رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از کوییک با تاکید بر پیگیری نمایندگان مجلس بر چرایی بحران مالی در صنایع اظهار کرد: این موضوع برای مجلس مهم بوده و بهطور قطع پیگیر این موضوع خواهیم بود.
علی لاریجانی با ابراز خوشحالی از گزارش عملکرد سایپا تصریح کرد: سایپا یکی از واحدهای مهم تولیدی کشور است و مجلس همواره در جریان مشکلات این شرکت بوده و نگران وضعیت این خودروساز بودهایم.
او با اشاره به نگرانی از وضعیت مالی سایپا در سالهای گذشته تصریح کرد: خوشبختانه گزارشها حاکی از وضعیت بهبودیافته مالی سایپاست.
لاریجانی بابیان اینکه یکی از ضعفهای کشور در بخش تحقیق و توسعه است، اظهار کرد: بهدلیل بالا بودن هزینههای تحقیق و توسعه کمتر به این موضوع توجه شده است درصورتیکه باید محیط تحقیق و توسعه را فراهم کنیم.
لاریجانی با اشاره به احیای واحد تحقیق و توسعه سایپا، گفت: افول این مرکز تاسفبار و اما احیای آن خوشحالکنندهتر است. در این شرایط درخواست از وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت ویژه به مراکز تحقیق و توسعه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشخص شدن جایگاه صنعت از تسهیلات بانکی ادامه داد: نباید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اختصاص این سهم چانه بزند.
به گفته وی، مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه سهم صنعت از تسهیلات بانکی را ۴۰درصد پیشبینی کرده است.
لاریجانی افزود: مجلس شورای اسلامی مدافع صنعت است و تدابیر خوبی باهدف حمایت از صنعت خودرو درنظر گرفته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه صادرات بخشی از اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای در اختیار داشتن تولیدی باقابلیت صادرات است.
وی در پایان بر توجه خودروسازان به اهمیت ایمنی و محیطزیست تاکید کرد.
امضای ۲ قرارداد خودرویی تا قبل از عید
محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا از امضای ۲ قرارداد جدید خودرویی تا پیش از پایان سال خبر داد و گفت: درحالحاضر دو قرارداد خودرویی با خودروسازان خارجی به امضا رسیده است و قراردادهای سوم و چهارم خودروسازان با شرکای خارجی نیز تا پیش از پایان سال به امضا خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شرایط و ناهماهنگی مدیریتی باعث شد سایپا در شرایط نامناسبی قرار گیرد، اظهار کرد: ارزیابیهای لازم باهدف بررسی وضعیت سایپا انجامشده، حتی مجلس نیز گزارش تحقیق و تفحص صنعت خودرو را تهیه کرده که با ۹۰درصد جمعبندی این گزارش موافق هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه ارزیابیها نشان داده مشکل اصلی سایپا مدیریت و مسائل مالی بوده است، افزود: برای رفع این معضل مدیریت جدیدی برای این شرکت انتخاب کردیم زیرا جنبه مالی این فرد بر بخش فنی میچربید، هرچند در آن مقطع برخی به پیشینه این فرد انتقاد داشتند. نعمتزاده با تاکید براینکه با تغییرات مدیریتی توانستیم سایپا را سودده کنیم، تصریح کرد: از سال ۸۹ به بعد برای نخستینبار شرکت سایپا سودده شده است.
به گفته وی براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و چشمانداز صنعت خودرو قرار است ۳میلیون خودرو در کشور تولید شود که مطابق این سیاستگذاریها باید ۵۰درصد این رقم از سوی تولیدکنندگان داخلی و ۵۰درصد نیز با مشارکت خارجیها در کشور به تولید برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص اشاره کرد و گفت: امروز ۱۸درصد تولید ناخالص صنعت کشور در بخش خودروسازی است و خوشبختانه امسال شاهد رشد ۴۰درصدی تولید در صنعت خودرو بودهایم.
وی با اعلام اینکه در بخش صنعت قطعه نیز اقدامات مناسبی برای مشارکت با خارجیها انجام شده است، تصریح کرد: لازم است در بخش قطعهسازی سرمایهگذاری و نوسازی انجام شود تا ضمن رفع مشکلات بتوانیم در مسیر توسعه بیشتر حرکت کنیم. وی در پایان خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس که در این مراسم حضور داشتند، گفت: اگرچه بودجهای نداریم اما تعاملات خوبی با نمایندگان مجلس داریم.
عرضه سالانه یک محصول، برنامه جدید سایپا
مدیرعامل سایپا در مراسم رونمایی از خودرو کوییک بابیان اینکه اعتقاد مدیران سایپا به اقتصاد مقاومتی تکلیفی شرعی است، گفت: ما تلاش خود را برای این تکلیف انجام دادیم و توانستیم در کمتر از یک سال به نقاط مطلوبی در تولید دست یابیم.
مهدی جمالی در تشریح وضعیت تولید مهر امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: آمار تولید در سال گذشته ۳۰۰ دستگاه در روز بود که درحالحاضر این رقم به ۲۵۰۰ دستگاه رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه تلاش سایپا عرضه سالانه یک محصول جدید به بازار است، اظهار کرد: با برنامهریزی انجامشده درنظر داریم سالانه یک خودروی جدید وارد بازار کنیم تا ازاینجهت بتوانیم مسئولیت خود را نسبت به جامعه ایفا کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا رونمایی کوییک را حاصل تلاش مهندسان ایرانی دانست و تصریح کرد: این خودرو حاصل تلاش مهندسان سایپا در مرکز تحقیقات است. ضمن آنکه بیشترین بودجه ممکن نیز از سوی سایپا به موضوع طراحی محصول اختصاص داده شده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بابیان اینکه در زمان تحویل این گروه، سایپا در آستانه ورشکستگی قرار داشت، تصریح کرد: این شرکت در زمان تحویل زیانده بود و ۴هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشت اما سال گذشته با تجدید ارزیابی سرمایه شرکت را افزایش و ترازنامه شرکت را تغییر دادیم.
جمالی ادامه داد: زمانی در سایپا شاهد ۱۶میلیارد تومان انصراف فروش بودیم اما با همکاری قطعهسازان و همکاران سایپا این شرایط بحرانی مدیریت شد بهطوریکه در یک سال گذشته ۸درصد سهم بازار خود را افزایش دادهایم.
براساس این گزارش، این خودرو دارای استاندارد یورو۴ بوده و قابلیت تبدیل به یورو۵ را خواهد داشت. خودرو جدید سایپا در ۲ مدل دستی و اتومات عرضه خواهد شد و حداکثر قدرت آن ۸۷ اسب بخار است.
موتور کوییک ۱۵۰۰ سیسی است و دارای قابلیتهایی همچون استارت دکمهای، فرمان برقی، سامانه ورود به خودرو بدون سوئیچ، مجهز به مسیریاب، نمایشگر لمسی ۲ اینچی، صندلی برقی چند حالته برای راننده و.... که با این امکانات، این خودرو را در ردیف خودروهای پرطرفدار قرار خواهد داد. مصرف سوخت این خودرو ۷ تا ۲/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سرعت است.
گفتنی است این برنامه با ۳ ساعت تاخیر برگزار شد.