تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۲۴
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۶۴۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کشف شواهدی تازه از حضور مس در تمدن‌های قاره امریکا

می متالز - قاره امریکا پیش از آن‌که توسط کریستف کلمب کشف شود، محل زندگی بومیانی بود که از ذخایر مس این قاره برای گذران زندگی روزمره خود استفاده می‌کردند. باستان‌شناسانی از دانشگاه بینگهمتون امریکا یافته‌های جدیدی در این زمینه کشف کرده‌اند.
کشف شواهدی تازه از حضور مس در تمدن‌های قاره امریکا

به گزارش می متالز به نقل از عصر مس آنلاین، یافته‌های جدید مسی از وجود ارتباطات تجاری بین بخش‌های مختلف تمدن موجود در قاره امریکا پرده برداشته است. این یافته‌ها که نوارهای شکسته مسی هستند نشان می‌دهند حدود 4000 سال پیش قسمت‌های مختلف امریکا از شمال شرقی این کشور تا قسمت‌های جنوبی‌تر آن با هم در ارتباط بوده‌اند. این ارتباطات که عمدتاً مبادلات تجاری را شامل می‌شده تأثیرات فرهنگی نیز به دنبال داشته است. آن‌چه بین افراد مختلف در امریکا دادوستد می‌شده شامل پوست، مهره، سنگ خام برای ساخت ابزار و مس است.

آن‌چه باستان‌شناسان دانشگاه بینگهمتون واقع در ایالت نیویورک امریکا پیدا کرده‌اند قبرهایی در ایالت جنوبی جورجیا است که در آن‌ها باقی‌مانده اجساد سوزانده‌شده به همراه وسایلی از جنس مس قرار دارد. این آثار شباهت بسیاری به کشفیات باستان‌شناسان در قسمت‌های شمالی امریکا؛ که آن‌ها را در نزدیکی مرز کانادا پیدا کرده‌اند؛ دارد. نکته قابل‌توجه در مطالعات باستان‌شناسان دانشگاه بینگهمتون این است که سوزاندن اجساد رسمی متعلق به بومیان شمال امریکا بوده و این رسم همراه با روابط تجاری به قسمت‌های جنوبی این کشور هم رسیده.

تا پیش از این تصور باستان‌شناسان این بود که بومیان قاره امریکا جوامع شکارچی مستقل از یکدیگری بودند که هیچ نوع ارتباطی با هم نداشتند. دلیل این تصور آن بود که تا پیش از این باستان‌شناسان هیچ یافته مسی در میان آثار پیداشده از تمدن‌های باستانی امریکا ندیده بودند. ساخته‌های مسی تنها در بخش‌هایی از ایالت لوئیزیانا کشف شده بود. به همین دلیل این پیش‌فرض ایجاد شده بود که بومیان قسمت‌های مختلف امریکا از وجود یکدیگر و دستاوردهایی هم بی‌اطلاع بوده‌اند. 

اما حالا محققان پی برده‌اند نه‌تنها بخش‌های مختلف امریکا با هم در ارتباط بوده‌اند بلکه جوامعی که در آن زمان در این کشور وجود داشته جوامعی صرفاً شکارچی نبوده است. مهم‌ترین شاهد این ادعا را باز هم باید در یافته‌های مسی جست‌وجو کرد. وجود ساخته‌های مسی نشان می‌دهد این جوامع علاوه بر معدن‌کاری مس در ساخت وسایل مسی نیز مهارت داشته‌اند. ساخت وسایلی از جنس مس نیازمند داشتن مهارت ذوب و قالب‌گیری است. علاوه بر این جوامعی که به فلزات دسترسی داشته‌اند و از آن‌ها در زندگی روزمره خود استفاده می‌کرده‌اند دارای تمدن‌هایی با دستاوردهای فرهنگی پیچیده‌تر بوده‌اند. سوزاندن مردگان یکی از این جلوه‌های تمدنی است. 

گفتنی است امریکا دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان است که بزرگ‌ترین ذخیره مس آن در ایالت یوتا قرار دارد. آریزونا، میشیگان، نیومکزیکو و مونتانا دیگر ایالت‌های امریکا هستند که ذخایر فراوانی از مس دارند. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده