تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۱۶۷۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تعرفه واردات ششمین صادرکننده بزرگ فولاد به امریکا، دو برابر شد

ترامپ در جنگ لیر و دلار هم پیمانش ر ا کنار گذاشت

می متالز - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا روز جمعه با اعمال تعرفه‌های بیشتر بر واردات فلز از ترکیه به تنش خود با این کشور شدت بخشید.
ترامپ در جنگ لیر و دلار هم پیمانش ر ا کنار گذاشت

به گزارش می متالز، او با این کار فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را بر یکی از هم‌پیمانان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) وارد می‌آورد و به نابسامانی‌ بازارهای مالی ترکیه عمق بیشتری می‌دهد.
به نقل از رویترز، ترامپ در صفحه خود در توییتر با انتقاد از کیفیت روابط امریکا و آنکارا اعلام کرد دو برابر شدن تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد را از ترکیه مجاز دانسته و آنها را به ترتیب به ۲۰درصد و ۵۰درصد افزایش می‌دهد.
کاخ سفید نیز در اظهار نظر خود در این باره گفت ترامپ از بخشی از قوانین امریکا که اعمال تعرفه‌ها را برای امنیت ملی مجاز می‌داند، بهره برده است.
واشنگتن و آنکارا ماه‌هاست در تنش و تضاد هستند. این تضاد به دلیل مشکلاتی مانند بازداشت کشیش امریکایی در ترکیه، جنگ داخلی سوریه و دیگر مسائل دیپلماتیک است.
حرکت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌ها، روز جمعه ارزش لیر ترکیه را بیش از پیش پایین آورد. پیش از این نیز ارزش لیر کاهش پیدا کرده بود و این کاهش برآمده از نگرانی‌هایی بود که درباره نفوذ دولت بر سیاست‌های پولی و تنش‌های وارد از سوی امریکا وجود داشت و در نهایت در روز جمعه ارزش لیر بیشتر از ۱۸درصد افت کرد.
البته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از اینکه ترامپ از تصمیم خود برای افزایش تعرفه‌ها بگوید، به مردم این کشور گفته بود که طلا و دلارهای خود را با لیر عوض کنند تا با آنچه او «جنگ اقتصادی»‌ نامیده، بجنگند. امواج برآمده از این بحران به خارج از کشور هم رسید و سرمایه‌گذاران، سهام خود را در بانک‌های اروپایی فروختند. این اتفاق، اقتصاد ترکیه را متاثر کرد.
امریکا به عنوان بزرگترین واردکننده فولاد جهان، چند ماه پیش تعرفه ۱۰درصدی بر واردات آلومینیوم و ۲۵درصدی بر واردات فولاد شماری از کشورها اعمال کرد و حتی هم‌پیمانان و شریکان تجاری خود را از این تعرفه‌ها مستثنا ندانست. حالا نوبت به ترکیه رسیده که ششمین صادرکننده بزرگ فولاد به امریکاست.
آنکارا گروهی از نمایندگان را به واشنگتن فرستاد تا با وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری امریکا دیدار و برخی از مسائل و مشکلات را حل کنند، اما در آن گفت‌وگوها نیز توافقی نشد.
هفته گذشته نیز امریکا تحریم‌هایی بر وزیر دادگستری و وزیر کشور ترکیه وضع کرد زیرا این دو، آندرو برونسون کشیش امریکایی را آزاد نکردند.
برانسون یک کشیش پروتستان است که آنکارا او را به حمایت از گروهی متهم کرده که در کودتای سال ۱۳۹۵ خورشیدی(۲۰۱۶میلادی) این کشور نقش داشتند. برانسون اما این اتهام را تکذیب می‌کند.
روابط ترامپ و اردوغان همواره افت و خیزهای زیادی داشته است. سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ اردوغان را «دوست» خطاب کرد و گفت او در اداره ترکیه عملکرد بسیار خوبی دارد. گفته می‌شود که هفته گذشته و در نشست ناتو در بروکسل، ترامپ و اردوغان «مشت‌دست» داده بودند.
آرون استاین، عضو ارشد اتاق فکر پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن در اظهار نظر خود در این‌باره گفت: ترامپ، قضیه برونسون، کشیش امریکایی را شخصی کرده و احساس می‌کند اردوغان او را فریب داده
است. علاوه بر قضیه برونسون، واشنگتن به دنبال این است که ۳نفر از کارمندان سفارتخانه خود را که در این کشور مشغول کار بودند و دستگیر شدند، آزاد کند. مسائل تجاری و اختلاف‌های موجود بر سر سوریه نیز بر تنش‌های دوجانبه تاثیر منفی گذاشته است. ترکیه همچنین می‌خواهد که امریکا، فتح‌الله گولن را به این کشور تحویل دهد؛ گولن یک روحانی مسلمان اهل ایالت پنسیلوانیای امریکاست که به گفته مقامات ترک، مغز متفکر کودتا علیه اردوغان بود؛ کودتایی که در آن ۲۵۰نفر کشته شدند. گولن این اتهام را تکذیب می‌کند. با وجود این اختلاف‌ها اما ترکیه همچنان محل استقرار پایگاه هوایی اینجیرلیک است؛ یک فرودگاه نظامی متعلق به نیروی هوایی ترکیه که حدود ۵ هزار خدمه نظامی نیروی هوایی امریکا و وابستگان‌شان در آن مستقر هستند و نیروهای امریکایی در خاورمیانه از این پایگاه استفاده می‌کنند. ترکیه همچنین از دهه ۱۹۵۰میلادی(۱۳۲۹خورشیدی) به ناتو پیوسته و همواره از هم‌پیمانان امریکا بوده است؛ پیمانی که بر اساس آنچه در ماده ۵ آن آمده، کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را حمله به تمام کشورها تلقی کنند و به مقابله با آن برخیزند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده