تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۶۶۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رشد مصرف فولاد ژاپن برای آماده‌سازی المپیک 2020

نگاهی به وضعیت کنونی فولاد ژاپن

می متالز - بنا بر اطلاعات اتحادیه آهن و فولاد ژاپن، تولید فولاد خام این کشور در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی (2018) تا 1.3 درصد افزایش داشته و به 52.98 میلیون تن رسیده است.
نگاهی به وضعیت کنونی فولاد ژاپن

به گزارش می متالز، این امر به معنای رشد پی‌در‌پی در 2 سال متوالی در صنعت فولاد این کشور و در نیمه نخست سال‌های اخیر است. دلیل این امر را می‌توان به نزدیک شدن به بازی‌های المپیک توکیو در سال 2020 نسبت داد.

ژاپن دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ فولاد در دنیا پس از چین است. حجم صادرات فولاد ژاپن تا ماه مارس سال 2018 چیزی در حدود 9.3 میلیون تن بود که نسبت به مدت زمان مشابه در سال 2017 حدود 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در سال 2017 حجم صادرات فولاد ژاپن نزدیک به 8 درصد از صادرات فولاد کل دنیا را تشکیل داد، اما این حجم از صادرات تنها به اندازه بیش از نیمی از صادرات فولاد توسط چین در سال 2017 بود.

جالب توجه آنکه ژاپن فولاد خود را به بیش از 130 کشور و منطقه جغرافیایی صادر می‌کند. 10 کشور اصلی به‌عنوان مبادی ورودی صادرات ژاپن عبارت‌اند از: کره جنوبی، چین، تایوان، تایلند، اندونزی، ویتنام، مکزیک، آمریکا، مالزی و هند. در مجموع این کشورها 80 درصد از بازار صادراتی فولاد ژاپن را به‌خود اختصاص دادند. 20 درصد باقی ماند به سایر کشورها تعلق دارد. نکته جالب توجه آنکه 3 کشور تایلند، کره‌جنوبی و چین 45 درصد از بازار صادراتی فولاد ژاپن را (هر کدام 15 درصد) به‌خود اختصاص دادند. نمودار 1 حجم فولاد صادر شده به مقاصد صادراتی فولاد ژاپن را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

افزایش حجم تولیدات محصولات فولادی در راستای رشد صنعت ساخت‌و‌ساز در ژاپن جهت آمادگی برای برگزاری بازی‌های المپیک و پارا المپیک 2020 صورت گرفته است. در ضمن تقاضای فولاد برای تولیدکنندگان بزرگی مانند شرکت‌های خودروسازی افزایش محسوسی یافته است.

در سال جاری تولید فولاد ساختمانی در ژاپن چیزی در حدود 8.1 درصد افزایش یافته است. تولید صفحات فولادی سنگین که عمدتا در کشتی‌سازی استفاده می‌شوند با رشد 12.7 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. شایان ذکر است که تولید این محصول در سال‌های قبل به نسبت کاهش یافته بود.

در مقابل اما میزان تولید ورق‌های عریض فولادی که در تولید تجهیزات مسکونی کابرد دارد با کاهش 2.1 درصدی رو به رو بوده است. با این حال اتحادیه آهن و فولاد ژاپن اعلام کرده است که حجم تقضای داخلی به صورت نسبی ثابت خواهد ماند.

شایان ذکر است که 2 شرکت JFE Steel Corporation و Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در ژاپن هستند.

عناوین برگزیده