تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۲
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۱۶۵۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بوی انحراف در تجارت معدن و صنایع معدنی ایران

می متالز - مردم و مصرف کننده نهایی از ارز 4200 تومان بی بهره ماندند.
بوی انحراف در تجارت معدن و صنایع معدنی ایران

به گزارش می متالز، 21 فروردین امسال دلار=4200 تومان توسط آقای جهانگیری ابلاغ و اعلام گردید کشورهای عراق و افغانستان از عرضه ارز صادرات در سامانه نیما معاف هستند.

کانال کامیدیتی نوشت: آمار گمرک نشان از حرکت موجودی انبارهای مس و فولاد کشور به سمت عراق و افغانستان دارد تا از مزیت ارز 4200 تومان و 8000 تومان بهره برداری شود.صادرات در اردیبهشت امسال به 149 میلیون دلار رسیده که رشد 96میلیون دلاری (۱۸۱درصد) به ماه قبل دارد و روند خرداد نیز همچنان بالاتر از روند ماهانه است.

صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در سال گذشته بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده و کشورهای همسایه شامل عراق و افغانستان نقش کلیدی در مدیریت تحریم و تداوم صادرات ایران دارند.
اما اطلاعات دریافتی معدن ۲۴حاکی است با اینکه بار نامه صادرات کالا برای کشور های فوق صادر اما مقصد واقعی کشور های ثالثی است .

اختلاف دلار 4200 و 8000 تومان بین ایران و خارج عامل تحریک تقاضای بورس_کالا بوده که لزوما با رشد عرضه برطرف نمیشودراهکار کنترل تقاضا، تعدیل قیمت پایه بورس_کالا (فرضا به متوسط ارز آزاد و 4200 تومان) است . این موضوع منافع تجار را با تولیدکنندگان همراستا کرده و میتواند عامل پایداری صادرات کشور شود.
عدم مدیریت قیمت پایه، نهایتا باعث تخلیه انبارهای تولیدکنندگان به سمت مصرف کنندگان و عدم توانایی دولت در مدیریت قیمت بازار خواهد شد.قیمت آلومینیم فعلا 40درصددر بورس و بازار اختلاف دارد.این رقم برای مس تا ۲۵درصد است .در واقع برنده ارز 4200 تومان، مردم نیستند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده