به گزارش می متالز، مصرف فولاد در جهان از سال 2010 تا 2015 کاهش مداومی را در نرخ رشد تجربه کرده است؛ به نحوی که از نرخ رشد مثبت 6.5 درصدی در سال 2011 به نرخ منفی 2.9 درصدی در سال 2015 رسید. پس از آن میزان مصرف فولاد در جهان دوباره افزایش یافت و از یک میلیارد و 580 میلیون تن در سال 2015 به یک میلیارد و 600 میلیون تن در سال 2016 رسید که به معنای نرخ رشد مثبت 1.3 درصد بود. این روند در سال 2017 نیز ادامه داشت و میزان مصرف در این سال یک میلیارد و 657 میلیون تن (معادل نرخ رشد 3.6 درصدی) بود که به معنای بیشترین نرخ رشد سالانه از سال 2014 به بعد بوده است.
برآورد میشود که میزان مصرف فولاد جهانی تا پایان سال 2018 نسبت به سال قبل افزایش یابد و به یک میلیارد و 679 میلیون تن برسد. البته این موضوع به معنای نرخ رشد 1.3 خواهد بود که کمتر از رشد سال پیش از آن خواهد بود. عمده دلیل کاهش این نرخ رشد، پیشبینی کاهش نرخ مصرف فولاد توسط چین در سال جاری عنوان شده است. ضمن آنکه صنعت ساختوساز در جهان و مخصوصا چین در سال 2018 کاهش محسوسی را تجربه میکند. پیشبینی روند مصرف جهانی فولاد نشان میدهد میزان مصرف در سال 2019 به حدود یک میلیارد و 715 میلیون تن خواهد رسید که به معنای رشد 2.2 درصدی در سال مذکور خواهد بود. نمودار 1 تغییرات میزان مصرف فولاد و نیز پیشبینی آن تا پایان سال 2018 و نیز 2019 را نشان میدهد.
در سال 2017 کشور چین میزان مصرف فولاد خود را تا 5.2 درصد افزایش داد که البته با افزایش حجم تولید فولاد داخلی از سوی این کشور همراه بود. به نظر تحلیلگران چین تا پایان سال 2018 با کاهش حدودا 0.5 درصدی مصرف فولاد مواجه خواهد شد. با این وجود بخش ساختوساز شامل زیربناها و نیز حوزههای صنعتی بهویژه خودرو، بهعنوان مراجع اصلی تقاضای فولاد باقی خواهند ماند و چین همچنان دو سوم فولاد جهان را مصرف خواهد کرد. صنعت ساختوساز چین، حدود یکسوم تقاضای فولاد این کشور را تشکیل میدهد. گفتنی است که در سال 2017 صنایع تولیدی این کشور نرخ رشدی معادل با 6.6 درصد را تجربه کرده بود. در حالی که این نرخ در سال 2016 در حدود 5.5 درصد بود. بخش خودرو که حدود 10 درصد از کل تقاضای فولاد چین را در برمیگیرد در خلال سالهای 2018 – 2019 با کاهش نرخ رشد مواجه خواهد شد. مسائل مربوط به مصرف انرژی و محیط زیست که نهتنها کاهش تولید محصولات فولادی را در چین بههمراه خواهد داشت، بلکه سبب کاهش رشد فروش خودرو در این کشور خواهد شد که تمامی این موارد به کاهش نرخ رشد تقاضای فولاد چین میانجامد.