاندازی توربین دوم مطمئن و پایدار نبود. از این رو، دو دستگاه دیزل ژنراتور مدرن به ظرفیت 2.7 مگا وات خریداری شد و در کنار دو مجموعه دیزل 1.5 مگاواتی قدیمی نصب و کل سیستم توزیع اضطراری نیز به صورت کامل نوسازی گردید. این پروژه به لحاظ حساسیت محل نصب و نیز انجام تستهای عملکردی با توجه به در حال کار بودن سیستم پایین دستی بسیار منحصر به فرد بود که با موفقیت انجام شد.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: راه بسیار سختی را پشت سر گذاشتهایم و مسیر بسیار سختتری در پیشرو داریم. چرا که گستره وسیعی از فعالیت و پروژهها را آغاز کردهایم. اما مطمئن هستیم با بهرهبرداری این پروژهها، همراه با پایدار شدن شبکه برق فولاد، انجام بهرهبرداری از شبکه برق بسیار آسانتر میگردد و قابلیت اطمینان شبکه به مراتب از آنچه که امروز است بیشتر خواهد شد.