تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۱۷۰۷۷
سرویس خبر : انرژی
احسان دشتیانه، معاون فروش و بازاریابی شرکت ذوب آهن اصفهان

هیچ تحریمی نمی‌تواند قرارداد بلندمدت را لغو کند

می متالز - واقعیت آن است که پس از برجام، طرف‌های مقابل آن‌گونه که باید و شاید در امور بانکی تعهدات خود را انجام ندادند، اما با این وجود گشایش‌هایی در مسائل بانکی رخ داد. برخی از بانک‌های اروپایی همکاری خود را با کشور ما آغاز کردند و این موضوع باعث شد تا صنایع صادرکننده بتوانند بخشی از عملیات‌های بانکی خود را انجام دهند. با وجود این، خروج آمریکا از برجام، وضعیت مبهمی را ایجاد کرده است، بنابراین ضروری است که اقدامات برای مواجهه با این وضعیت اتخاذ شود.
هیچ تحریمی نمی‌تواند قرارداد بلندمدت را لغو کند

به گزارش می متالز، پس از برجام، فعالیت‌ها در زمینه بانکی اندکی روان‌تر شد. باوجود این، پس از اتفاقات یکی دو ماه اخیر درباره لغو یا باقی‌ ماندن برجام، هنوز قضاوت درباره پیش‌بینی وضعیت صنعت فولاد کشور و به‌ویژه صادرات آن زود است. در این وضعیت برای جلوگیری از اثرگذاری بیش از حد تحریم‌ها بر صنعت فولاد کشور و به‌ویژه صادرات، باید راهبردهای مناسبی اتخاذ شود.

 

راهبرد‌های لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن صنایع

دولت در وهله نخست باید کالاهایی مانند کالاهای اساسی و به‌ویژه فولاد که احتمال می‌رود در دایره تحریم قرار بگیرند، استثناء خاصی قائل شود تا تولیدکنندگان این کالاها بتوانند فعالیت‌های خود را در حد امکان تا دو سه ماه آینده گسترش دهند، چرا که ممکن است تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود. بنابراین صادرات پرحجم در ابتدای سال، کسری ماه‌های آتی را جبران می‌کند.

تشکیل کمیته ویژه: اقدام دیگری که باید انجام شود این است که به‌سرعت کمیته‌های ویژه‌ای برای صادرات به‌ویژه میان صادرکنندگان بزرگ غیر نفتی و مقام های تصمیم‌گیر در سطوح عالی تشکیل شود و تصمیماتی که در جلسات این کمیته گرفته می‌شود، الزام‌آور باشد.

مشوق صادراتی: نکته دیگر این است که فرآیند نقل و انتقال پول به‌ویژه در زمینه ارز و تفاوت نرخ آن، سرعت بیشتری گیرد. علاوه بر این، باید توجه داشت کنترل بیش از حد نرخ ارز باعث تضعیف صادرات و تقویت واردات می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد به‌دلیل تحریم‌های احتمالی در آینده، 300 هزار شغل وابسته به صنعت فولاد و هشت میلیون صادرات آن در خطر قرار گیرد. راهبرد دیگری که باید در این رابطه اتخاذ شود، این است که باید مشوق‌های صادراتی بیشتری اعمال شود تا در اوضاع  دشوارتر، صادرات برای صادرکنندگان مقرون به‌صرفه باشد. یکی از بزرگ‌ترین مشوق‌های صادراتی برای فولادسازان برای جلوگیری از آسیب ناشی از تحریم‌ها، اصلاح سیاست‌های ارزی کشور است. در این رابطه معافیت‌های مالیاتی و جوایز صادراتی نیز می‌تواند به حفظ صادرات فولاد کشور کمک کند. پیشنهاد می‌شود که اگر قرار است کالاهای لوکس از قاعده دریافت ارز مرجع مستثنی شوند و ارز آزاد دریافت کنند، مابه‌التفاوت آن در اختیار صادرکنندگان صنایع فولاد و صنایعی قرار گیرد که به بخش خصوصی تعلق دارند.

یافتن بازارهای جدید: از آنجایی که ممکن است تحریم‌ها صادرات فولاد کشور و بازارهای آن را تحت تاثیر خود قرار دهد، صادرکنندگان باید به‌دنبال پیدا کردن بازارهای جدید برای خود باشند. علاوه بر این، باید به‌دنبال یافتن راه‌های جدید برای انتقال پول ناشی از صادرات به کشور باشیم.

عناوین برگزیده