به گزارش می متالز، امیرحسن کاکایی گفت: تحریمهای علیه ایران با آنکه به ضربالعجل اجرایی خود نرسیده اما برخی صنایع تولیدی مانند خودروسازان را با چالش مواجه ساخته البته نقطه پررنگ این چالش ناشی از تحریمهای داخلی بوده که به دلیل تغییر رویههای قانونی در واردات مواد اولیه شکل گرفته است.
کاکایی ادامه داد: با توجه به سابقه طولانی صنعت خودروسازی، فعالان این صنعت سالهاست همدیگر را میشناسند و در واردات مواد اولیه و قطعات خاص بهصورت اعتباری و مدتدار با همدیگر معامله میکردند.
وی افزود: با مقررات ارزی و اقدام گمرک در جلوگیری از واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان عملا حرکت جاری فعالان این صنعت متوقف و این توقف نیز منجر به ایجاد مشکلات اساسی در تولید این گروه صنعت شد چراکه تامین قطعات یا مواد اولیه با تأخیر بوده یا اصلاً به دست آنها نمیرسد.
کاکایی افزود: معضل تخصیص ارز نیز در این شرایط مطرحشده و حدود 2 هفته است که خودروسازها ارز لازم برای واردات را دریافت نکردهاند و از طرفی، شرکتهای خارجی دیگر بهصورت اعتباری کار نمیکنند.
کاکایی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: در حوزه سرمایهگذاری سایپا و ایرانخودرو با چالشهای جدی روبهرو هستند البته اقداماتی در این خصوص انجامشده و بخشی از افزایش قیمت سهام سایپا به امید نتیجهبخش بودن همین اقدامات بوده است.
وی بابیان این مطلب که درمجموع آینده خوبی در کوتاهمدت برای خودروسازها نمیتوان پیشبینی کرد، گفت: از نخستین مشکلات در صنعت خودروسازی بحث قیمتگذاری است.
این استاد دانشکده ادامه داد: درحالیکه طبق برآوردها حداقل بیست درصد افزایش قیمت خودرو برای جبران رشد رسمی قیمتها لازم بود، مجوز افزایش قیمت خودرو در خردادماه تنها به میزان2/7 درصد در سبد کالای خودروسازان تصویب شد.