به گزارش می متالز، وی به حساسیت کار ماشینست ها که جای هیچ گونه خطا و اشتباه ندارد اشاره کرد و افزود: در صورت کوچکترین اشتباه مشکلات اساسی برای این قسمت بوجود می آید و با توجه به حرارات، گرما، و گاز موجود در محیط و همچنین کار با ماشین ها وظیفه تمیز کاری درب سلول، ماشین ها و مسیر حرکت نیز بر عهده ماشینیست ها می باشد.
وی گفت: برخی از مکانیزم ها ماشین ها تخلیه برقی بودند که دچار خرابی می شدند که برخی این تجهیزات توسط پرسنل و با دانش داخلی با تجهیزات هیدرولیکی تعویض شدند که باعث بهره وری بیشتر در این بخش شد.
امیر رحمتی مهندس ارشد گرمایی کارگاه کک واحد یک گفت: کارگاه کک وظیفه تامین کک مورد نیاز کوره بلند را برعهده دارد که در این راستا زغال سنگ توسط کارگاه تامین ذغال به کارگاه کک ارسال می گردد و در سلول های باتری تبدیل به کک می گردد. وی یاد آور شد: تنظیم سیستم گرمایی جهت پخت زغال سنگ به عهده گروه گرمایی کارگاه می باشد که این امر توسط نفرات شیفت و روزکار با اندازه گیری درجه حرارت مشعل های سلول گرمایی و تنظیم در هر شیفت صورت می پذیرد.
وی گفت: کل سلول های گرمایی باتری دارای 1800 مشعل است که همگن بودن دمای تمامی مشعل ها نقش مهمی در کیفیت کک تولیدی دارد و در صورتی که دما تنظیم نباشد کک خروجی از کوره ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود. وی ضمن قدر دانی از تلاش کلیه همکاران شاغل در این بخش به جهت تولید کک مطلوب، افزود: در این راستا تمامی مشعل ها مرتبا توسط گازبان و تونل بان کنترل و تمیز کاری و تنظیم می گردد.
مهندس ارشد گرمایی کارگاه کک واحد یک با اشاره به این موضوع که کار تمیز کاری تجهیزات گاز و کنترل آن بر عهده نفرات اپراتور سیستم گرمایی می باشد ، گفت: در فرایند تولید کک گاز کک به عنوان محصول جانبی تولید می گردد که این گاز توسط تجهیزات مربوط جمع آوری و به کارگاه های شیمیایی ارسال می گردد تا پس از تصفیه به عنوان گاز مصرفی کوره های کک مصرف شود و مازاد آن نیز به شبکه گاز کارخانه تزریق می گردد.
هوشیار صفاران سرپرست بخش کک واحد یک با اشاره به این موضوع که در ابتدا بازسازی و نوسازی باتری وتجهیزات مکانیکی و الکتریکی شماره یک انجام گرفت، گفت: باتری شماره یک در سال 93 بعد از تعمیرات و بازسازی با ظرفیت 450 هزار تن در سال وارد مدار تولید گردید که راه اندازی آن باعث کاهش هزینه های شرکت شد. وی یاد آور شد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در زمان بازسازی شرکت چینی از ادامه همکاری جهت نصب و راه اندازی ماشین ها خود داری نمود که تمامی مراحل نصب راه اندازی توسط پرسنل برق، مکانیک و اتوماسیون این بخش صورت پذیرفت.
وی گفت: راه اندازی و رگلاژ سیستم گرمایی باتری که یکی از کارهای تخصصی در زمینه تکنولوژی می باشد با کمک پرسنل تکنولوگ سیستم گرمایی صورت پذیرفت. وی خاطرنشان ساخت: رگلاژ سیستم گرمایی بطور کامل توسط پرسنل این بخش صورت پذیرفت و ظرفیت تولید باتری بدون حضور متخصصین خارجی به حداکثر ظرفیت رسید به طوری که در سال 96 علی رغم برنامه تولید داده شده توسط بخش مبنی بر تولید 428 هزار 400 تن بود ولی میزان کک تولیدی این بخش 513 هزار 464 تن بود که رکورد محسوب میگردد.
مهندس صفاران به آمادگی این بخش در ساخت باتری شماره 2 با توجه به تجربیات قبلی اشاره کرد و گفت: ساخت کلیه قطعات مورد نیاز در داخل کارخانه صورت پذیرفته و این امر یک گام مهم در راستای بومی سازی ساخت باتری در ذوب آهن و کشور است.