به گزارش می متالز، شهرام جعفری در این باره اظهار داشت: در این چارچوب طی توافق با گلدیمرادف رئیس امور اقتصادی راه آهن ترکمنستان مقرر شد واگنهای لبه بلند حامل گوگرد ترانزیتی آن کشور به مقصد ایران که پیش از این خالی به ترکمنستان باز می گشت برای صادرات سیمان به ازبکستان مورد استفاده قرار گیرند.
وی ادامه داد: همچنین قرار شد جمع بندی برای تحویل واگن امدادی از سوی ترکمنستان به راه آهن خراسان جهت مصارف صادراتی انجام شود و مذاکرات و پیگیریها تا حصول توافق نهایی ادامه یابد.
مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: موافقت اولیه در خصوص اعزام واگنهای ایرانی به کشور ترکمستان از دیگر نتایج نشست بود. بر این اساس زین پس واگنهای ایرانی اجازه ورود به ترکمنستان را دارند لذا سد ورود واگن ایرانی به ترکمنستان شکسته شد. طی ماه آینده بخشهای فنی راه آهن نحوه اجرای این توافق را به شکل موافقتنامه ای تدوین خواهند کرد.
وی به نیاز فراوان کشور ازبکستان به واردات سیمان اشاره و بیان کرد: جهت صادرات ریلی شش کارخانه سیمان منطقه شمال شرق مذاکراتی در مشهد صورت گرفت و قرار شد این تولیدکنندگان با یکدیگر به توافق رسیده و نماینده خود را جهت صادرات سیمان به راه آهن معرفی کنند.
جعفری افزود: این نماینده اختیار توزیع و استفاده از ظرفیت ۶۰۰ واگن در نظر گرفته شده را برای حمل سیمان به ازبکستان دارد و به عنوان نماینده تام الاختیار تولیدکنندگان سیمان با راه آهن مذاکره خواهد کرد. نیاز ازبکستان به سیمان طی چند سال آینده بین یک تا ۱.۵ میلیون تن در سال است.
پارسال یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن کالا توسط ۳۳ هزار و ۸۵ دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد. مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن در دو مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود. مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندرعباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.